• Äldre 29 Feb 11:22
    11080 visningar
    24 svar
    +1
    24
    11080

    Att anlita catering

    Hej på er!
    Nu sitter jag och funderar på hur vi ska göra med catering på vår bröllopsdag. En grej jag funderar på är mängden, och vi ska ha buffé. Från bekanta som anlitat olika cateringföretag genom åren tycker jag att det låter som att det alltid blir massa mat över. Och det vill vi ju inte ha! Frågan är: Ska man beställa något färre portioner än vad som faktiskt är? Hur många portioner ska man beställa om man är ca 50 vuxna och 6 barn (3-15 år)?

    Är det nåt annat man ska tänka på när man anlitar cateringföretag, mer än att menyn och priset låter bra?

    Tar gärna emot tips på bra och prisvärd cateringfirma som kör ut till Stockholms norra förorter!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Att anlita catering
  • Yarrow
    Äldre 29 Feb 13:48
    #1

    Be om en offert för ett visst antal personer. Sen får cateringfirman ta hand om resterna, så gjorde i alla fall våra. De lämnade lite bröd och paj som blev över men resten städade de upp!

  • Äldre 29 Feb 14:11
    #2

    Vi betalade bara för det vi faktiskt åt, men ändå fick vi behålla närmare 1/2 vildsvin och massa annat...
    Jag tror att det beror på om du beställer ett visst antal portioner och sköter buffén själv. Eller om du tar ett koncept av cateringfirman där dom sköter buffén, fyller på och plockar undan.

  • Äldre 29 Feb 15:18
    #3

    Ok. Vi kommer att sköta buffén själva, så cateringfirman bara lämnar av maten. Och om jag betalat för den maten som dom levererar så vill inte jag att dom ska ta tillbaks det som blir över. Lämnat är lämnat liksom Glad. Samtidigt som jag inte vill stå där med massor med mat över. Och jag hoppas att dom kan leverera upplagt på engångsfat, men annars får väl vår "personal" lägga upp maten. Detta med catering verkar vara en djungel....

  • ElinFa­lk85
    Äldre 29 Feb 15:29
    #4

    Hm svårt att råda, vi ska vara på restaurang. om du tar catering så tänk på att du måste ha personal som serverar och diskar. hyr ni lokal så ska du pimpa upp lokalen och även städa den dagen efter. när jag satt och räknade och delade det med antalet för person (för att få reda på hur mkt det skulle kosta) blev det mkt dyrare än att vara på restaurang. hyr du lokal så måste du även ha någon som tar emot maten när den kommer (serveringspersonalen kanske?) och då måste du lämna ifrån dig nyckeln till lokalen osv. efter att ha läst här på BT är det många som måste pimpa sina lokaler i en dag (och tar då hjälp av sina gäster, hur man nu kan vara så fräck).
    det är alltså mycket jobb är vad jag vill komma fram till. =).

  • Äldre 29 Feb 15:33
    #5

    Ja det är en djungel... helt klart...

    Vi räknade med att barn mellan 2 och 8 bara åt en halv portion och att dom under 2 inte åt alls (vilket dom kanske gjorde, men det var så lite att det knappt märktes).

    Ibland när det är buffé så vågar man inte gå och ta en andra - och en tredje gång, det känns pinsamt. Så om det finns mat kvar så kan ni eller värdparet eller toastmastern uppmana gästerna att gå igen, och igen... Flört

    Det är alltid så att vissa saker är populärare än andra på buffén. Och om du beställer några färre portioner så finns risken att vissa saker tar slut innan alla har fått.

    Ta med så ni kan packa om maten i andra förpackningar (folieformar exempelvis) och låt dom som sköter buffén packa lådor. Skriv på lådorna vad som är i - och om gästerna vill så kan dom ju ta med en låda hem när dom går Flört

  • Evelin­as
    Äldre 29 Feb 16:08
    #6

    Hmm, kan nog vara olika på olika cateringfirmor. Vi tog från ICA MAXI och vi var 45 personer och beställde mat för 50 har jag för mig. Men hade likagärna kunnat ta för 40 istället, hade räckt gott o väl ändå!

  • Äldre 29 Feb 18:20
    #7
    ElinFalk85 skrev 2012-02-29 15:29:01 följande:
    Hm svårt att råda, vi ska vara på restaurang. om du tar catering så tänk på att du måste ha personal som serverar och diskar. hyr ni lokal så ska du pimpa upp lokalen och även städa den dagen efter. när jag satt och räknade och delade det med antalet för person (för att få reda på hur mkt det skulle kosta) blev det mkt dyrare än att vara på restaurang. hyr du lokal så måste du även ha någon som tar emot maten när den kommer (serveringspersonalen kanske?) och då måste du lämna ifrån dig nyckeln till lokalen osv. efter att ha läst här på BT är det många som måste pimpa sina lokaler i en dag (och tar då hjälp av sina gäster, hur man nu kan vara så fräck).
    det är alltså mycket jobb är vad jag vill komma fram till. =).
    Vi kommer att hyra en lokal där städning och diskning ingår. Vi ska endast ställa disken på anvisad plats. Lokalen är fin i sig och behöver inte pyntas så mycket egentligen. Personal kommer att vara två bekanta som själva erbjöd sig (för att få vara med på vår fest, kanske ), så dom kostar inte så mycket. Dom vill inte ha nåt alls, men jag kommer ge dom nånting ändå. Om vi skulle vara på restaurang skulle vi lätt komma upp i minst 55.000:- på bara det, och det är inte aktuellt. Dessutom vill vi gärna ha fri bar, och då går restaurangalternativet bort direkt

    Men jag förstår din tanke!
  • Äldre 29 Feb 18:21
    #8
    Chicita skrev 2012-02-29 15:33:05 följande:
    Ta med så ni kan packa om maten i andra förpackningar (folieformar exempelvis) och låt dom som sköter buffén packa lådor. Skriv på lådorna vad som är i - och om gästerna vill så kan dom ju ta med en låda hem när dom går Flört
    Smart!! Det ska vi verkligen tänka på Glad
  • Äldre 29 Feb 18:22
    #9
    Evelinas skrev 2012-02-29 16:08:58 följande:

    Hmm, kan nog vara olika på olika cateringfirmor. Vi tog från ICA MAXI och vi var 45 personer och beställde mat för 50 har jag för mig. Men hade likagärna kunnat ta för 40 istället, hade räckt gott o väl ändå!


    Vad beställde ni för typ av mat från ICA Maxi? Jag har funderat på det, men jag har fått för mig att dom bara har typ kallskuret och så? Vi vill gärna ha lite mer "lagad" och varm mat.
  • Evelin­as
    Äldre 29 Feb 18:36
    #10
    DestinyD skrev 2012-02-29 18:22:43 följande:
    Vad beställde ni för typ av mat från ICA Maxi? Jag har funderat på det, men jag har fått för mig att dom bara har typ kallskuret och så? Vi vill gärna ha lite mer "lagad" och varm mat.
    Vet inte om dom har varm mat. Vi ville bara ha kallt så vi körde på deras italienska buffé, den var himelsk!! Men hör med dom vad dom kan erbjuda, jag rekomenderar ICA Maxi varmt, supergod mat, bra pris, bra service, stora portioner. Vi va helnöjda!
Svar på tråden Att anlita catering