• amelia­n
    Äldre 20 Mar 10:36
    3606 visningar
    5 svar
    5
    3606

    Vilken namn ska jag välja?

    Jag och min sambo har båda tråkiga son-namn och eftersom att jag nu ska gifta mig vill jag passa på att byta efternamn till ett gammalt släktnamn. Det var dock lättare sagt än gjort för nu har jag sån ångest över vilket jag ska välja. Jag har alternativen Nyman och Lindsjö, personligen tycker jag nog att Lindsjö är ett finare namn.

    Till saken hör att Nyman-släkten har jag enormt mycket information och historia om, medan Lindsjö är ett högst tillfälligt inslag i släkten med endast två generationer. Nyman-släkten har varit kända linvävare i Sverige och en del av släkten flyttade till USA i början på 1900-talet och startade ett stort företag. Släkten finns kvar i USA och den är hur stor som helst, medan Lindsjö-släkten är helt utdöd. 

    Vad tycker ni? Ska jag välja det lite tråkigare Nyman med den fina och intressanta släkthistoria eller det lite finare Lindsjö som bara varit ett tillfälligt gästspel i släkten?

    (Vi har ännu inte bestämt om M2B ska byta namn eller behålla sitt, jag kommer byta ut mitt tråkiga son-namn oavsett hur han väljer att göra. Det är upp till honom helt och hållet om han vill behålla sitt namn eller byta till samma som jag byter till. Vi har även kollat hans släkt efter intressanta släktnamn men inte hittat något.)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken namn ska jag välja?
  • FruNov­ember
    Äldre 20 Mar 10:38
    #1

    Jag röstade på Lindsjö,
    både för att det är finare och just för att det försvunnit..
    Nyman-grenen har ju sitt på det torra så att säga.. :P

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Mar 10:43
    #2

    Du är ju lika mycket släkt med Nyman-grenen vare sig du heter Nyman eller inte. Du byter ju inte DNA bara för att du byter namn. Om Lindsjö är på utdöende då är det väl bra att någon för namnet vidare!

  • Äldre 20 Mar 10:50
    #3

    Jag antar att ni redan har full koll på läget, men tänk bara på att "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar." Ja tänkte på det du skrev om att det bara var två generationer som hetat Lindsjö osv. Bara så det inte blir något krångel om ni bestämmer er för det. Men som sagt, jag tror ju att ni redan vet om det :)

    Och vilket namn ni ska välja, ja, det är det ju bara ni som kan bestämma :) Det är ju ni som ska bära namnet och leva med det, så försök känna efter vilket ni hellre vill bära och föra vidare till era barn. Vilket är lättare att säga ihop med era förnamn? Enklare att skriva? Att kalla varandra?


  • Sebast­iána
    Äldre 20 Mar 10:58
    #4

    Nyman är väl lättare att säga på andra språk, också något att tänka på.

  • amelia­n
    Äldre 20 Mar 11:55
    #5

    Jag kan byta till båda namnen och har alla dokument för båda namnen som jag behöver för att utföra bytet i form av kopior från kyrkböcker och liknande. Enda jag inte skaffat ännu är mitt eget personbevis och det ska ju inte vara några problem. :)

    Jag har pratat länge om att byta till Lindsjö, men det var innan jag eller någon annan i min familj kände till Nyman-släkten. Den grenen blev utforskad senare i släktforskningen och visade sig vara den mest intressanta. 

    Det är ett krångligt val, jag velar fram och tillbaka hela tiden. Å ena sidan har jag ett fint efternamn som jag länge funderat på att byta till och å andra sidan har jag ett efternamn med en väldigt intressant historia. Försöker tänka lite i banorna gällande vad jag känner om 20-30-40 år, vilket namn skulle jag vilja ha då. Är det under hela livet viktigast att namnet är lite finare i sig eller att det har en intressant historia? Nu tycker jag ju inte Nyman är fult och båda är ju ljusår bättre än ett son-namn. 

     

Svar på tråden Vilken namn ska jag välja?