• Rhjärt­aC
    Äldre 23 Feb 20:54
    4293 visningar
    8 svar
    8
    4293

    HJÄLP! Hur gör man med mellannamn och efternamn??!

    Hej alla!

    Jag och min blivande har kommit fram till att vi ska bära mitt efternamn men att båda ska lägga till hans namn som mellannamn.
    Jag letar febrilt efter information om detta och hur man gör men hittar ingenting om det!!
    Vet någon hur man gör??? Jag har förstått att detta ska ske i två olika steg och att det är extremt viktigt att man gör rätt!
     Hoppas på hjälp! Solig

  • Svar på tråden HJÄLP! Hur gör man med mellannamn och efternamn??!
  • Joelle
    Äldre 23 Feb 21:07
    #1

    Som jag har förstått det är det bara den ena i det äkta paret som får välja den andres fd efternamn som mellannamn. Titta på www.skatteverket.se -> privat -> folkbokföring -> namn -> mellannamn / efternamn för mer information kring detta. Enligt detta tror jag alltså inte att det är möjligt att båda parter har samma mellannamn och efternamn, utan att bara den ena kan ha mellannamn + efternamn och den andra får "nöja sig" med att bara ha det gemensamma efternamnet och inget mellannamn alls. Om man tittar på namnändringsblanketten (finns också på skatteverkets hemsida) finns det också bara möjlighet för en person att välja att behålla eller ta ett mellannamn. Hoppas att du blir lite klokare på detta, det tog ett tag innan jag själv var säker på det. Nu har vi bestämt oss för att jag behåller mitt nuvarande efternamn som mellannamn och så kommer vi att ha min blivande makes efternamn som gemensamt efternamn.

  • Vingil­ot
    Äldre 23 Feb 21:59
    #2

    Det finns ett knep för att kringgå regeln som Joelle talar om. Vet att flera här inne har gjort det och de kan säkert berätta för dig hur ni ska göra. Minns bara att man får göra det i två steg, det ena före och det andra efter bröllopet (om jag inte minns fel), men jag hoppas någon med erfarenhet ser tråden och svarar. Annars kan du ju söka här på forumet så hittar du nog någon av de trådar där det diskuterats. Lycka till!

  • Rhjärt­aC
    Äldre 23 Feb 23:18
    #3
    Vingilot skrev 2012-02-23 21:59:42 följande:
    Det finns ett knep för att kringgå regeln som Joelle talar om. Vet att flera här inne har gjort det och de kan säkert berätta för dig hur ni ska göra. Minns bara att man får göra det i två steg, det ena före och det andra efter bröllopet (om jag inte minns fel), men jag hoppas någon med erfarenhet ser tråden och svarar. Annars kan du ju söka här på forumet så hittar du nog någon av de trådar där det diskuterats. Lycka till!
    tack för hjälpen! Jag hade också för mig att man kan kringgå regeln... Frågan är bara hur... ???..
    Så. Alla som vet nåt! Hojt! 
  • Brumme­lisa
    Äldre 24 Feb 13:10
    #4

    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    Så här gjorde vi:
    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skrev vi att vi ville behålla våra efternamn men min blivande man skulle ta mitt efternamn som mellannamn.

    Efter att hans namnbyte registrerats, skickade jag in ytterliggare en namnblankett, där jag ville ta min mans efternamn, men behålla mitt som mellannamn.

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.

  • Rhjärt­aC
    Äldre 25 Feb 13:55
    #5
    Brummelisa skrev 2012-02-24 13:10:35 följande:
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    Så här gjorde vi:
    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skrev vi att vi ville behålla våra efternamn men min blivande man skulle ta mitt efternamn som mellannamn.

    Efter att hans namnbyte registrerats, skickade jag in ytterliggare en namnblankett, där jag ville ta min mans efternamn, men behålla mitt som mellannamn.

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    Tusen tack för hjälpen!!  :) Hur lång tid tig allt?
  • Äldre 25 Feb 14:07
    #6

    Bara en sak till: BARA det namn ni båda har i efternamn förs vidare till era framtida barn. Bara så att ni vet det redan innan ni börjar.

  • Rhjärt­aC
    Äldre 25 Feb 15:39
    #7
    anne på grönkulla skrev 2012-02-25 14:07:25 följande:
    Bara en sak till: BARA det namn ni båda har i efternamn förs vidare till era framtida barn. Bara så att ni vet det redan innan ni börjar.
    Jo det är vi medveten om och det känns bra för honom och för mig. :)
  • Brumme­lisa
    Äldre 26 Feb 22:06
    #8
    RhjärtaC skrev 2012-02-25 13:55:39 följande:
    Tusen tack för hjälpen!!  :) Hur lång tid tog allt?
    Att registrera vigseln tillsammans med det första namnbytet tog sin tid. Det var iallafall ett par veckor. Däremot går det andra namnbytet snabbt, det tog max en vecka.
Svar på tråden HJÄLP! Hur gör man med mellannamn och efternamn??!