• Äldre 2 Mar 07:28
    7228 visningar
    16 svar
    16
    7228

    Migrän...förebyggande??

    Hejsan!

    Jag har väldiga besvär av migrän...får känningar flera gånger i veckan nu...har medicin men undrar om någon har tips på hjälp? Eller något förebyggande? Eller vad som helst när det gäller migrän och spänningshuvudvärk?

    Tack för allar svar... :)

  • Svar på tråden Migrän...förebyggande??
  • loving­you
    Äldre 2 Mar 07:44
    #1

    Jag har inte migrän men har haft väldigt mycket problem med huvudvärk.


    Nu har jag bytt kudde, till en högre och hårdare, så ligger nog nacken rätt nu för har inte haft huvudvärk på två veckor!! Helt otroligt att en kudde gjorde detta!


    Vet inte vad jag ska råda dig till mer än att testa en annan kudde, stress påverkar också..


    Vad säger dom när du sökt för det?


     


     

  • Bruden 01
    Äldre 2 Mar 07:46
    #2

    Har också migrän och det som hjälper mig är att sova rätt, inte stressa allför mycket, äta regelbundet och rätt.
    Dessutom kan migrän induceras i samband med menstruation pga hormoner. 

    Försök att slappna av i axlarna och ta det lugnt. Massage kanske? 

    Det påstås också att choklad kan inducera migrän. 

     Hoppas det hjälper. 

  • caruba
    Äldre 2 Mar 07:55
    #3

    Jag får migrän av för mycket kolhydrater. Drar jag ner på dom så får jag bara migrän ett par gånger om året istället för varje månad. Förresten akupuntur hjälpte också.

  • Äldre 2 Mar 08:01
    #4

    Hej!

     Tack för era svar! :)

    De verkar inte kunna göra så mycket, men nu har jag bokat tid igen hos doktorn för att höra om det finns någon förebyggande medicin.

    Jag fick tidigare en blodtrycksmedicin för det kan hjälpa vissa med migrän. Men de kunde inte ge mig den dosen som rekommenderades pga att jag har lågt blodtryck!! Så det hjälpte inte. tog den medicinen i 6 månader men hjälpte ej!

    Jag upplever inte att jag stressar, har inte några problem i privatlivet som kan göra mig stressad utan känns bara så konstigt att det kommer känningar oftare nu än förr...

    Problemet är att jag tar mediciner mot migrän flera gånger per vecka o jag vill helst vara fri från det.

    Har hört om en medicin mot epilepsi Topimax som kan vara förebyggande men det verkar jätteläskigt...rädd för biverkningar...

  • Äldre 2 Mar 08:02
    #5

    Caruba,


    Jag har provat akupunktur men det vart inte någon skillnad.


     


    Menar du LCHF kost så är det inte något för mig men menar du att du tog bort allt sött?

  • caruba
    Äldre 2 Mar 10:44
    #6
    siouxsie2 skrev 2012-03-02 08:02:46 följande:

    Menar du LCHF kost så är det inte något för mig men menar du att du tog bort allt sött?


    Ok jag mår som bäst när jag kör ren lchf, men även när jag bara låter bli pasta, potatis, ris och bröd mår jag bättre.
  • Äldre 2 Mar 10:48
    #7

    Hej!

    Va trist, jag LIDER verkligen med dig! Jag har haft migrän sedan jag
    var 15 år gammal, och vet exakt hur det känns, speciellt när det går
    över till migrän attack... Rynkar på näsan  Jag prövade olika mediciner men inget hjälpte,
    jag drack även mycket vatten, rörde på mig, åt inte det ena och det andra,
    men förgäves.

    Tills en dag för ca 5 år sedan då jag gick till en annan läkare och han skrev ut
    den bästa migrän medicinen.
    Dock så var den lite dyr, men tro mig det var värt vartenda krona...Glad
    Tabletterna som jag fick heter, MAXALT.
    Pröva dem...

    Lycka till!   Solig

  • Äldre 2 Mar 11:06
    #8

    Tack för era tips! :)

  • Äldre 2 Mar 11:14
    #9

    Det som funkar bäst på mig i förebyggande syfte är att få nackmassage och gå så mycket promenader som jag klarar.
    Jag hade inte migrän när jag var aktiv idrottare, men nu när jag inte kan träna längre så har jag fått värre besvär.

    Men min migrän utlöses inte av stress eller mensen. Utan av väderomslag. Speciellt på sommaren när det kan komma åska, torråska är värst. Och det går ju inte att förebygga. Dock blir det lindrigare om jag är mjuk i nackmusklerna och aktiv.

    När jag får migrän så finns det två saker som funkar (jag är resistent mot smärtstillande och jag får inga förvarningstecken så jag kan inte förebygga på så sätt heller).
    Det ena är akupressur.
    Att massera i tumgreppet, alltså i vecket mellan tummen och pekfingret. Om du masserar där när du har migrän så känner du att det är extra ömt på en viss punkt. Tryck hårt på den (15 sek ca) och släpp efter... Upprepa vid behov.
    Eller så kan du be någon pressa dina stortår. Om dom sätter en knoge på undersidan av tån. Mitt på själva ytterdelen (mellan leden och tåspetsen) och sen tar handflatan på andra handen på andra sidan tån och pressar ihop och håller en stund, samma här upprepa vid behov.
    För mig känns det som om huvudet ska explodera när maken trycker. Men när han släpper efter så rinner liksom migränen av och ersätts av vanlig huvudvärk...

    Det andra är att smälla i sig en chokladkaka och dricka 50 cl cocacola. Inte pepsi eller någon light. Det ska vara riktig cocacola. Och minst 100 g mjölkchoklad.
    Vet att det sägs att migrän kan utlösas av choklad, men för mig är det tvärt om. Bara choklad eller bara cocacola hjälper inte, det måste vara kombinationen och man får inte njuta av att sitta och mumsa lite choklad då och då utan det är bara att trycka i sig hela så fort man kan och skölja ner med colan.
    Funkar riktigt bra för mig, och jag har hört andra säga samma (jag fick rådet av en klasskompis när jag gick på gymnasiet och testade det själv några år senare). Problemet är ju kalorierna SkämsTungan ute 

  • Äldre 7 Mar 17:06
    #10

    Tack för era tips! :)
    Har försökt att röra axlar o nacke mera. Sitter framför dator o har ett stillasittande jobb och då jag tågpendlar till mitt jobb även ett stillasittande liv...

    Hoppas att detta kan hjälpa lite grann... :)

  • Äldre 7 Mar 17:17
    #11

    Ja, huvudvärk av olik sorter är svårt. Jag fick huvudvärk för 2½ år sen i samband med en bilolycka men trots behandling så har den inte släppt.

  • Äldre 7 Mar 17:43
    #12

    Juni 2012, va jobbigt! Har du ont hela tiden eller i perioder? Gjorde du illa nacken?
    Vad har du för medicin för huvudvärken?

  • Äldre 7 Mar 21:30
    #13
    siouxsie2 skrev 2012-03-07 17:43:52 följande:
    Juni 2012, va jobbigt! Har du ont hela tiden eller i perioder? Gjorde du illa nacken?
    Vad har du för medicin för huvudvärken?
    Alltid, fast i olika delar av huvudet. Plus nacken, halsen, axlarna och överarmarna. Händerna domnar bara i bland och mest på vänster sida.
    Han i bilen bakom bromsade inte så... tja.WAD, cervobrakialt syndrom och myalgi står det i journalen.

    Äter inte medicin, del hjälper det inte, dels har jag inte råd att prova fler saker.

    Jag har testat:
    Yoga
    Stretch
    Massage
    Ultraljud
    Akupunktur
    Vattengympa
    Träna på gym med anpassat program
    Stavgång
    Medicin i tablettform
    Muskelavslappnande mediciner
    och säkert något mer

    Min sjukgymnast gav upp och jag förstår henne.

    Men, för att citera en överläkare som jag träffade: "Måste du känna efter hela tiden?`"
  • Äldre 7 Mar 22:05
    #14

    Juni 2012, jag har också fått höra "att jag känner efter" för mycket! Men det är svårt att undvika när det dunkar i huvudet och "fladdrar" bakom ögonen...

  • Äldre 8 Mar 07:49
    #15
    siouxsie2 skrev 2012-03-07 22:05:34 följande:
    Juni 2012, jag har också fått höra "att jag känner efter" för mycket! Men det är svårt att undvika när det dunkar i huvudet och "fladdrar" bakom ögonen...
    Ja, jag vet inte heller hur man gör när man låter bli att känna efter. Läkaren kunde inte förklara det.
    Ungefär som den psykolog jag hamnade hos (ofrivilligt, som en del i utredningen) som undrade om jag led av ångest. Vad är ångest, frågade jag. Det kunde hon inte riktigt svara på.... Nähä.
  • caruba
    Äldre 8 Mar 11:45
    #16
    Juni 2012 skrev 2012-03-08 07:49:00 följande:
    Ja, jag vet inte heller hur man gör när man låter bli att känna efter. Läkaren kunde inte förklara det.
    Ungefär som den psykolog jag hamnade hos (ofrivilligt, som en del i utredningen) som undrade om jag led av ångest. Vad är ångest, frågade jag. Det kunde hon inte riktigt svara på.... Nähä.
    Tyvärr är det ju många gånger så att folk som inte själv haft migrän inte fattar hur dåligt man mår. Man har ju fått höra att man av typ släktningar att det bara är att ta en alvedon och sova en halvtimme. Ehh vadå?
    Men man tycker att folk som jobbar både som läkare och psykolog borde fatta bättre. Inte konstigt att man drog sig för att gå till läkaren med ens migrän när man var ung...
Svar på tråden Migrän...förebyggande??