• Trezia
    Äldre 16 Feb 13:25
    57185 visningar
    26 svar
    26
    57185

    Tips till möhippa?

    Jag ska planera en möhippa för min bästa kompis och jag känner att jag är helt gön inom detta område.

    När jag tänker på möhippa så ser jag en galet utklädd brud på stan som ska samla in diverse olika saker och det är långt ifrån vad min kompis skulle uppskatta.. Har ni några tips på vad man kan göra som inte innebär pinsamheter?

    Jag har själv klurat lite på vinprovning som en aktivitet.. men vill gärna ha en massamer förslag :)

    Sen undrar jag hur mycket bruden eventuellt kan få veta innan?

  • Svar på tråden Tips till möhippa?
  • Äldre 16 Feb 13:29
    #1

    Trezia:


    Kanske blir lättare om du tänker "den ultimata tjejkvällen" istället.


    Ha en perfekt tjejkväll men låt huvudpersonen vara bruden.


    Middag, spa/hemmaspa, chokladprovning, vin etc.

  • annapa­nna01
    Äldre 16 Feb 13:31
    #2

    Varför inte hitta på nåt galet? Kanske hyra in er på paintball? Om bruden gillar sånt. Eller tävla i gocart? Finns massor med möjligheter :)

  • Trezia
    Äldre 16 Feb 13:32
    #3

    Ja, jag läste precis en tråd där brudar fått frågan om hur de vill att deras möhippa ska vara.. det var tydligen rätt vanligt att de mest vill ha en tjejkväll :) Vilket känns skönt när jag ska planera :D

  • Aniara­4
    Äldre 16 Feb 13:48
    #4
    Trezia skrev 2012-02-16 13:25:14 följande:
    Sen undrar jag hur mycket bruden eventuellt kan få veta innan?
    Ingenting! Det ska vara en överraskning.
  • tessie­01
    Äldre 16 Feb 14:15
    #5

    Jag tycker inte heller om att ga utkladd pa stan men mina tjejer ordnade det perfekt till mig

    Brunch hemma hos en tjejkompis
    Lite olika uppdrag pa stan (ganska milda och enbart tiara som utkladnad)
    Helkroppsmassage for mig
    Bastu och spa med grupp behandling (fotbad, pedikyr)
    Hamtmat som vi at hemma hos en kompis + vin
    Vin, mys, spel
    En drink pa stan (i vanliga klader ingen utkladnad)

    Mycket uppskattat :) 

  • Josefi­n521
    Äldre 16 Feb 14:34
    #6

    Mitt tips är att gå till sig själv, vad skulle man själv vilja? Om man är bästisar så brukar man ju ha hyffsat samma tankar och idéer eller åtminstånde känna sin kompis så pass väl att man vet vad hon gillar.


    Personligen tycker jag man skall tänka äventyr, överraskning, upplevelser som man normalt inte skulle hitta på. Hade jag fått bestämma hade jag knidnappat bruden på morgonen och åka i väg över en helg. Den helgen skall bara vara härlig med sina tjejkompisar. Lite lekar (typ paintball, gocart, rolig 5-kamp finns sådana här ställen där man boxas med jättehandskar, rider electric bul, brottas med sumodräkt etc), härlig middag, fantastisk utekväll och övernattning tillsammans. Man kan ju också hyra stora stugor så att alla får plats, där kan man då ha inhandlat mat och gör upp matlag och sen dricker man vin och babblar hela kvällen, kanske finns det till och med en härlig badtunna? Har man lagt ner sig lite mer och börjat planerat i tid så att alla kan spara så tycker jag att man kan dra i väg med ngt lågprisföretag till London/paris eller liknande, bo lite spartanskt och uppleva en ny plats tillsammans. Behöver inte bli så mkt dyrare än om man är i sverige.


    Ofta när jag blivit inbjuden till möhippa har det alltid blivit ett sådant liv om att det kostar så mycket, folk är så otroligt snåla. Är man en god vän har man förmodligen vetat om giftemålet ett bra tag och kan då lätt lägga undan någon hundring eller två. Jag har alltid valt att lägga till extra pengar då jag vet hur mycket man som brud ser fram emot just denna dag och en dag förhoppningsvis kommer att få uppleva samma sak.


     

  • Anneli­256
    Äldre 16 Feb 18:47
    #7

    Ofta när jag blivit inbjuden till möhippa har det alltid blivit ett sådant liv om att det kostar så mycket, folk är så otroligt snåla. Är man en god vän har man förmodligen vetat om giftemålet ett bra tag och kan då lätt lägga undan någon hundring eller två. Jag har alltid valt att lägga till extra pengar då jag vet hur mycket man som brud ser fram emot just denna dag och en dag förhoppningsvis kommer att få uppleva samma sak.


     


    Håller faktiskt inte med dig.. även om man vet om att en möhippa är på gång så har inte alla möjlighet.. jo kanske några hundralappar.. själv blev jag bjuden på en möhippa som skulle innebära att jag skulle få punga ut med runt tusenlappen med min egen mat och tåg dit och hem... Jag blev tvungen att tacka nej. Några hundra hade jag fixat men inte så mkt som det blev...Rynkar på näsan
    En som jag känner ska planera en möhippa och dom har hyrt in sig i en skivstudio.. hon ska spela in en skiva till sin m2b.. hon ska sjunga Du är min man... skivan ska dom sedan spela på festen ... o ge till mannen i gåva. Tycker d är ganska kul sak.. kan bli lite pinsam men inte i överkant Glad
  • MissBr­occoli
    Äldre 16 Feb 20:48
    #8

    Jag ver med och ordnade en möhippa förra våren för en av mina bästa vänner. Det blev en lyckad dag och bruden var väldigt nöjd!


    Vi började med att hämta henne på morgonen hela gänget då fick hon mäta som m2b på alla håll och kanter för att senare under dagen bygga honom i sand (vi åt lunch på en strand och behövde systelsätta henne medans några av oss hämtade maten) Men det första vi gjorde var att åka hem till en för oss okänd tjej(vi hade haft mail kontakt och bokat innan) och måla kroki. Hon lärde oss hur vi skulle göra/tänka och ordnade en manlig modell. Vi var hemma hos henne å bruden blev väldigt fundersam å fattade inte alls vad vi skulle göra så de va väldigt roligt.


    Sen fick hon som sagt bygga sin m2b i sand medans några av oss fixade mat. Bruden älskar tacos så de va självklart att hon skulle få det på sin dag :P Min mamma stekte köttfärsen så vi kunde hämta den å allt annat hade vi delat upp inom gruppen å fixat innan.


    Efter lunch gick vi till en verkstad och provade på glas fusing. Det är en teknik där man skär till glas i olika färger och lägger i hop till antingen små smycken, fat eller fönster dekorationer m.m. Jag jobbar för det studieförbundet och kan tekniken så vi behövde ingen ledare men jag tror inte det behöver bli så dyrt även om man behöver ha en kursledare, och man kan lätt göra ett fat på några timmar. dock ska det vara ett dygn i ugn (och gör man ett fat ska det in i ugnen 2 gånger) så man får hämta grejerna vi ett senare tilfälle. Vi delade ut grejerna vid bröllopet och vi tärnor pradade om möhippen under middagen(som ett tal eller vad man ska säja) och då fick hon sitt fat inför alla gäster. hon skulle även fått en kroki inramad men vi fick inte med oss det....


    Efter att vi hade varit i glasverkstaden åkte vi hem till mig å grillade och drack lite alkohol. pratade å fnissade å berättade om alla galna grejer vi varit med om med bruden. Då hade vi även ett quiss om hennes m2b och lite annat små spex.


    Denna heldagen kostade 300/pp + att man fick ta med det man ville dricka på kvällen.


    Vi va inne på att ordna så möhippa och svensexa var samtidigt och att då spela laserdoom mot varandra men det gick inte. Är bruden äventyrlig kan man ju ordna nåt sånt. skärmflygning, fallskärmshopp paintball eller vad som men då sticker priset ofta iväg rätt fort. Annars är spa ofta uppskattat. här i stan kan man gå på relaxbad (bubbelpool, ångbastu, vanlig bastu) på badhuset å så kan man ju lägga ihop till en massage för bruden om man vill ge henne lite extra.


    Vi valde att fixa maten själva dels för att hålla nere kostnaderna men även för att det känndes som att man lättre kan mingla runt/umgås med alla än om man sitter 10 pers runt ett bord och mer eller mindre bara kan prata med de som sitter närmst.


    Hoppas du får lite hjälp av mitt lååånga inlägg :P

  • Äldre 16 Feb 21:41
    #9

    Har inte läst jätte noga vad de andra skrivit men kankse lite spa bowling eller något likande =)


    Sen laga en god middag ihop på kvällen alal tjejrna=)


     


  • Trezia
    Äldre 17 Feb 11:19
    #10

    Tack allihopa för era bra tips.. Känner att jag börjar få lite små ideér nu.. Så då är det väl bara dags att börja kolla upp lite olika alternativ :)

    Hur långt innan bröllopet brukar man ha möhoppan?

Svar på tråden Tips till möhippa?