• Vingil­ot
    Äldre 2 Feb 23:18
    11461 visningar
    11 svar
    11
    11461

    Ni med "dubbelnamn"/mellannamn, se hit!

    Om man vid giftermålet tar sin makes efternamn som efternamn och behåller sitt eget efternamn som mellannamn (heter det väl nuförtiden?), hur använder man sina namn då???  Vad står det på min dörr och mina brev om jag gör så? När använder man hela namnraddan och när använder man bara det nya efternamnet?
    Signaturen/underskriften, den blir väl med bara det nya efternamnet, eller...?
    Har en bild av att det fullständiga namnet med mellannamn och nytt efternamn och allt bara skulle synas på post från skatteverket och andra myndigheter, men det är bara en gissning. Upplys mig!Skrattande

  • Svar på tråden Ni med "dubbelnamn"/mellannamn, se hit!
  • lilja
    Äldre 3 Feb 21:58
    #1

    Du kan läsa mer i den här tråden!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3889973.html


    * 21 juli 2012 *
  • Chokla­dkondi­tor
    Äldre 5 Feb 03:00
    #2

    Jag har dubbelnamn och, det efternamn som nämns först efter ditt förnamn är mellannamnet och det som nämns sist är efternamnet. Jag preseterar mig vid båda och båda namnen står på min post. Jag väljer dock att skriva under saker med mitt förnamn, första bokstaven i mellannamnet och sedan efternamnet. Jag tycker det fungerar bra och trivs med det. Båda namnen står också på min postlåda=). Så det syns inte bara på skatteverkets papper ;). Kram

  • Pebble­s
    Äldre 5 Feb 09:25
    #3
    Chokladkonditor skrev 2012-02-05 03:00:46 följande:
    Jag har dubbelnamn och, det efternamn som nämns först efter ditt förnamn är mellannamnet och det som nämns sist är efternamnet. Jag preseterar mig vid båda och båda namnen står på min post. Jag väljer dock att skriva under saker med mitt förnamn, första bokstaven i mellannamnet och sedan efternamnet. Jag tycker det fungerar bra och trivs med det. Båda namnen står också på min postlåda=). Så det syns inte bara på skatteverkets papper ;). Kram
    Exakt likadant gör jag och tycker också det funkar bra. Glad
    Loves it!
  • Vingil­ot
    Äldre 5 Feb 17:20
    #4

    Uff..., det var precis så jag inte ville det skulle vara...Rynkar på näsan Vill det ska synas att vi gift oss, men vill inte ha en massa mer att skriva och inte att det ska stå överallt och enda orsaken till att jag ev. ville ta mitt gamla efternamn som mellannamn var en liten släng av separationsångest...Flört Hm..., detta tål att funderas på...Obestämd

  • Aniara­4
    Äldre 5 Feb 17:23
    #5

    Jag har det så, och visst står båda namnen i stort sett överallt. Vad jag däremot önskade att jag hade tänkt på är att man får skriva sin namnteckning precis hur tusan man vill så länge man gör likadant varje gång. Det finns ju vissa som bara gör ett krokigt streck och det är omöjligt att gissa vad det står där! Men när jag skaffade nytt pass och ID-kort skrev jag lydigt ut båda namnen i namnteckningen, så nu får jag väl fortsätta göra det...

  • Vingil­ot
    Äldre 5 Feb 17:25
    #6

    Bra att veta det där om namnteckningen!
    *beslutsångestar mig lite*

  • Chokla­dkondi­tor
    Äldre 6 Feb 14:52
    #7
    Vingilot skrev 2012-02-05 17:25:29 följande:
    Bra att veta det där om namnteckningen!
    *beslutsångestar mig lite*
    Jaa precis som jag skrev tidigare, båda namnen syns ju, men väljer du ditt flicknamn som mellannamn behöver du ju inte presentera dig så. OCh namnteckningen väljer du ju att göra som du vill med =). Jag tror nog att du kommer på en bra lösning till slut =).
  • ichbol­l
    Äldre 6 Feb 16:01
    #8

    Jag har dubbelnamn och har lärt mej att båda 2 måste skrivas på "viktiga" dokument men att jag kan välja bort mitt mellannamn på "oviktiga" papper. Har dock vant mej vid att skriva mitt fullständiga namn så det är det jag använder. Det står hela namnet på posten alltså förnamn, mellannamnet och sist efternamnet.

  • Linny
    Äldre 6 Feb 16:44
    #9

    Ska ha mitt efternamn som mellannamn Glad

  • Moster Stina
    Äldre 7 Feb 08:10
    #10

    Ett hett tips är att fundera ut en SNYGG och rolig namnteckning för hela namnet. Och TRÄNA! Det började jag med redan innan bröllopet, och nu är jag en fena på att nästan få det att se jättesnyggt ut.


    Det blir i alla fall mycket roligare om man gör den speciell, konstnärlig och personlig på något vis. Då får man inte samma ångest varje gång man skall skriva under saker.

  • Vingil­ot
    Äldre 7 Feb 21:51
    #11

    Tack för era tips!Glad

Svar på tråden Ni med "dubbelnamn"/mellannamn, se hit!