• lordoz
    Äldre 18 Mar 22:11
    57281 visningar
    354 svar
    354
    57281

    April 2013

    Hejsan!

    Är det någon mer än jag som ska gifta sig i april 2013?

    Vore kul att diskutera hur långt ni har kommit i era planer, och dela med tips och idéer. :)

  • Svar på tråden April 2013
  • queene­mma
    Äldre 9 Jul 21:53
    #41

    Är nog i slut ändan skönt att planera så långt innan :) Jag ska köpq vitq ramar på ikea sånna som har plats för två bildef som på båda sidorna. Har sen röd kartong papper som jag sätter dit ett vitt papper framför och som jag ska skriva vad dom olika buffetallrikarna innehåller och som jag semn byter ut på till vad tårtan hinne håller. Du får ursäkta alla stavfel skrover just nu via mobilen... Vill också hellre köpa för mycket än för liten Har ni pratat om serveringspersonal? Vi ska ha två vänner som serverar dom får 500:- tillsammans plus mat. Sen får dom vara med på festen efteråt men först ska dom ju servera ocj göra allt sånt :)

  • lordoz
    Äldre 10 Jul 00:30
    #42

    Ingen fara med stavfelen, förstår ju vad du skriver!!

    Eftersom vi inte är klara med lokalen så är vi inte heller klara med hur vi ska göra med serveringspersonal. Men 500:- + mat för två pers låter jättebra. Dina vänner vill inte komma till Norrköping veckan innan ditt bröllop? Hehe..

    Smart sätt att fixa för vad maten innehåller, det är kanske en idé som jag 'lånar'... :)

    Ett tag funderade vi på att inte ha någon serveringspersonal alls, utan be några nära och kära fixa med påfyllnad av mat och sen koka kaffe till tårtan, men tror det i alla fall blir bättre med serveringspersonal. Ska kolla med kompisar till kompisar tror jag! :) Men det får bli när lokalen är klar!

    Imorgon (tisdag) ska vi eventuellt kolla på en lokal. Sen ringde jag på en idag, men kvinnan som var ansvarig för den hade inte tid att visa oss den förrän i september, så det blir väl att ha allting vilandes tills dess då.. Eller i alla fall inte spika något innan dess. Vill ju så gärna bli klar med lokalen så att jag kan börja planera allting runt ikring, som vigselplats (tänkte ju vigas i eller vid lokalen), hur det blir med porslin och allting. Hela budgeten hänger ju på lokalen med... Dels vad den kostar och dels om de erbjuder porslin i priset, eller om vi behöver hyra det. Men men, det är ju som sagt bara att vänta och se.

  • queene­mma
    Äldre 11 Jul 08:21
    #43

    Hehe hoppas du har lika tur som mig med serveringspersonal :) hur var lokalen du tittade på igår? Hoppas den var som ni ville :) jag har fått kontakt med en som haft samma färger som oss och dom säljer alla sina dekorationer för 30000 kronor så ci åker dit och köpe vi kommer spara in massa på detta :) skönt agt göra dessa fynd då allt bara är använt en gång! Vilkq färger skulle ni ha? Jag har glömnt bort totalt!

  • queene­mma
    Äldre 11 Jul 08:25
    #44

    Ska ju stå 3000 inte den siffran jag skrev haha

  • lordoz
    Äldre 11 Jul 19:00
    #45

    Hej!

    Vi fick besök, så det blev inget tittande på lokal, men de kunde på torsdagar med, så ska se om vi kan komma dit imorrn.

    Vi ska ha vitt, silver och rött.. Har köpt presentpapper i den röda och silvriga kulörten som jag vill ha på lagerhaus, så använder mig mycket av det till allt pyssel... Senaste är att jag har klippt ut silvriga hjärtan som vi ska klistra på våra vita krukor som vi ska ha röda rosor i... 

    Igår fick jag en prova-på bit av Duni och deras duk Dunicell, tyvärr kändes den fortfarande som en pappersduk, så om vår framtida lokal inte har dukar så blir det nog att köpa in det kanske.. Hur ska ni göra med dukar? Jag har redan köpt några vita linnedukar, men tyvärr var ett par av dem mer äggskalsvita, så ska se om jag kan bleka dem på något sätt. Har läst att det ska finnas något som heter remol, så tänkte köpa det och testa. Klorin gick inte i alla fall.

    Jag har insett att jag är lite skrockfull i alla fall, så tänkte ha något gammalt, något nytt, något blått och något lånat och en silverpeng i skon. Idag har jag därför gått igenom lite mynt som jag ärvt av min pappa, och passande nog fanns där dels en 25-öring med 60% silver och dels en 10-öring med 40% silver... Så dem två tillsammans blir ju 100%, så då är silverpeng i skon och något gammalt ordnat i alla fall.. :) Nytt blir väl klänningen och underkläderna, blått har jag köpt strumpebandshållare.. så då är det bara lånat kvar.. Har läst att man ska låna från någon som är lyckligt gift för att få lycka i sitt eget bröllop, så tänkte kolla med den ena av min M2B's systrar som har varit gift i över 25 år..

    Idag fick jag även pärlsmyckena som jag tänkte ha på bröllopet. Tyvärr var halsbandet för kort, så ska kolla om det överensstämmer med beställningen, och i så fall får jag beställa ett nytt, annars ska jag reklamera...

  • queene­mma
    Äldre 11 Jul 19:51
    #46

    Oj vad du är igång :) vi kommer använda vanliga knoppan lakan (får med i pakeget) som vi ska som dukat och på stolarna. Sen köper vi svart vanligt tyg på metervara för 19:- metern som vi lägger som löpare sen strör vi rosenblad över :) tror då att man inte tänker på att det är lakan vi använder. Har ni bestämt tårta och sånt ännu? Jag vet hur jag vill ha mim tårta men fick veta att hon som jag bad att göra inte är duktig på blommor.. jag vill ju intw göra min egna tårta men kanske blir så ändå.. visar sig :) jasså du är skrockfull qv dig jag är intw så jätte skrockfull inte just nu i allefall hehe det med silvermynt i skon har jag aldrig vört om...

  • lordoz
    Äldre 12 Jul 00:14
    #47

    Ja, det är sista semesterveckan för sommaren, så har passat på en hel del nu.. :)

    Jag tyckte knoppa-lakanen var så tunna... De var alldeles för genomskinliga tyckte jag.... Men linnedukar är ju dyra å andra sidan... Så får väl kolla på det när väl lokalen är klar! :)

    Tårta kommer vi nog ta från Maxi, Coop eller Citygross eller liknande. Inte bestämt vilken än, utan får kolla på det under hösten tänkte vi. Har visserligen en konditor till svägerska, men vill inte be henne baka tårta till 80 pers direkt. Problemet är att vi har en massa allergier bland de som kommer på festen (om de nu tackar ja), så får kolla med mataffärerna om de kan baka så det funkar till dem med. Är både laktos, gluten och nötter, så kan inte ha marsipan-tårtor som jag först hade tänkt.. Men min favorit-tårta är å andra sidan gräddtårta med jordgubbar, så kanske kan ta sådan?! Min sambo har en annan favorit som är med nötmaräng och kolasås, så hade en fundering ett tag på om man skulle köpa båda dem och helt enkelt bjuda på våra favorittårtor. Men min sambo ville ha vita marsipantårtor, så får väl se hur vi löser det. Kanske kan gå att göra en vit marsipantårta utan marsipan och med sockerpasta eller liknande istället... Som sagt, det får vi ta under hösten/vintern.

    Funderar på att bjuda hem en hel hög med vänner och köpa hem en tårta av varje så de får tycka till.. :) Utöver tårtan så hade jag en fundering på att baka 7 sorters kakor med... Men återigen så måste de vara nöt, laktos och glutenfria, så får se om ekonomin, tiden och orken räcker till det. :)

    Silverpeng i skon kommer från nån engelsk tradition tror jag. Men ska jag vara skrockfull på andra sätt så kan jag ju vara det fullt ut.. :)

    Synd att hon inte var så duktig på blommor, ni kan inte göra en gemensam ansträgning då? Du gör blommor och hon gör tårtorna? Så slipper du ju göra allt med tårtorna i alla fall?!

    Vilka färger var det ni skulle ha? Vitt och svart och rött gissar jag från de senaste inläggen, men var det någon mer färg?

  • queene­mma
    Äldre 12 Jul 07:59
    #48

    Då förstår jag att du hunnit en del :) jag är nyfiken på vad du kommer tycka om lokalen idag så väntar sen på en uppdatering om det hehe :) jag satt igår och funderade på att ta tårtor från maxi sen dekorera själv som jag vill ha det men får se tur att det är ett tag kvar :) det jag just nu hållrr på med mäst är alkoholen verkar inte direkt bli billigare att åkq till tyskland :( ja det är dom 3 färgerna vi valt :) vad kostar det för er att åka till tyskland bör ju bli ungefär samma för oss...

  • lordoz
    Äldre 12 Jul 21:13
    #49

    Vi orkade inte med att åka till lokalen idag heller... :( Så vi tar väl det efter jobbet någon dag i nästa vecka. En annan lokal som vi överväger kunde vi ju inte titta på förrän i september, så det känns inte som någon brådska egentligen, även om det vore sååå skönt att bli av med den delen av planeringen.

    Sitter just nu och tittar på 'Ullared' på TV.. Vi ska ju till Halmstad med mina föräldrar om ca 1 månad, så då ska vi dit också tänkte vi. Jag är ute efter dukar och papper till inbjudningarna i alla fall. Sen blir det väl säkert en massa annat med.. Hehe..

    Ja, jag tror att tårtor från Maxi kan bli bra.. Det är ju vår tanke i alla fall. OM de nu som sagt kan fixa tårtor som funkar med alla våra allergier.

    När vi räknade på att åka på Tyskland så var det ju från Köpenhamn där vi var då.. Men till Rödby är det 65 mil från Norrköping. Så då är det ju bränsle t.o.r den sträckan. Dessutom tillkommer ju Öresundsbron som kostar ca 400:- enkel resa och sen båten till Tyskland som också kostar 400:- enkel resa. (detta kanske blir billigare om det är t.o.r på samma dag)

    Så det är ju 1600:- + bränsle. Sedan om man handlar i Puttgarden på under 2 timmar och 45 min, så får man ju 300 DKR att handla för på båten hem igen. Men för vår del så lönade det sig inte att åka från Norrköping i alla fall. Men om ni ska åka så kolla på Calles, där kan man ju förbeställa, så är allting på en pall med ert namn och bara att betala och plocka åt sig. Den ligger typ 5 km från båten.

     Ett litet tips till, tänk på att bilen har en max lastvikt med.. :)

    Men det är å andra sidan en trevlig semestertur annars.. :) Så har ni inget annat att göra, så skulle jag rekommendera det. Om ni nu gillar bilsemester.. :)

    Idag var vi på systemet, ska ha en kompis på middag imorgon kväll, så vi kollade på vilket vin som fanns på bag-in-box. så köpte vi samma på flaska, så passar vi på att testa om det är drickbart.

    Har ni hunnit tänkta ut några vinsorter ännu? (tänkte att vi har ju samma sorts mat).

  • queene­mma
    Äldre 14 Jul 12:03
    #50

    Ja det är riktigt skönt att vara klar med lokal faktiskt :) Nu har vi nästintill bara alkoholen och kläder till min blivande och våra 3 småttingar :) Sen lite smått och gott också då men det stora börjar bli klart så underbart skönt :)

    Vad kostar det att köpa tårta på maxi? Och vad beställer ni då för smaker och utseende?

    Vi har också räknat lite på tyskland och insett att det inte är så billigt. Vet inte om en som min bror känner kanske skulle åka och då även köpa åt oss :)

    Det vinet som jag älskar heter "blue nun" men vet inte om det finns som bib.. kanske det gör? Men det är verkligen super gott! Men jag är ingen person som dricker till maten varken vin, cider eller öl enbart dricka hihi men vet att andra gillar just det vinet till mat.

Svar på tråden April 2013