• Pebble­s
    Äldre 26 Jan 20:25
    17644 visningar
    40 svar
    40
    17644

    Gemensam ekonomi?

    Just nu har jag och mannen enligt beskrivningen jag postar här nedanför "helt separata ekonomier". Vi har egna konton, jag lägger vår budget, räknar på hur mycket vi ska lägga var på räkningar och betalar dem från våra konton och sedan för vi över till ett ICA-kort för mat. Han tjänar mer och betalar således mer och det är inget gnäll om det, förutom när jag insisterar på att han ska kika på månadens budget och han tycker det är rörigt för att det är så många olika poster. Därför funderar jag nu på att ha "helt delad  ekonomi" eftersom jag tror att det skulle vara enklare för oss. Har läst lite för- och nackdelar och hittade bland annat beskrivningen nedan som förklarade ganska enkelt.

    Jag är nu nyfiken på hur ni andra ska göra när ni gift er/är sambos och vad ni tycker är vettigast. Vilken ekonomi har ni/tänker ni ha när ni gift er? Kom gärna med fler för- och nackdelar. GladHelt delad ekonomi
    Så gör ni: Öppnar ett gemensamt konto där allt sätts in.
    Fördelar: Enkelt, överskådligt och förtroendeskapande.
    Nackdelar: Irritation, när den ena använt för mycket pengar.

    Halvseparat ekonomi
    Så gör ni: Öppna ett konto för fasta utgifter där ni eventuellt sätter in olika mycket beroende på hur mycket ni tjänar.
    Fördelar: Praktiskt och rättvist.
    Nackdelar: Avundsjuka, om en av er tjänar mer än den andre.

    Helt separata ekonomier
    Så gör ni: Var sitt bankkonto, men ni har särskilda kassor för att täcka gemensamma utgifter, som mat och hyra.
    Fördelar: Ni bestämmer över era egna pengar. Ni kan bjuda varandra på middag.
    Nackdelar: Det krävs mycket administration och många överenskommelser. Det kan uppstå irritation, om en av er betalar mer än den andra hela tiden.


    Loves it!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 20:27
    Det är alltså inte jag som hittat på för- och nackdelarna utan det fanns med i inlägget jag läste.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gemensam ekonomi?
  • Pebble­s
    Äldre 26 Jan 20:32
    #1

    Vad kul att folk röstar. Glad Håller ni med om beskrivningen av för- och nackdelarna till det ni röstat på?


    Loves it!
  • Jalle
    Äldre 26 Jan 20:35
    #2

    Jag svarade "halvseparat ekonomi", tror att det beskriver hur vi gör.

    Vi har båda våra egna lönekonton och sparkonton. Dessutom har vi gemensamt konto för alla gemensamma kostnader som boende, bil mm. Dit för vi över (automatiskt) pengar varje månad utifrån vad vi tjänar 8procentuellt). Jag har lite högre inkomst, bidrar med 55% av vår totala inkomst, och betalar därmed 55% av våra gemensamma utgifter.

    Dessutom har vi ett gemensamt sparkonto där vi sparar till resor, renoveringar mm.

    Jag tycker detta funkar bra och det har aldrig varit någon avundsjuka. och jag kan säga att jag skulle bli tokig om jag inte fick ha ett eget konto med "mina" pengar. Efter att alla räkningar är betalda och pengar överfört till sparande så kan jag bränna allt på kläder eller vad tusan jag vill!   

  • Äldre 26 Jan 20:40
    #3

    Vi har nog också "halvseparat ekonomi" om man bara ser till kontona sett. Vi har varsitt privatkonto och sparkonto, samt ett gemensamt servicekonto.

    Trots det så har vi full insyn och tillgång till varandras konton och vi har helt delad ekonomi. Inga "dina" och "mina" pengar, utan enbart våra pengar. Vi har aldrig under våra drygt 6år tillsammans haft någon avundsjuka.


  • Jalle
    Äldre 26 Jan 20:44
    #4

    Oj, nu lät det nästan som "mina pengar, rör ej!". Riktigt så är det inte. När det gäller saker som vi unnar oss under månaden, bio, middagar mm så betalar den som har råd eller som vill. Har jag lite knaggligt med pengar nån månad så betalar ju min sambo. Jag betalar med hans kort ibland och han med mitt. Och som sagt.....vi har aldrig varit ovänner om ekonomin.

  • tweety
    Äldre 26 Jan 20:46
    #5

    hejsan!

    jag röstade på helt delad.

    vi har delad från första stund vi flyttade ihop inget som planerades utan blev så automatiskt för oss.

    Vi tycker det funkar jätte bra bara man pratar o vad man spenderar pengar på och pratar om sin ekonomi, precis som när man har halv delad eller helt separat.  Ingen avundsjuka om den ena köper något mer en den andra. 

  • Marylo­js
    Äldre 26 Jan 20:46
    #6

    Vi har helt delad ekonomi även om vi har varsitt lönekonto. Varje månad vid löning för vi över totalt (50/50) 15000 till ett gemensamt sparkonto. Hyran dras via autogiro från mitt lönekonto så min sambo tar så gott som alla våra resterande gemensamma kostnader. Resten av pengarna gör vi som vi vill med, och det överskott som finns kvar på lönekontot vid nästa löning förs också det över till sparkontot. 

    Vi tjänar ungefär lika nu, men har också haft perioder där min sambo fått 0 kr i månaden och jag tjänat som nu. Vi har aldrig bråkat om pengar, inte en enda gång, utan vi ser båda detta som "företaget familjen". 

  • Jag han
    Äldre 26 Jan 20:47
    #7
    daniiel skrev 2012-01-26 20:40:00 följande:
    Vi har nog också "halvseparat ekonomi" om man bara ser till kontona sett. Vi har varsitt privatkonto och sparkonto, samt ett gemensamt servicekonto.

    Trots det så har vi full insyn och tillgång till varandras konton och vi har helt delad ekonomi. Inga "dina" och "mina" pengar, utan enbart våra pengar. Vi har aldrig under våra drygt 6år tillsammans haft någon avundsjuka.
    precis så är det för oss också. :)
  • Äldre 26 Jan 20:49
    #8
    Jag han skrev 2012-01-26 20:47:44 följande:
    precis så är det för oss också. :)
    Jag tycker det är ett jättebra upplägg som verkligen passar oss :)
  • Äldre 26 Jan 21:13
    #9

    Jag röstade inte på något, eftersom vi inte har några gemensamma konton (förutom ett för oförutsedda utgifter för huset som för närvarande är tomt och sitter på ett av mina konton där vi har bättre ränta).

    Vi gör så att den som har pengar betalar räkningarna, den som är i affären betalar maten. Om vi handlar tillsammans så betalar den som känner för det.

    Vi har alltså i princip delad ekonomi men med helt separata konton.
    Vi har aldrig bråkat om pengar. Inte en enda gång faktiskt hur konstigt det än kan låta... Och då har vi varit tillsammans i ca 10 år, köpt och sålt en lägenhet, byggt hus gemensamt (där vi gjorde ca 60% själva i bygget). Så vi har haft all anledning att bråka om ekonomin dessutom Flört

    Vi skulle lika gärna kunna ha ett gemensamt konto där alla pengar går in. Men det spelar ingen roll, om jag behöver pengar och har slut så för han över till mig. Om han behöver pengar och jag har - så för jag över till honom. Vi har samma bank så det går ju väldigt enkelt och smidigt  Glad

  • Pebble­s
    Äldre 26 Jan 21:37
    #10

    Kul att höra hur folk gör, man är ju så inne i sitt eget och har "alltid haft så". Kul att höra olika lösningar och att folk inte bråkar om pengar! Glad


    Loves it!
Svar på tråden Gemensam ekonomi?