• andrea­sochli­nda
    Äldre 25 Jan 14:56
    3903 visningar
    6 svar
    6
    3903

    Namnbyte - bröllopsresa

    Hej!

    Jo jag undrar hur de blir när man ska på bröllopsresa 2 dagar efter bröllopet och vi har pass med olika efternamn. Tanken är att vi ska ha ett gemensamt efternamn. Måste någon av oss då söka ett nytt pass med nytt efternamn som vi ännu inte heter eller hur löser man detta problem?

     

  • Svar på tråden Namnbyte - bröllopsresa
  • Äldre 25 Jan 15:06
    #1

    Nej, ni behöver inte byta pass, det enda som ni måste tänka på är att det måste stå samma namn på biljetten som det står på passet. Det är inget problem om ni inte heter exakt det som står på passet enligt skatteverket, det viktiga är att samtliga resedokument stämmer överens. Min m2b bytte stavning på sitt efternamn (lade till ett "h") för ett par år sedan men skaffade inte nytt pass förrän i höstas, när det gamla gick ut. Det gick utmärkt att resa med det gamla, men man fick ha tungan rätt i mun när man bokade resor! Glad

  • Pebble­s
    Äldre 25 Jan 15:09
    #2

    Om ni åker två dagar efter bröllopet har säkert inte namnbytet gått igenom för den som vil byta heller. Jag och min man åkte två dagar efter och jag hade mitt gamla pass. Mitt namnbyte gick inte igenom förens 6 veckor senare eller något sådant.


    Loves it!
  • MagicB­ride
    Äldre 25 Jan 16:00
    #3

    Det är som niriel skriver: så länge det står samma på biljett och i pass så går det bra. Mitt namnbyte hade gått igenom en vecka innan vi åkte på vår bröllopsresa men då vi bokat resan i mitt gamla namn så jag åkte i det trots att jag egentligen då hette mitt nya. Vi var i USA som är kända för att vara tuffa, men de reagerade inte och då borde det funka överallt


  • Äldre 25 Jan 16:07
    #4

    Som flera redan sagt. Om man bokar i samma namn som det står i passet så är det inga problem.
    Man ska inte ens behöva byta pass efteråt om man har några år kvar på det sa polisen när jag var inne och ville ha ett nytt pass nu inför den resa vi ska göra i april. Men då hade jag ju redan bestämt mig för att skaffa ett nytt Flört

  • Äldre 25 Jan 18:47
    #5

    Man bokar resan i sitt gamla namn, det som står i passet och sen byter man pass efter att man kommit hem och namnbytet gått igenom.

    http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/ 

  • malinp­etters­son
    Äldre 5 Mar 12:01
    #6

    Jag frågade Skatteverket, använd ditt gamla namn i bokningen, skicka in namnändring när ni kommer hem. Använd blanket 7630.

Svar på tråden Namnbyte - bröllopsresa