• loving­you
    Äldre 9 Mar 21:14
    5223 visningar
    10 svar
    10
    5223

    vigsel, körkort och namn...?

    Vi ska vigas i Helsingfors, tanken är att vi ska vara kvar i ca 2-3veckor.


    Är det någon som vet hur det fungerar med körkortet.. Kan jag inte köra alls då efter vigseln, innan jag fått ett nytt körkort?? Eller gäller det sen när prästen skickat in papprena?


    För jag kan ju inte skaffa ett nytt innan vigsel , utan får vänta tills jag kommer hem igen.


    Någon där ute som vill hjälpa?

  • Svar på tråden vigsel, körkort och namn...?
  • Äldre 9 Mar 23:13
    #1

    Det lär väl vara som med passet.
    Så länge man bokar resan i det namn som står på passet så är det inga problem.
    Och så länge som ditt namnbyte inte är registrerat (om inte prästen skickat in papperna) så ska det väl inte vara några problem tycker jag.
    Men för säkerhets skull kan du ju kopiera vigselbeviset och ha med dig om du skulle bli stoppad och frågor uppstår.
    Även om du skulle ha kunnat ansöka om nytt körkort direkt så tar det ju ändå tid innan du får nya körkortet. Och man får ju köra under tiden man väntar på ett nytt (oavsett anledning man ska ha ett nytt)

  • loving­you
    Äldre 10 Mar 06:06
    #2

     


    Ja då kanske prästen inte behöver ha så bråttom med att skicka in papprena, fast det känns ju lite knas och säga så till honom


    Ja får nog ta en kopia på vigselbeviset , så kanske man vågar köra!


    Jätte tack för svar

  • aniara
    Äldre 10 Mar 09:54
    #3

    Namnändringen går ju inte igenom automatiskt när papprena kommer in utan när de har behandlats. Jag har förstått att den handläggningen kan ta flera veckor. Du lär inte behöva oroa dig.

  • aniara
    Äldre 10 Mar 10:00
    #4

    Rättar mig själv. Namnändringen sker vid vigseln om man skickat in papprena i förväg, men det kommer in i registren när det har handlagts vilket normalt tar 4-6 veckor.

  • Äldre 10 Mar 11:50
    #5

    Vi visste inte säkert om vi skulle få problem med hemresan efter bröllopsresan (nu vet vi ju att vi inte skulle ha fått det då resan stod i våra gamla namn så det stämde med passen)...
    Så vi sa till prästen att hon inte behövde stressa, även om hon inte behövde lägga undan den och glömma bort den liksom Flört 

  • loving­you
    Äldre 11 Mar 07:08
    #6

    Vi har redan skickat in namnpappren ihop med hindersprövningen.


    Chicita: Ja får lägga fram det sådär fint som ni gjorde

  • Josefi­nCarol­ina
    Äldre 20 Mar 08:30
    #7

    En fråga, vi gifter oss i juni och ska ta blivande makens mammas flicknamn som gemensamt nytt efternamn. (Hon har det själv som mellannamn efter sitt giftermål). Det är riktigt enligt alla gällande regler men kollar skatteverket själv upp det? Alltså att det burits i rätt antal generationer i rakt nedåtstigande led osv vad det nu står? Och om vi skickar in papprena nu i mars så registreras det men inget annat händer fören vigselbeviset skickats in, eller?
    Det kanske låter rörigt, och det är precis vad det är för mig just nu ;)

  • Ros
    Äldre 14 Apr 11:51
    #8
    lovingyou skrev 2012-03-09 21:14:38 följande:

    Vi ska vigas i Helsingfors, tanken är att vi ska vara kvar i ca 2-3veckor.


    Är det någon som vet hur det fungerar med körkortet.. Kan jag inte köra alls då efter vigseln, innan jag fått ett nytt körkort?? Eller gäller det sen när prästen skickat in papprena?


    För jag kan ju inte skaffa ett nytt innan vigsel , utan får vänta tills jag kommer hem igen.


    Någon där ute som vill hjälpa?


    Hej! Visst kan du köra bil efter vigseln. Ditt körkort gäller tills du fått det nya. Sen när namn bytet gått igenom så får du ett registerutrag från Skatteverket som man kan använda tillsammans med körkortet för att styrka dina namnuppgifter. Man kan säga att du inte har nytt namn förrän du fått papper från skattemyndigheten.
  • JennyM­aria
    Äldre 15 Apr 21:21
    #9
    JosefinCarolina skrev 2012-03-20 08:30:28 följande:
    En fråga, vi gifter oss i juni och ska ta blivande makens mammas flicknamn som gemensamt nytt efternamn. (Hon har det själv som mellannamn efter sitt giftermål). Det är riktigt enligt alla gällande regler men kollar skatteverket själv upp det? Alltså att det burits i rätt antal generationer i rakt nedåtstigande led osv vad det nu står? Och om vi skickar in papprena nu i mars så registreras det men inget annat händer fören vigselbeviset skickats in, eller?
    Det kanske låter rörigt, och det är precis vad det är för mig just nu ;)
    Vi ska göra samma sak, min blivande ringde skatteverkaet och frågade hur vi skulle gå tillväga. Svaret han fick var att det enklaste var att han bytte nu innan vi skickar in hindersprövningen, annars hade vi kanske fått vänta med namnbytet till efter bröllopet. eftersom det är handläggningstid på båda sakerna så kanske vi inte hade hunnit med det nya efternamnet innan bröllopet om vi skickat in hindersprövningen innan. E u med =) Känner att det kanske blev lite rörigt =)
  • FelizL­ane
    Äldre 22 Apr 20:07
    #10

    Vi gifter oss den 16 juni tänkte åka på semester utomlands den 24 juni. Bokar vi då alltså i våra gamla namn som i passen så ska det inte vara några problem? Någon som har någon idé?

Svar på tråden vigsel, körkort och namn...?