• Anonym (Oroli­ga..)
    Äldre 3 Feb 12:44
    20533 visningar
    35 svar
    35
    20533

    Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet

    Hej.


    Vi gifter oss i sensommar och är lite oroliga för att gästerna ska publicera foton från vårt bröllop på facebook, bloggar, bilddagböcker etc. Anledningen till att vi oroar oss är för att mina vänner och min blivande mans släktingar har svårt att respektera att alla inte vill finnas på tusen bilder på internet. Har tagit upp detta vid andra tillfällen med några av personerna i fråga, men mest blivit hånad och en vän har jag varit ovän med (ett flertal gånger) pga. detta. Dom frågar aldrig om lov innan de lägger ut bilder på oss och är ovilliga att ta bort bilder de lagt ut när vi ber dem. Alltså, någon enstaka bild brukar vi kunna gå med på (efter MYCKET tjat från deras håll) men när det blir typ "ett helt album" varje gång vi umgås är det INTE okej. Framförallt inte när vi tydligt påpekar detta varenda gång. Vi själva lägger inte ut foton på internet, och OM vi skulle göra det så skulle vi fråga personerna på bilden om lov först. Så nu oroar vi oss för hur det kommer att bli på bröllopet. Varken jag eller min blivande man vill att vårt bröllop ska bli "offentligt" och finnas tillgängligt för alla på internet. Dessutom har jag släkt på min sida som absolut INTE vill bli utlagda på internet.


    Jag undrar om det finns någon annan som råkat ut för samma sak? Eller har tips på hur man vänligt får gästerna att förstå att ens bröllop är en privat tillställning?


    Vi vill absolut inte bli ovänner med dem på vår bröllopsdag, men risken finns att flera av dem kommer bli väldigt sura om vi ber dem före vigseln att inte publicera foton på nätet, eftersom de inte kan leva utan sociala medier. Och om vi inte ber dem före vigseln kommer de ju publicera bilder under vigseln och resten av dagen och kvällen. Så hur ska vi göra? Vi har funderat fram och tillbaka och vi funderade på om man skulle nämna något om detta på inbjudningskorten? Vi har också funderat på att gifta oss i hemlighet utan gäster bara för att slippa allt tjaffs, men det känns tråkigt att känna sig tvugna att göra så pga. att gästerna inte kan respektera att vi inte vill ha vårt bröllop offentligt på internet.


    Vi oroar oss också för framtiden när vi får barn. Dom kommer ju lägga ut massa bilder då med.. vilket inte vi vill!

  • Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet
  • Tinzi
    Äldre 3 Feb 12:47
    #1

    Fotografier undanbedes?

  • Anonym (Oroli­ga..)
    Äldre 3 Feb 13:04
    #2

    Jo visst kan man göra så, men det känns tråkigt att förbjuda våra föräldrar och tex. farmor, mormor osv som bara vill ha fotona som minne. Och om vi säger att ingen får fotografera, kommer nog de flesta i vår närhet ifrågasätta varför. Och hur ska vi motivera det utan att stampa någon på tårna? Dessutom kommer vi ju att ha en professionell fotograf med oss under hela dagen. Min bästa vän skulle säga att det är dubbelmoral. Antingen låter man alla fotografera eller ingen. Men om man skulle säga så, när är rätt tillfälle?

  • Tinzi
    Äldre 3 Feb 13:06
    #3
    Anonym (Oroliga..) skrev 2012-02-03 13:04:26 följande:

    Jo visst kan man göra så, men det känns tråkigt att förbjuda våra föräldrar och tex. farmor, mormor osv som bara vill ha fotona som minne. Och om vi säger att ingen får fotografera, kommer nog de flesta i vår närhet ifrågasätta varför. Och hur ska vi motivera det utan att stampa någon på tårna? Dessutom kommer vi ju att ha en professionell fotograf med oss under hela dagen. Min bästa vän skulle säga att det är dubbelmoral. Antingen låter man alla fotografera eller ingen. Men om man skulle säga så, när är rätt tillfälle?


    I  inbjudan isf, sen så tror jag att man på ngt sätt får välja, för blir nog svårt att hinda massa gäster från att inte visa bilder på nätet för nån då man så ofta gör så.
  • Äldre 3 Feb 13:28
    #4

    Man kan i inbjudan att gästerna respekterar intrgriteten för de andra gästerna att inte lägga upp bilder från bröllopet på socialamedier. 
    Om de skulle läggas ut så kan man be att ansikten "blurras"
     

  • Äldre 3 Feb 13:51
    #5

    Totalt fotoförbud är nog enda sättet. Det handlar inte om att göra sig ovän med folk, men de har ju tidigare visat att de inte förstår vad NEJ betyder och vad respekt innebär, så varför skulle de göra det denna gång?

    Mormor och farmor kan ju få av fotografens kort efteråt?

    Samma sak när man är på fest hos privatpersoner, man får vara på sin vakt precis hela tiden och vara beredd att ducka, flytta sig hastigt eller vad som helst, trots att man upprepade tillfällen sagt att man inte vill fotas för att man inte vet var bilderna hamnar och vad de används till.

  • Jane
    Äldre 3 Feb 13:56
    #6

    Kan ni inte säga åt alla att ingen får ta bilder med sin egna kamera, utan att bara kameramannen får ta kort. Och om någon sedan vill ta en personligare bild med er som minne, så kan kamerakillen ta kort så får dom köpa bilden sen. Skulle vara en lösning


  • Äldre 3 Feb 14:20
    #7

    Jag förstår dig! Jag har vid några tillfällen skrivit till makens syster och sagt att hon ska ta bort bilder. Andra har lagt upp bilder från bröllopet...om det endast vore bra bilder skulle jag inte säga något men jag vill godkänna!!!!! Jag frågar personen jag syns på bild med om jag får lägga upp den på t.ex. facebook. Vissa kan säga "ja mendu får inte tagga".

    Jag vill inte vara med på bilder på fb vilket maken vet om så när han la upp bilder från resor så kunde jag godkänna någon bild... ;)

    Vet dock inte vad en bra lösning skulle vara. Egentligen är det bästa att säga rent ut: "Så här är det!"

  • Cosy
    Äldre 3 Feb 15:53
    #8

    VAd sägs om att foto undanbedes men att sedan ha några personer med kameror som du litar på som får ta vimelbilder och foto på er som ni sedan kan ge bort.. 

     OCh varför ska man förklara varför heal tiden... var barnslig och svara med DÄRFÖR


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Äldre 4 Feb 00:00
    #9

    Sorry låter som du bara har två val: antingen "trampa folk på tårna" dvs inte låta dem göra det dom vill för att få som du vill, eller låta dem göra som de vill och sedan stå ut med att bilder sprids på ett sätt ni inte känner er bekväma med...
    Jag håller nog med ovanstående, om ni inte vill att bilder ska spridas på internet, informera om att det är (typ) fotoförbud på festen, men vill man ha foton som minnen kan man få köpa (eller få i fallet med mormor/ gammelfaster, om ni vill vara generösa mot dem) papperskopior av de foton som tagits av en professionell fotograf, alternativt ha en, eller ett par extra hobbyfotografer som är betrodda med att kunna hantera era foton och sen får alla be dem om framkallningar. Visst kan man alltid scanna en pappesbild, men tror att lockelsen att sprida bilderna digitalt minskar exponentiellt med besväret man måste göra sig för att kunna göra det...
    Era släktingar som har svårt att respektera (förstå) eran vilja kommer säkert tycka det är värsta hollywoodkändis-fasoner, men det kan ni ju bara ignorera, det är deras problem!

  • Äldre 4 Feb 04:08
    #10

    Redan samma kväll fanns bilder från vårat bröllop på facebook... Om ni ska ha ett festhäfte lr liknande kan ni ju skriva nåt i stil med: vi ber er respektera brudparets vilja om att inte få bilder från bröllopet publicerade på tex facebook och övriga sociala medier.


Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet