• Lillpi­nglan
    Äldre 20 Jan 18:23
    6521 visningar
    25 svar
    25
    6521

    Båda vägrar varandras efternamn... hmm....

    Hej alla smarta och klartänkta här inne! :)

    Planerar bröllop men båda parter vägrar den andres efternamn... Nåja, inte vägrar då, men vill ogärna byta. Några tips?

    Befintliga namn är Andersson och Nygård. Önskat namn av mig, vore Nyander. Men det finns redan så... det får jag väl inte ta väl? Förslaget Andergård lockar inte så värst. Några nytänk ifrån er? Nysson låter inte så kul.. *fniss*

    Hoppas! :)

    Kram 

  • Svar på tråden Båda vägrar varandras efternamn... hmm....
  • Äldre 20 Jan 18:26
    #1

    Fråga ett: Vill ni ha samma efternamn?

  • Äldre 20 Jan 18:28
    #2

    Ja, Nyander finns redan så då tror jag inte man får ta det. www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx

    Men är problemet att ingen av er vill byta eller att ingen av er vill byta till just den andres befintliga efternamn? Om ni kan tänka er att ta ett helt "nytt" namn kan ni ju titta tillbaka i respektive släkter. Det kanske finns ett vackert namn som bars av en mormor eller farmor? Är det rakt nedstigande led, och inte alltför många generationer bort, går det bra att byta till det.

    Tänk bara på att den av er vars släktnamn ni isåfall skulle ta måste byta i god tid före vigseln, så att den andre kan ta efternamnet vid vigseln. Det var en brud här på BT som skrev om det för ett tag sedan, om jag minns rätt, att hon var så besviken för att de inte kunde ha samma namn.

  • Äldre 20 Jan 18:29
    #3

    Länken funkade inte, provar igen: 
    www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx
     

  • Lommil­a1
    Äldre 20 Jan 19:25
    #4

    vi har samma "problem"... Jag vill att  vi båda har samma namn - m2b bryr sig inte nämnvärt
    men vi vägrar båda ta varandras namn....
    lösningne i nuläget är att ingen byter men vi borde ta upp det till diskusion igen..

  • Lillpi­nglan
    Äldre 20 Jan 20:10
    #5
    TheD skrev 2012-01-20 18:26:45 följande:

    Fråga ett: Vill ni ha samma efternamn?


    Ja, jag var lite otydlig där... Vi vill gärna ha samma efternamn! :)

    Redan kollat släktnamnen. Mamma som ogift hette Andersson, mormor hette Karlsson, svärmor hette Karlsson... haha..  Om vi hittar nåt ska vi vara noga med att byta innan vigseln. Har dock inga stora förhoppningar i dagsläget! *mutter*

     
  • Äldre 20 Jan 20:59
    #6

    Testa gå längre tillbaka i släkten.


    Kika inte på skatteverketshemsida utan person och registreringsverkets.


    Här är ett urklipp:


    För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.


    Jag är inte hundra på hur de fyra generationerna räknas men detta innebär att du (om ni har en traditionell släkt) har 32 namn(!) att välja på. Det är bara att börja djupdyka i släktträden.


    0: 2


    1: 4


    2: 8


    3: 16


    4: 32

  • Lommil­a1
    Äldre 20 Jan 21:08
    #7

    det värsta är då man har en massa :sson namn i släktet, bönder i rak nedstigande led ni vet;) vi har ett namn som inte är :sson och det är blessar. Orginellt ? Javvist men det är skitfult i min mening...

  • Lillpi­nglan
    Äldre 20 Jan 21:11
    #8
    Sara 120707 skrev 2012-01-20 20:59:27 följande:

    Testa gå längre tillbaka i släkten.


    Kika inte på skatteverketshemsida utan person och registreringsverkets.


    Här är ett urklipp:


    För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.


    Jag är inte hundra på hur de fyra generationerna räknas men detta innebär att du (om ni har en traditionell släkt) har 32 namn(!) att välja på. Det är bara att börja djupdyka i släktträden.


    0: 2


    1: 4


    2: 8


    3: 16


    4: 32


    Har försökt fråga mamma och svärmor men de påstår att de inte vet mer än dessa namn....??? Kan man få reda på släktnamnen på nätet nånstans? 
  • Äldre 20 Jan 21:14
    #9

    Du kan säkert kolla genom skatteverket. Vet din svärmor inte vad hennes mor hette tex?


    Annars kan du ju höra med mor/far föräldrar om de fortfarande lever, eller någon av deras vänner eller bekanta. Det brukar bara uppskattas när man ringer och vill höra historia.

  • Shinin­g
    Äldre 20 Jan 21:34
    #10

    Om ni vill kombinera era namn så kanske... Angård, med betoningen på A... Aaangård :D (alltså inte kort uttal som i Andersson) Eller så kan ni ju plocka ihop bokstäver från båda namnen till något... Gårderyd... Spännande :)))

Svar på tråden Båda vägrar varandras efternamn... hmm....