• sommar­flicka
    Äldre 13 Feb 22:40
    18979 visningar
    2 svar
    2
    18979

    risk att blomsterkransen i håret vissnar?

    Jag vill ha en blomsterkrans i håret när jag gifter mig. Men finns det risk att den vissnar under dagen? Brudbuketten kan man ju sätta i vatten men inte kransen... Någon som har erfarenhet eller tips?

    Jag vet ju hur kransen brukar se ut framåt kvällen på midsommarafton...
     

  • Svar på tråden risk att blomsterkransen i håret vissnar?
  • Äldre 14 Feb 10:58
    #1
    +1

    Det viktiga är att kransen binds av blommor (och blad) som fått dra vatten ordentligt. Ska du binda den själv, behöver du plocka blommorna på torsdagen (om du gifter dig en lördag). Låt blommorna stå i rent, kallt vatten på sval plats och dra över natten och nästa dag. På fredag eftermiddag/kväll binder du kransen och när det är gjort duschar du den rejält med blomspruta, lägger den på en bricka med enplastpåse luftigt om och förvarar den i kylen över natten.

    Kransen tas med till frissan i plastpåsen.

    Är det en florist som gör kransen, så ska alla de här stegen givetvis göras av denne.
    Du kommer att ha en fin krans hela dagen och kvällen på det här sättet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 1 Sep 19:16
    #2
    passionsblomman skrev 2012-02-14 10:58:06 följande:

    Det viktiga är att kransen binds av blommor (och blad) som fått dra vatten ordentligt. Ska du binda den själv, behöver du plocka blommorna på torsdagen (om du gifter dig en lördag). Låt blommorna stå i rent, kallt vatten på sval plats och dra över natten och nästa dag. På fredag eftermiddag/kväll binder du kransen och när det är gjort duschar du den rejält med blomspruta, lägger den på en bricka med enplastpåse luftigt om och förvarar den i kylen över natten.

    Kransen tas med till frissan i plastpåsen.

    Är det en florist som gör kransen, så ska alla de här stegen givetvis göras av denne.
    Du kommer att ha en fin krans hela dagen och kvällen på det här sättet.


    Såååå bra tips @passionsblomman, men går det med alla sorters blommor? Tänker lite på syrén och hortensia exempelsvis... Ängsblommor eller snittblommor?
Svar på tråden risk att blomsterkransen i håret vissnar?