• lordoz
    Äldre 18 Mar 22:11
    57857 visningar
    354 svar
    354
    57857

    April 2013

    Hejsan!

    Är det någon mer än jag som ska gifta sig i april 2013?

    Vore kul att diskutera hur långt ni har kommit i era planer, och dela med tips och idéer. :)

  • Svar på tråden April 2013
  • Äldre 7 Aug 19:55
    #61
    lordoz skrev 2012-08-07 19:24:09 följande:
    Men det är kul att höra hur det går för er andra... Majja, vad ska ni satsa på för mat? Är det restaurang som gäller?? Gifter ni er i kyrkan eller borgerligt?

    queenemma: Kul att det löst sig med alkohol. Hur mycket har ni beställt av allting?? Kul att du köpt en ny dator med, men det där med att inte hinna sitta, det känner jag också igen.

    Jag har börjat träna nu med, så en timme om dagen så står jag på ett löpband, och det går inte att kombinera så bra med en dator...
    det blir kyrkligt och så äter vi på en restaurang i stan som har jättegod mat. Deras pilgrimsmusslor är "to die for" och så har de världens godaste fisk eller kötträtter. 
  • lordoz
    Äldre 7 Aug 20:12
    #62
    majjja skrev 2012-08-07 19:55:02 följande:
    det blir kyrkligt och så äter vi på en restaurang i stan som har jättegod mat. Deras pilgrimsmusslor är "to die for" och så har de världens godaste fisk eller kötträtter. 
    Det låter perfekt!! :D
  • Äldre 7 Aug 20:23
    #63
    lordoz skrev 2012-08-07 20:12:41 följande:
    Det låter perfekt!! :D
    ja jag tror det blir det :) 
    nu är frisör, hotell och kyrka bokat. ringarna är klara (förutom sambons ring) och så har vi hyfsat klar bild om vad vi ska ha på oss, bara att beställa kläderna sen.
    Eftersom vi inte har en fest att planera så går ju planeringen rätt fort, haha  
  • lordoz
    Äldre 7 Aug 22:09
    #64

    majja: Hehe, låter som om ni är klara... dekoration och sånt gissar jag att det inte heller är aktuellt då...

    Då är det väl nästan bara att boka restaurangen och bestämma brudbukett kvar, samt musik till vigselakten.. :D

  • Ellran
    Äldre 21 Aug 17:55
    #65

    Hej! Vi ska också gifta oss i April är planen. Bestämde oss tidigare i sommar och har planerat en del sedan dess men bara ganska löst ännu.

    Vi ska ha ett borgligt bröllop och största tankenöten känner vi är att hitta en vigsellokal. Vi tänkte ha ett ganska klassiskt upplägg med lite dikter och musik, löften och cermoni och då vill man ju vara på en fin plats där alla 60-70 gäster får plats... På nätet hittar jag mest tips på att en kan ha borgliga vigslar "var man vill" men sen är exemplena alltid de samma: utomhus, rådhus, herrgård och arlanda (hur kan samtliga hemsidor och böcker skriva Arlanda?! och inte en enda ge ett vettigt tips på en lokal inne i stan...)

    Till festen blir det också 60-70 gäster med bordsservering  Både jag och min sambo är matintresserade så vi tänkte göra det mesta själv och hade först svårt att komma på vad som skulle vara lätt att förbereda (vi vill ju inte stå å steka i bröllopskläderna precis...). Men när vi hämtade ut ringarna från guldsmeden så åt vi en middag för att fira och då kom vi på det: Meze! Det känns väldigt rätt.

    Vi har alltså mest en idé om hur vi vill göra saker men vi saknar båda lokalerna och allt annat praktiskt....

    Vad gäller lokal så har vi som sagt lite bekymmer. Vi vill gärna hålla nere kostnaderna (Verkar ju häftigt som jag läste på första sidan att ni siktar på 30 000 kr som budget!). Vi bor i Malmö och vill gärna ha bröllopet här, alternativt i närområdet eller skåne. Ingen av oss kommer från Malmö så ett sista alternativt är att vara i nån av våra barndomsstäder men det känns roligare att vara här där vi tillsammans har en historia och bygger vår framtid...
    De flesta lokaler vi har hittat har kostat minst 6000 kr (utan porslin) eller omkring 10 000 kr. Vi hade väl snarare trott att vi skulle komma undan på <3000 kr...

  • kristi­nperss­on
    Äldre 22 Aug 13:09
    #66

    Hej!

    Vi ska också gifta oss i april 2013, närmare bestämt den 20:e :)
    Vi ska gifta oss borgligt och har bokat fest- och vigsellokal (det sker på samma gård).
    Roligt med planering! 

  • oijbc
    Äldre 24 Aug 17:50
    #67

    Hej! Vi ska också gifta oss i April! Den 27 April gifter vi oss i Alunda, några mil utanför Uppsala! Både kyrka och lokal är bokat men jag känner att tiden går fort och att jag inte riktigt hänger med! Var och provade klänning igår i Norrtälje och hittade några fina alternativ (flera stycken kändes helt rätt, beslutsångest som sjutton). Kul att få läsa om fler brudar som är där man själv är. Med liknande funderingar och tankar!

  • lordoz
    Äldre 27 Aug 15:23
    #68

    Kul att vi har blivit så många här inne som ska gifta oss i april. Ett tag kände jag mig ganska ensam. :)

    Här går det långsamt framåt. Jag har ju bestämt att jag ska ha virkade rosor som dekoration, så jag virkar rosor för fullt! Det känns som det enda jag kan göra med tanke på att vi inte är klara med lokal eller gästlistan ännu.. :/

    Imorgon är dock både jag och min sambo hemma (hoppas jag verkligen) så vi kanske ska passa på att kolla på en annan lokal imorgon då! Den tredje lokalen kan vi ju dock inte kolla på förrän om några veckor, så bara att vara tålamodig (inte min starkaste sida direkt).

    Igår kom jag hem från Rhodos i alla fall, så nu har vi köpt merparten av starkspriten till bröllopsfesten i alla fall. Så nu är det 'bara' måltidsdryck som öl, vin och cider och alkoholfritt som är kvar att köpa, och det tar vi på systembolaget.

    Maten känns inte heller aktuell att bestämma förrän vi är klara med lokal känner vi.

    Och eftersom vi båda försöker gå ner i vikt så är inte kläderna aktuella ännu..

    Så som sagt, det står lite still just nu...

  • lordoz
    Äldre 27 Aug 15:38
    #69

    Hej Ellran!

    Intressant att läsa att ni har ungefär samma tankar och liknande problem som vi har.

    Du skriver att ni vill hålla nere kostnaderna? Vilken nivå har ni tänkt er?

    Om ni vill ha i Malmö-trakten, så kolla upp olika bygdegårdar och liknande som finns på landet... De dyra lokalerna är ju ofta ganska centrala. Du kan väl kolla upp med olika mindre närliggande kommuner om de har något som kan passa, eller om det finns någon idrottsförening som har en passande lokal. Här i Norrköping har även kolonilott-föreningarna lokaler, liksom olika segelsällskap, gissar att det är detsamma i Malmö?!

    Vi har fått för oss den fåniga idéen att vara i en central lokal för att gästerna ska ha nära till sina hotell, därav begränsas vårt utbud av lokaler ganska mycket. Och därav har de även blivit betydligt dyrare än vi tänkt oss...

    Att ha Meze låter underbart!!! Själv kör vi på kall planka som jag tidigare skrivit. Tror det också kan vara ett bra sätt att laga maten men slippa stå den sista dagen! För det vill väl ingen av oss? Då vill man slappa och bara göra sig fin!

    Vad ska ni ha på er Meze då?

  • queene­mma
    Äldre 6 Sep 12:02
    #70

    Hej alla :) Vad kul att vi blir så många! Här har det inte hänt så jätte mycket ännu har jobbat massa, haft sjuka barn och hela lgh har blivit omtapetserad så inte haft så jätte mycket tid. Men nu är det bara 7 månader kvar till april! Gud vad jag längtar :)

    VIlken budget har ni allihoppa? VI har satt 30 000 men verkar komma under den summan rätt bra :)

Svar på tråden April 2013