• ullie
    Äldre 9 Apr 14:08
    7072 visningar
    6 svar
    6
    7072

    Hjälp med nytt efternamn

    Jag och sambon gifter oss i juli och funderar på att söka om ett nybildat efternamn. Det kommer ju inte hinna bli klart innan bröllopet så bytet blir antagligen efteråt. Men vi har väldigt svårt för att komma på något bra efternamn.

    Jag heter Johansson och sambon heter Larsson. Med Sveriges vanligaste efternamn byter jag gärna men jag vill inte ha sambons :) Och han vill inte ha mitt :) 

    Vi har kollat runt i släkten men den verkar bara vara -son namn och det vill vi helst undvika. Därför blir ett nybildat namn bäst. Så jag undrar om någon med bra fantasi har några förslag på ett namn som man kan bilda av de vi har? Eller förslag på hur man hittar ett nytt med någon slags koppling till oss.  

  • Svar på tråden Hjälp med nytt efternamn
  • aurum
    Äldre 9 Apr 14:19
    #1

    www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/
    Där finns en länk längst ner med efternamnsförslags-tjänst Glad

  • august­esen
    Äldre 9 Apr 15:11
    #2

    Vi skrev upp alla bokstäver mixade och försökte hitta kombinationer..man blir blind när man bara ser namnen men mixar man det lite brukar det gå bättre.
    Tog oss några veckor men sedan hade vi några riktigt bra alternativ. Betalade precis in avgiften och ska skicka in blanketten imorgon :) Min fästman byter namn först och sedan tar jag det när vi gifter oss i Augusti.

    Lycka till :)


  • Sofi K
    Äldre 10 Apr 23:27
    #3

    Johar.. Vet inte om det ens är möjligt, men helt tokfult är det inte i alla fall. jag tycker ofta att korta efternamn som i det närmsta låter som ett förnamn låter ganska "dyrt" :). Det är nog inte för inte som efternamn som Albin och Thomas finns.


    Nej då men skämtåsido så är det ett gissel det där med namn. man har ju varit detsamma som sitt namn hela livet och helt plötsligt ska man byta. jag ska själv byta mitt efternamn för jag har -son namn och han ett ovanligt som bara två väldigt små släkter i hela sverige heter, men det kommer nog ta ett tag att vänja sig.


    Lycka till med tänkandet!

  • ullie
    Äldre 12 Apr 17:03
    #4
    augustesen skrev 2012-04-09 15:11:04 följande:
    Vi skrev upp alla bokstäver mixade och försökte hitta kombinationer..man blir blind när man bara ser namnen men mixar man det lite brukar det gå bättre.
    Tog oss några veckor men sedan hade vi några riktigt bra alternativ. Betalade precis in avgiften och ska skicka in blanketten imorgon :) Min fästman byter namn först och sedan tar jag det när vi gifter oss i Augusti.

    Lycka till :)
    Har försökt att blanda runt bokstäver, men har inte hittat något bra än iaf. Vore smidigt med någon app eller hemsida som man kan trixa med sånt på :)

    Vi hade också tänkt göra så, att en av oss tar namnet först och den andra byter på bröllopet, men hur funkar det då med hindersprövning och sånt? Vi har skickat in papper för hindersprövning men om jag byter efternamn måste vi väl fixa nytt?  
  • ullie
    Äldre 12 Apr 17:04
    #5
    aurum skrev 2012-04-09 14:19:23 följande:
    www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta...
    Där finns en länk längst ner med efternamnsförslags-tjänst Glad
    Har testat den några gånger och det går ju att få fram väldigt många alternativ :) Men helst vill vi ha något som inte ligger allt för långt bort från våra nuvarande namn. 
  • aurum
    Äldre 12 Apr 18:10
    #6
    ullie skrev 2012-04-12 17:04:46 följande:
    Har testat den några gånger och det går ju att få fram väldigt många alternativ :) Men helst vill vi ha något som inte ligger allt för långt bort från våra nuvarande namn. 
    Jag har ingen aning om hur den funkar, jag har aldrig provat den :) Men det är bara o försöka vidare o googla massor!
Svar på tråden Hjälp med nytt efternamn