• lordoz
    Äldre 18 Mar 22:11
    57277 visningar
    354 svar
    354
    57277

    April 2013

    Hejsan!

    Är det någon mer än jag som ska gifta sig i april 2013?

    Vore kul att diskutera hur långt ni har kommit i era planer, och dela med tips och idéer. :)

  • Svar på tråden April 2013
  • Liini8­6
    Äldre 7 Jun 17:12
    #21

    Jag tänkte nog hoppa med här om det är ok?

    Vi har också börjat planera lite smått för ett bröllop den 13 april 2013. Men vi har fortfarande inte riktigt bestämt storleken för det vilket gör det hela lite svårare. På den ena inbjudningslistan är det 16 personer och den andra 85.

    Vi har väl tänkt oss en maxgräns på typ 30 000kr för det "stora bröllopet" om det nu är det vi väljer.
    Ringen har vi redan och bröllopsresan är inte inkluderad.


    lordoz skrev 2012-06-04 03:11:32 följande:
    Hej igen!

    Förlåt att jag inte svarat på en evighet... Mitt IRL har tagit över.. :)

    Tyckte dina klänningar var jättefina båda två!

    För ett par veckor sedan gifte sig min bror, och på hans bröllop närvarade större delen av min släkt. Jag har ju redan från början velat bjuda dem, men avstått med tanke på ekonomin, men efter det bröllopet så fick min m2b och jag diskutera om lite. Så vi kom fram till att det blir nog en liten större fest än vi tänkt trots allt. Så vi ökade från 50 gäster till 70.

    Så nu senaste veckorna har vi varit runt och tittat på andra lokaler (den vi hade bokat räcker inte) . Så nu har vi hittat en ny, som ligger mitt i centrala Norrköping (bra för dem som ska bo på hotell, dvs merparten av våra gäster). Den rymmer 100 personer, och det finns bord och stolar. Men det är tyvärr allt.

    Så därför måste vi plötsligt hyra porslin (vilket i och för sig är trevligt, då slipper vi diska efter 70 personer). Så budgeten har ökat en hel del, men jag tror det kommer bli bra i alla fall.. :)

    Vi har inte riktigt räknat på hur mycket alkohol vi ska köpa ännu... Har ni någon koll på hur länge alkohol varar? Alltså, när tänkte ni åka till Tyskland och handla?! Vi är ju i köpenhamn i slutet av denna månaden på semester, men jag vet inte om alkoholen håller så länge som till nästa år?! Alltså då menar jag vin, öl och cider...
    Alkohol brukar hålla väldigt länge, iaf 1 år.. Vi tänkte också åka till tyskland och köpa det mesta.

    Tänkte också göra egna inbjudningskort med hjälp av lite tapet :)
  • queene­mma
    Äldre 8 Jun 09:40
    #22

    Hej kul med en till och samma datum som mig :) hur långt har ni kommig i planeringen? Jag beställde en helt annan klänning ifrån ebay (china) en vit med svart broderi och släp super fin och passade mig perfekt :) bara längtar till jag får använda den på riktigt! Jjag ag har även köpt vigselring, slöja, tiara och stenar vi ska ha som bordsdekoration allt beställt från ebay super billigjag kan verkligen rekomendera att köpa där ifrån :)

  • Liini8­6
    Äldre 8 Jun 10:19
    #23

    Jadu vi har faktiskt inte kommit så långt. Har typ precis bestämt datumet och sen mailade jag kyrkan igår för att kolla om det faktiskt var ledigt då. Om jag får ok på det ska vi boka lokalen (som borde vara ledig såhär långt i förväg). Men innan vi bokar lokalen måste vi spika att vi ska ha det "stora bröllopet" och inte bara med de närmsta (för då behövs ingen lokal).

    Jag har kollat ganska mycket på klänningar men inte hittat någon perfekt ännu. Jag vill ha en ganska enkel klänning, gärna A-linjeformad i spets :) Jag kanske får börja kolla på ebay... Blir det massa extra avgifter när man beställer därifrån?

    Min pappa har en kompis som har en egen cateringfirma så vi ska ta en offert från honom och se vad han kan erbjuda (istället för att kanske behöva laga maten själv).

  • Liini8­6
    Äldre 8 Jun 11:23
    #24

    Fick precis svar av kyrkan att det fanns lediga tider den dagen... (14/15/16) så det är bara att vraka och välja.

    Hur kommer det sig att ni valde just 13 april?

  • queene­mma
    Äldre 8 Jun 12:46
    #25

    Härligt att höra att kyrkan var ledig :) vi skulle först gifta oss 2015 men vi kunde inte vänta så länge hehe så vi valde nästa år. Jag satt med kalendern och bläddrade då fastnade jag direkt för det datumet varför vet jag inte.. varför valde ni det datumet? Blev inga extra utgifter på klänningen betalade bara 730:- med frakt. Var orolig för tull men slapp även den :) Nu är det svåraste för oss hur vi ska göra med porslin det finns inte i lokalen. Har ni tillgång i era lokaler eller måste ni fixat det vid sidan av?

  • Liini8­6
    Äldre 9 Jun 22:57
    #26

    Vi firar 7 år tillsammans precis den dagen. Nu har dock vi börjat tveka lite på om vi inte ska ha det till sommaren iaf då chansen för bättre väder är betydligt större...

    Ska fundera lite under veckan.

    Har föresten kollat lite på klänningar och hittade många fina och billiga på JenJenHouse.com. Är det någon av er som hört något om dessa?

  • lordoz
    Äldre 9 Jun 23:19
    #27

    Hejsan!

    Kul att du har tillkommit Liini86!!!

    Jag förstår att ni tvekar över datumet, det är ju inte alls säkert hur vädret ser ut då. (Lite beroende på vart i landet du bor med naturligtvis). Själv bor jag i Norrköping, och jag är beredd på allt ifrån sol och 25 grader varmt till hagel, snö och drivis.. Hehe. Dvs, jag planerar både för inomhus och utomhusvigsel (ska ju gift mig borgerligt).

    Har bokat lokal, men precis som för queenmamma så har den inget porslin. Så vi har dividerat här hemma om vi ska köpa på IKEA (för att få enhetligt) eller om man ska köpa på loppis (och verkligen göra en grej av att det är olika) eller om vi rent av ska hyra porslin (för att slippa diska). Så det blev att vi hyr.

    Om du queenmamma ska ha catering (minns inte hur ni skulle göra med maten?) så brukar de hyra ut porslin, annars kanske det finns andra firmor som hyr ut i dina trakter med.

    730:- för klänningen låter fantastiskt, var det en 'riktig' bröllopsklänning då? Har du någon bild på den??

    Jag har ju hela tiden tänkt att jag ska ha en enkel vit klänning och inte alls någon bröllopsklänning för att jag vill kunna återanvända den, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Börjar känna inom mig att det är ju min bröllopsdag, och jag vill nog kanske se ut som en prinsessa då i alla fall..

    Var på bio idag och då gjorde de reklam för någon hudkräm som skulle vara bra vid fet hud och om man hade stora porer och finnar. Eftersom jag har problem med det så tänkte jag nog försöka minnas vad den heter (vilket jag inte gör just nu) och kanske köpa och använda i några månader och se om det blir någon förändring. Har läst andra trådar om massor med olika tips, och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, det enda tipset som jag fastnade för var att inte byta produkt nära inpå bröllopet. Hehe..

    Jag funderar även över min frisyr, är korthårig (pojk-klippt) och trivs fantastiskt bra i det och passar i det med för den delen, men samtidigt så stämmer det inte överens med min tanke om prinsess-bröllop.. Så nu funderar jag på att låta det växa... Men jag vet inte..

    Jisses vad man kan vela.. :)

  • queene­mma
    Äldre 10 Jun 07:29
    #28

    Vi ska ta buffe ifrån en mat affär dom har massa olika och kostar 600:- så kan pris tycker jag :) blir nog att köpa glas men använda papptallrikar. Har hittat på öb som passar perfekt till våran färg tema. Klänningen är som en riktig men kallas ju china klänning verkligen helt underbar :) tog cca 3 veckor att få hem den. Kan verkligen rekomendera ebay :) har ingen dator just nu men lägger självklart upp bild när jag kan hehe lämgtar till nästa gång jag får prova den och speciellt tills jag ska använda den :) Har ni köpt någonting ännu till den stora dagen?

  • lordoz
    Äldre 10 Jun 18:30
    #29

    600:- för buffé till hur många personer??

    Papptallrikar går ju alldeles utmärkt det med. :) Men glas är kanske trevligt att ha riktiga att skåla i. Har hört på andra forum här inne att Rusta är billigare än IKEA på champangeglas, tänkte att det är de kanske på vinglas också då?

    Schysst med en riktig brudklänning för 700:- ungefär. Ja, jag får väl vela ett tag till.. :) jobbar ju oavsett på att gå ner i vikt, så kommer inte beställa något förrän kring februari i alla fall i så fall.

    Annars har jag ju redan köpt en vit klänning som jag hade tänkt att ha. En sån här: www.ebay.com/itm/Chiffon-One-Shoulder-Bead-Cowl-Ruffle-Evening-Dresses-S-White-/160816329261&hash=item257166722d

    Men vet som sagt inte om jag ska ha den.

    Förövrigt har vi köpt en del saker till dekorationerna, samt börjat göra dem. Ska göra sådana här: www.wedshare.com/blog/2010/03/09/do-it-yourself-wedding-project-crepe-paper-rose-pomanders-tutorial-3572.html fast bara rosorna, inte bollarna.. och så viker jag andra blommor med..

    Dessutom har jag köpt en del kul som jag ska ha i toakorgarna. :)

    Ja, och så har vi köpt champangeglas. :)

  • queene­mma
    Äldre 11 Jun 08:02
    #30

    Hehe en nolla fattades ;) buffen går alltså på 6000:- hade varit riktigt billigt med 600:- :) Jag ska försöka lägga in en bild snart på klänningen lägger då in på både original bilden och bild på mig :)

Svar på tråden April 2013