• atsw
    Äldre 20 Mar 23:59
    30559 visningar
    27 svar
    27
    30559

    Vigsel i Stockholm stadshus

    Hejsan!

    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar i Stockholm stadshus.
    Det blir en liten och "hemlig" vigsel, endast våra föräldrar kommer att närvara. Sedan går vi ut och äter middag tillsammans, inget märkvärdigt.  Är endast de som kommer att veta om det också.  Vill slippa möhippa/svensexa och allt vad denna dag "ska" innehålla ;)

    Undrar om det är andra som har eller också ska slå till där? ;)
    Hur gör ni med klädsel, bukett mm? :)
     

  • Svar på tråden Vigsel i Stockholm stadshus
  • 1septe­mber20­12
    Äldre 8 May 12:04
    #11

    Jag vill också ha tips på en bra mysig restaurang.
    Inte alltför dyr heller.

    Vi är 10-12 pers.
    Dock känner vi såhär..
    Vi vill ju bjuda våra nära och kära på middag efter vigseln, men samtidigt
    så känns det sådär att lägga 4-6000kr på en middag liksom.

    Samtidigt vill vi ju inte vara snikna och be dem betala för sig.
    ÅÅÅH!
    Hur ska man göra? :(

  • 1septe­mber20­12
    Äldre 9 May 19:37
    #12

    Här går det undan! =P

    Vi har idag bokat om vår vigsel till en kyrka här i närheten istället just för att "slippa" vårt problem med middag ute och så efteråt.. så nu ska jag inte alls gifta mig i stadshuset och inte alls den 1 september, utan vigseln blir istället den 28 juli! =D

    Det är ju bara lite drygt 2 månader kvar! Herregud.. nu får jag nästan panik! =D

  • Mandel­massa
    Äldre 9 May 20:22
    #13

    Jag och min käresta gifter oss i Stockholms Stadshus 26 maj! Vi har bara våra familjer med. Efter det blir det lite fotografering och sen bjuder svärföräldrarna på middag, 3-rätters bröllopsmiddag med tårta, på Långbro Värdshus!
    Jag har en kort brudklänning och brudbukett, mannen 3-delad kostym, så går nog inte att missa att vi är ett brudparGlad Ska även få håret uppsatt och bli sminkad. Bara två och en halv vecka kvar!!

  • Snabba­puckar
    Äldre 10 May 09:05
    #14

    Vi har också bokat vigsel i Sthlms stadshus, fast först nästa juni. Vi fick lite panik när vi såg hur lång väntetid det var, så vi passade på att boka för en vecka sen.


    Till den som skrev något om att det var opersonligt: Vi var på min svägerskas bröllop i stadshuset förra året, och det var kort men jättevackert, personligt, och vi hann få en tår i ögat allihop. Jag hade en helt annan bild av det innan, men det var verkligen ett fint rum och en fin ceremoni. Och det är väldigt kul att se alla de andra brudparen, i helt olika stilar, som står utanför och väntar. :)


    Hur som helst, här kommer vårt upplägg:


    Jag kommer att ha vit, knäkort brudklänning, beställer från Kina så den blir billig. Håret är utsläppt men "lagt" på mannens begäran. ;) Jag kommer också boka sminkning och köpa en mindre, rund bukett i vitt och rött. Sambon har tredelad kostym.


    Vi kommer att ha med oss bådas familjer, inkl syskon och syskonbarn. Vi blir 15 sammanlagt, alla ska med in i vigselrummet. Vi har bokat fotograf (det var extremt lång väntetid även där) under 1,5-3 timmar, så vi kommer fotas bara vi två innan vigseln, och sedan kommer fotografen vara med i väntrummet, vigselrummet och ta gruppfoton i stadshustrappan efteråt.


    Sen åker vi allihop i taxi till en mysig familjär italiensk restaurang på Söder, Tre Santi heter den om någon vill ha tips. Där blir det middag med bordsplacering och en färdigbestämd meny, men jag vet inte hur vi gör med bröllopstårta, det beror lite på om de kan beställa hem, annars tar vi vanligt efterrätt.

    Efter middagen åker jag och sambon till något bra hotell i stan, och de andra får väl göra vad de vill..:) Bröllopsresan tar vi i januari året efter.


    Så, i stort sett ett bröllop med hela kittet men i liten skala. :)


     


     

  • atsw
    Äldre 10 May 10:50
    #15

    @ 1 september: Va roligt! :) Blir det "riktigt" bröllop me vita klänningen å festen efteråt?
    Det är det jag vill egentligen men då min sambo knappt vill ens gifta sej,haha, så har vi mötts på halva vägen ;)

    @ Mandelmassa: Oj, ja det är jätte snart ju :) Grattis! :)

    @ snabbapuckar: Ja jag blev helt chockad när jag såg väntetiderna,haha! Men många som bokar av/ändrar.
    Vi bokade runt sista januari, då fick vi 13 juli. Sen kom det ledig tid på önskat datum. 2ggr till och med.
    Funderar också på att va på hotell över natten, vet dock inte vilket. Har du något tips?
    Har hört att Rival ska vara bra, med champagne och frukost.

    Jag har äntligen hittat en klänning :) Är hur nöjd som helst! Får ta med den till floristen å hitta ngr fina blommor som passar till :)
    Ringar är det ju dags att fixa, det har vi inte ens tittat på. Lr jag har hittat på nätet en jag vill ha hehe.
    Får se om han vill hosta upp det den kostar ;)

     

  • Snabba­puckar
    Äldre 10 May 14:36
    #16

    atsw - Vi var på Scandic Hasselbacken på Djurgården och brunchade i helgen, där såg det väldigt mysigt ut. Inte hypermodernt men supergod mat, fin gustaviansk frukostrestaurang och omgivningarna är ju så fina. Dessutom hade de "juniorsvit" med utgång till en liten innergård. Så vi funderar på det, faktiskt. Vi har tittat på Rival också, eftersom vi äter middagen på Söder, och Reisen (Skeppsbron), Clarion Sign osv. Det finns ju många i stan, men Djurgården kändes romantiskt om man nu inte vill kuska ut till nåt slott mitt i natten.


    Gällande det där med vit klänning och karl som måste dras i håret till vigseln kan jag meddela att min sambo var exakt så. Han tyckte inte att vi behövde "tillbehören" alls när vi började planera, men nu tycker han istället att "Den där var inte tillräckligt bröllopig" när jag visar klänningar. Däremot vill han att jag ska visa benen av någon knäpp anledning, så det blir knäkort eller "tea length" på den vita klänningen. :)

  • 1septe­mber20­12
    Äldre 11 May 08:24
    #17

    Ja, superkul men nu blev ju allt så himla närainpå!
    Det blir nog en vit klänning men jag tror inte det blir en stor fluffig brudklänning.. utan någon enkelt.
    Ingen fest efteråt, det blir fortfarande bara våra föräldrar och syskon med familjer.. 12 pers.
    Sen middag.. vet inte om vi kör på grillat eller hur vi ska göra! =)


    atsw skrev 2012-05-10 10:50:58 följande:
    @ 1 september: Va roligt! :) Blir det "riktigt" bröllop me vita klänningen å festen efteråt?
    Det är det jag vill egentligen men då min sambo knappt vill ens gifta sej,haha, så har vi mötts på halva vägen ;)

    @ Mandelmassa: Oj, ja det är jätte snart ju :) Grattis! :)

    @ snabbapuckar: Ja jag blev helt chockad när jag såg väntetiderna,haha! Men många som bokar av/ändrar.
    Vi bokade runt sista januari, då fick vi 13 juli. Sen kom det ledig tid på önskat datum. 2ggr till och med.
    Funderar också på att va på hotell över natten, vet dock inte vilket. Har du något tips?
    Har hört att Rival ska vara bra, med champagne och frukost.

    Jag har äntligen hittat en klänning :) Är hur nöjd som helst! Får ta med den till floristen å hitta ngr fina blommor som passar till :)
    Ringar är det ju dags att fixa, det har vi inte ens tittat på. Lr jag har hittat på nätet en jag vill ha hehe.
    Får se om han vill hosta upp det den kostar ;)
  • atsw
    Äldre 11 May 11:44
    #18

    @ snabbapuckar: Haha, skönt att det inte bara är jag som får släpa i håret ;)
    Börjar nästan bli lite nervös nu..hehe.

    @1september: Ja det blev lite kortare tid att planera på ,men det blir nog bra ska du se :)
    Vill oxå va i kyrka egentligen :) Vill ju helst ha det "klassiska bröllopet", med kyrka, stor middag/fest.
    Men ibland får man kompromissa,hehe.

    Börjar fundera på hur man ska berätta för vänner/släkt efteråt....skickar man ett sms med "hej nu är jag gift" haha.
    Såg ngr som lagt upp en bild på sitt vigselbevis på facebook. Kan ju vara en ide,hehe.
    Å ringar börjar bli ett problem! Mindre än en månad kvar å inte hittat ringar...lr jag har hittat en jag vill ha men killen tycker den är  för dyr :(  Har vi inte råd nu så skulle jag faktiskt hellre vänta med ringar en stund å kunna köpa en jag verkligen vill ha än att ha en som jag halvgillar bara för att ha en ring..
    Va säger ni? 

  • atsw
    Äldre 21 May 22:11
    #19

    Nu är ringar beställda :) hoppas dock de hinner komma tills det är dags..
    Jag vill ha den nu,nu ,nu otålig som man är,haha! Den är ju så himla fin! :)
    Så nu är ringar å klänning klart, det viktigaste,hehe.

    Börjar fundera på om jag inte ska ha bukett ändå... det är lite jobbigt när man inte berättar för någon att man ska gifta sej för man får inte så mkt tips/smakråd då,hehe. 

    Någon som har gift sej lite hemligt?
    Hur berättade ni för vänner/släkt?
    Kan ju inte sitta å ringa runt till varenda en heller, tar ju jätte lång tid.. 

  • livet är bra fint ändå
    Äldre 30 May 18:45
    #20

    Jag hoppar in här! Vi gifter oss i juli i stadshuset med våra föräldrar och en mormor. Jag har en kort brudklänning och han kommer ha någon typ av kostym :) Sen har vi bokat bord på Rival, var där och åt och det var gott och lagom fint (inte så man kände sig stel och vilse liksom). De hade även några runda bord med soffa runt som blev lite avskilt som ett bås typ. Så man inte sitter mitt i restaurangen och känner sig utstirrad.

    Mina största bekymmer just nu:

    -Bukett? Tycker det är så dyrt! Och så tänker jag att den mest är ivägen, behöva hålla i den hela tiden. Och vad gör jag med den sen på restaurangen? Ångrar man sig om man inte har en bukett? Ser det fult ut på bilderna utan? Hur tänker ni?

    -Varifrån fiskar man upp ringarna när det är dax att växla dom? Har ingen tärna eller bestman. Känns lite sådär om mamma eller svärmor skulle krångla sig fram med dom... och vad ska man ha dom i? Asken dom kom i från början? Det är ju liksom ingen jättepublik som ska titta på, men undrar hur det ska gå till rent praktiskt. 

  • atsw
    Äldre 30 May 19:04
    #21

    Hejsan!

    Vi har precis bestämt oss för att det blir tapas,haha :) Hur "obröllopigt" som helst.
    Men det är nåt vi alla gillar och planen är ju inte heller bröllop.. Mer vigsel och middag med de närmsta.

    Buketten kan du lägga på bordet eller be om nåt att sätta dom i :)
    Jag funderade på att skippa bukett, men va i blomsteraffären och ville beställa men då skulle det bli riktig brudbukett.  Det vill jag inte ha, så ska kika in där igen samma vecka och plocka ihop en liten liten sommarbukett utav deras sortiment de har inne.

    Har oxå funderat på detta med ringarna...vet inte om vigselförättaren kan hålla dom eller om mannen har dom i fickan...Har inte heller bestman eller tärna.
    Dock kommer, ännu ovetandes syster och bror vara med. De kanske kan få "äran" när det är dags..
    Ja asken man får dom i är väl bra. Vi fick en ask med båda, vissa kanske får separata..? 

    Kör ni oxå hemlig vigsel?
    Börjar närma sig med stormsteg nu, 10 dagar kvar :) 

  • livet är bra fint ändå
    Äldre 10 Jun 12:51
    #22

    atsw: Är du gift nu? :) Berätta gärna hur det var! Vem höll ringarna? Hehe. Och gick det bra att plocka ihop en vanlig bukett i blomsteraffären utan att det blev en riktig, dyr brudbukett?

  • atsw
    Äldre 10 Jun 13:52
    #23

    Ja nu är jag fru ;)
    Vigselförättaren frågade innan vi började om vi hade ringar, så vi fick lägga dom på en kudde på bordet framför oss. Vi satte upp hela asken med ringarna.. Vill ni att nån håller i dom är det säkert helt ok :)
    Vigselförättaren var jätte gullig, rätt kvinna för jobbet,hehe. Även med ny vigsel var 5e min så gjorde hon det fint å det kändes personligt å bra! :)
    En liten blomsteraffär ville att man skulle komma in samma vecka å plocka ihop så förvarade dom den i kyla, en större sa att det va bara att komma in samma dag.. Jag körde faktiskt på en liten bukett liljekonvaljer. Den köpte jag samma dag.  På restaurangen satte vi de i ett glas med vatten, jag lämnade den där när vi gick.

    Ett tips (om ni vill) som vi inte tänkte på.. Ta med en flaska bubbel å glas som ni kan dricka på "gården" efteråt.  Vi gick ner å fotade lite och såg flera par som hade med sig champagne. 

  • Purple
    Äldre 7 Jul 13:05
    #24

    Hoppar in här.


    Ska själv gifta mig i slutet av september i Stadshuset.


    Det enda som är klart är att vi kommer ta med oss hans mamma och min mamma som vittnen sen åker vi alla till Djurgården och äter på Ulla Winblad, Wardshuset.


    Sen har vi bokat hotellrum med jacuzi och bastu på First Hotel Reisen med bröllopspaketet.


    Det här med smink,hår och fotograf har jag inte någon aning om vem/vilka man ska välja.


    Någon som har något tips på sminkör och frisör i centrala Sthlm som är bra?


  • Filipp­a2
    Äldre 26 Aug 10:39
    #25

    Ulla Winblad Hoppas ni får en bättre upplevelse än den jag och min pojkvän fick när vi var på ulla winblad. Vi var och kollade på restaurangen och lokalen som de har en våning upp och killen som tog emot oss med en hello kitty tatuering var så oproffsig och berättade hur vår fest inte skulle passa här och kallade mig syrian hela tiden för att jag är mörk och pratade om hur ett syrianskt bröllop skulle se ut där..... Antingen var han otrolig rasistiskt eller så ville han bara ha syrianer där... Försökte förklara att jag inte är syrian och som svar fick jag höra det vet jag och ändå fortsatte han prata om syrianska bröllop och till och med sa "ditt syrianska bröllop" flera gånger..... Trodde Ulla Winblad var en restaurang med hög standard.....det blir inte ulla winbladh för vår del och de är inte ens värda ens ett vanligt restaurang besök.

  • Purple
    Äldre 2 Sep 14:51
    #26

    Men gud vad oproffsigt!


    Ska hålla koll efter någon med en sån tatuering och vifta iväg honom så fort han närmar sig, min familj är invandraren och uppskattar INTE sånt och dom har kort stubin.


    Vi har fått fin service där och bokat så hoppas det blir bättre och man inte ångrar sig efteråt nu bara :S

  • Äldre 13 Oct 15:56
    #27

    Hej! Är det någon som vet om det finns möjlighet/tid till någon musik när man gifter sig i Stockholms stadshus ?

Svar på tråden Vigsel i Stockholm stadshus