• elda
    Äldre 29 Feb 23:07
    7055 visningar
    8 svar
    8
    7055

    Inspiration till nytt efternamn

    Hej,

    Jag och min sambo har kört fast i våra namndiskussioner.
    Jag heter Wihlborg men har aldrig varit särkillt förtjust i det. Framförallt för att jag måste stava det hela tiden. Jag har i omgångar funderat på att byta till min mammas efternamn Falk men inte kommit till skott. Min fästman heter Sjöholm. Vi är båda överenns om att det som känns bäst vore ett nybildat efternamn som innehåller delar av bådas namn.

    Falksjö vore fint men är upptaget och det är de flesta andra uppenbara kombinationerna som Sjöfalk, Falkholm, Sjöborg, Borgsjö, Borgholm, Holmborg osv Det enda lediga är Holmfalk

    Någon som ha förslag på några lite mer innovativa  kombinationer av namnen Wihlborg, Falk och Sjöholm?

  • Svar på tråden Inspiration till nytt efternamn
  • Äldre 1 Mar 00:32
    #1

    Kan ni stava sjö med 2 ö? Typ Falksjöö? Fast då måste ni fortsätta stava till namnet kanske? Annars är ju både Falk och Sjöholm fina namn tycker jag! Ni kan kanske ta ett av dem eller båda om alla nyskapade namn är upptagna?

  • Äldre 1 Mar 06:33
    #2

    Falksjöborg

  • Anny
    Äldre 1 Mar 08:09
    #3

    Falcksjö?

  • Daludd
    Äldre 1 Mar 11:35
    #4

    Wilholm? Falkholm? Wilsjö?

  • elda
    Äldre 2 Mar 07:33
    #5

    Tack för alla bra förslag

    Det är synd att PRV är så hårda. Som vi har förstått det så är det inte okej att bara stava lite annorlunda för det räknas som förväxlingsbart. Så jag tror tyvärr att även Falksjiö, Falcksjö och Falksjöö är omöjliga.
    Vi var lite sugna på Falkenholm men när vi ringde PRV sa de att det nog räknas som förväxlingsbart med Falkholm som det redan finns folk som heter. Vi skulle kanske kunna få det men det är en chansning och vi skulle troligtvis behöva kontakta alla som heter Falkholm och få deras tillstånd.
    Jag vet att jag inte är den enda som uttryckt den här åsikten här inne men: Gah, varför måste det vara så komplicerat?

     

  • Äldre 2 Mar 08:33
    #6

    Falksjöholm?

  • Tokig
    Äldre 2 Mar 08:40
    #7

    Wileholm, Wilesjö, Wilefalk?

    Här kan du gå inspiration http://www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

  • Tokig
    Äldre 2 Mar 09:02
    #8

    Wilksjö?

Svar på tråden Inspiration till nytt efternamn