• Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 10:04
    27029 visningar
    34 svar
    34
    27029

    Era bästa tips mot mensvärk?

    Hej alla fina!
    Hittade en del gamla  trådar om detta, men det kanske har kommit nya grejer på marknaden eller så =)

    Vad är era bästa tips för att lindra mensvärk?
    Själv ska jag börja nytt jobb snart så därför behöver jag hitta något bra som verkligen hjälper...
    Jag får typ kramper i magen, ont i ryggen och blir trött. Rynkar på näsan

    För några år sedan åt jag Orudis med recept, de funkade bra. Men nu har jag varken tid eller lust att springa hos doktorn och hämta ut sådana.

    Så kom med era tips!! Litet som stort!
    Någon som har testat Ibuprofen Orifarm? "Det gula som man ska fråga efter på apoteket" hehe =)

    Tar tacksamt emot alla svar! =) 

  • Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?
  • Äldre 21 Mar 11:42
    #11

    Vissa yoga ovningar ar oerhort effektiva, i alla fall for mig. Ovningar som oppnar hofterna och stimulerar blodflodet runt hoterna, buken och vekryggen brukar hjalpa mig. Visserligen kan det ju vara svart att gora dessa pa jobbet, men jag brukar gora en sittande verision av den pa bild ett pa toaletten. Om ni gor den pose pa bild ett liggande ar det bra att lagga en kudde eller rulla ihop en filt att lagga under vekryggen som stod. Den andra bilden, child pose ar ocksa bra, den kan ni aven prova att gora men sara lite pa benen och luta er framat som pa bilden, ni kan lagga en kudde under er som stod - detta stimulerar blodflodet vilket sen hjalper kramperna att slappa. Dem flesta typer av mjuk eller latt traning ar brukar hjalpa.
    Annars brukar en 'hot water bottle'/vattenkrus vara bra for att slappa pa kramperna.

    Butterfly pose / Supta Virasana                                         Child pose / Virasana                                    
     
    En bra lank : http://www.thatsfit.com/2011/07/13/yoga-poses-to-beat-period-cramps/
    Och en bra yoga bok dar dessa beskrivs ar Karin Björkegren - Yoga för kvinnor.

    Maste prova det dar med den E-vitamin rika maten, det later intressant! Tack for det tipset!

  • Äldre 21 Mar 12:33
    #12
    Willow skrev 2012-03-21 11:42:04 följande:

    Maste prova det dar med den E-vitamin rika maten, det later intressant! Tack for det tipset!


    Ja, en vän till mig hade problem med mycket ont, jag läste om detta med E-vitaminrik mat i nån veckotidning och bestämde mig för att köra ett "medicinskt experiment". Hon visste alltså inte vad det hela gick ut på, bara att hon skulle få äta viss mat i en vecka.
    Både lax, avocado och mandlar var älsklingsmat så det var inga problem, men den tjocka geggan med vetegroddar och filmjölk var lite gnöligt, men det gick Tungan ute

    Resultat? Inte ont, inte illamående, inte behov av alvedon.

    Berätta gärna hur det gick för dig.
  • Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 12:57
    #13

    Wow, härligt med så många svar! =)

    Chicita: Cola ska jag garanterat testa, sött och gott går alltid ner ha ha Flört 

    Cerazette åt jag ca 2-3 år och hade ingen mens alls, men har nu slutat med det helt.
    Och värmekudde är jag beroende av när jag är hemma och har så ont!
    Dock så har det inte hjälpt varje gång.

    JesFre: Det där med att ha sex är inget för mig, sugen är man ju men tycker det bara gör ont, speciellt efteråt får jag fruktansvärda "kramper"...

    Det där med maten ska jag definitivt testa!! Ska även testa på de där Orifarm nästa månad, för alvedon tycker jag inte hjälper så mycket.

    Kram på er alla {#emotions_dlg.flower}

  • aurum
    Äldre 21 Mar 13:02
    #14

    Orgasm är, faktiskt, en väldigt bra kramplösare när det kommer till mensvärk.
    Behöver inte ha sex, bara du får orgasm.. Det får musklerna att slappna av.

    Ibuprofen kan hjälpa, funkar för mig. Lika så diklofenak - finns receptfritt i 25mg styrka, helst dessa två i kombination med en panodil. Det blir en mix som funkar OCH som är godkänd av läkare att använda sig av.

    Jag märker av att när jag äter pastasallad (pasta, grönsallad, tomat, gurka, ananas, morot, kyckling, ägg & rostad lök samt dressing med ört och vitlök) till lunch de dagar jag annars har smärtor mår jag bättre och får mindre ont. Vet inte varför, men det funkar.
    Lika så funkar friterad kyckling med sötsur sås ypperligt av någon anledning.. eller pizza med MÄNGDER av mozzarella på...

    Allt som innehåller större mängder vitlök funkar oxå...

  • Italia­08
    Äldre 21 Mar 13:17
    #15

    Jag äter kapslar med Sprirulina färskvattensalger.
    Anledningen till att jag ens började med dem var för att få finare hy, men upptäckte efter en-två månaders användning att jag inte alls fick sådan mensvärk som jag annars har. Får alltid väldigt ont och ligger och kvider/skriker i minst en timme innan jag somnar av utmattning.
    Jag äter även värktabletter (Naproxen) under de två dagar som jag har värken, men utan algerna så gör det ändå för ont för att jag ens ska kunna göra något annat än att ligga i sängen i fosterställning.
    Algerna + Naproxen gör att jag t o m kan jobba fast jag har mensvärk, det känns bara litegrann.

    Kapslarna finns nog i de flesta hälsokostbutiker, själv köper jag dem på bodystore.com.

    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/spirulina-farskvattensalg-tabletter

  • Äldre 21 Mar 13:33
    #16
    Anonym (Ont) skrev 2012-03-21 12:57:57 följande:
    Wow, härligt med så många svar! =)

    Chicita: Cola ska jag garanterat testa, sött och gott går alltid ner ha ha Flört 
    Det är kombinationen cola + choklad som gäller om du ska få ut bäst effekt Flört
    Så bara colan vet jag inte om den hjälper så bra. Men det skadar kanske inte annat än kalorimässigt *hihi*
  • teddy
    Äldre 21 Mar 13:43
    #17

    För mig blir det bara värre om jag rör på mig tyvärr så mitt råd är att förbli stilla. Det är ju så väldigt varierande va som hjälper för vem...
    Men det som gör att jag tar mig igenom dagarna när de e som värst är ipren plus alvedon samtidigt och VÄRME VÄRME VÄRME! 
    De e ju inte nyttigt att rekommendera värktabletter heller, men de e de enda som hjälper mig nu för tiden...

    På tal om p-piller... är det någon som testat/äter Qlaira? Har fått ett recept på dem nu, efter att jag har testat otaliga andra sorter, men har inte böjat me dom än...

  • Jessic­aia
    Äldre 21 Mar 14:16
    #18

    Känner igen problemet med mensvärk. Det som lindrar för mig är pronaxen och ipren samtidigt (funkar perfekt som en kombo) och en TENS. Kolla in Smärtfri hemsida. TENS är smidigt för man kan röra sig och jobba samtidigt som den är kopplad till magen. Bara att ha mackapären i fickan.

  • juni12
    Äldre 21 Mar 18:32
    #19

    Nu har du verkligen fått en massa bra tips redan men ville bara ge dig ett till! För mig har aldrig alvedon eller ipren hjälpt helt och hållet. De har dämpat smärtan men inte tagit bort den helt. Sen provade jag Naproxen och Pronaxen (typ samma sak fast olika tillverkare) och smärtan gav helt med sig och det för en hel dag!! Både jag och mina systrar är överlyckliga över denna lilla drog :) Det bästa är att de är receptfria så du kan köpa dem på vilket apotek somhelst! Hoppas nåt av alla tipsen du fått hjälper dig!

  • teddy
    Äldre 21 Mar 20:25
    #20
    juni12 skrev 2012-03-21 18:32:31 följande:
    Nu har du verkligen fått en massa bra tips redan men ville bara ge dig ett till! För mig har aldrig alvedon eller ipren hjälpt helt och hållet. De har dämpat smärtan men inte tagit bort den helt. Sen provade jag Naproxen och Pronaxen (typ samma sak fast olika tillverkare) och smärtan gav helt med sig och det för en hel dag!! Både jag och mina systrar är överlyckliga över denna lilla drog :) Det bästa är att de är receptfria så du kan köpa dem på vilket apotek somhelst! Hoppas nåt av alla tipsen du fått hjälper dig!
    Menar du antingen eller, eller båda två samtidigt?
Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?