• Troll
    Äldre 4 Jan 10:15
    75986 visningar
    236 svar
    236
    75986

    Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?

    Hej!

    Man har ju hört många gånger att det kan ta jäääätte lång tid innan man kan bli med barn om man äter ppiller/ minipiller. Jag undrar hur lång tid det tog för er, från att ni sluta tills att ni blev gravida.

  • Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?
  • bridet­obe201­3
    Äldre 4 Jan 10:19
    #1

    slutade i nov och blev gravid i januari. Efter att ha haft oskyddat 1 gång. En liten oväntad men oändligt älskad liten kille kom och är nu 7 år...


     


    1/6 2013
  • veteka­tt
    Äldre 4 Jan 10:22
    #2

    Slutade med p-piller i mars. Använde annat (ej hormonbaserat preventinmedel)  i ett par månader. Slutade helt med preventinmedel i juni. Blev gravid på första försöket. Hade ätit p-piller i över 10 år innan dess.

    Lycka till!

  • anneli­e1981
    Äldre 4 Jan 10:46
    #3

    Det tog ganska lång tid, nästan ett år

  • MrsT20­11
    Äldre 4 Jan 11:00
    #4

    Enligt utbildade barnmorskor så har det ingen som helst betydelse ifall man ätit p-piller eller ej. En tjej som slutar med p-piller kan lika gärna bli gravid på första försöket som en tjej som bara skyddat sig med kondom.

    På samma sätt kan det dröja länge i båda fallen innan man blir gravid. Tänk på att det bara är 20% chans vid varje ägglossning att ägget både ska bli befruktat och sedan fästa i livmodern.

    Jag åt p-piller oavbrutet i femton år. Fick tillbaka mensen sex veckor efter att jag slutat, och vid min fjärde ägglossning blev jag gravid! Nu är jag i tionde veckan. Solig

  • Fiaa
    Äldre 4 Jan 11:12
    #5

    Hmmr.. Något jag/vi också funderar över.. Vi vill båda har barn, helst igår ;) jag har en karta kvar av p-piller sen tänkte vi att naturen får ha sin gång! Men då ska vi gifta oss också den 16 juni, så vi tänkte att det hade ju varit bra om det ändå skulle ta lite länge innan man blir gravid.. Men å andra sidan skulle det väl inte vara hela världen om det skulle hinna bli innan heller, förhoppningsvis så mår man bra och att det inte är allt för synligt.. Då kanske man har ännu en glad överraskning för gästerna på bröllopet? ;) hehe..

  • MrsT20­11
    Äldre 4 Jan 11:23
    #6
    Fiaa skrev 2012-01-04 11:12:40 följande:
    Hmmr.. Något jag/vi också funderar över.. Vi vill båda har barn, helst igår ;) jag har en karta kvar av p-piller sen tänkte vi att naturen får ha sin gång! Men då ska vi gifta oss också den 16 juni, så vi tänkte att det hade ju varit bra om det ändå skulle ta lite länge innan man blir gravid.. Men å andra sidan skulle det väl inte vara hela världen om det skulle hinna bli innan heller, förhoppningsvis så mår man bra och att det inte är allt för synligt.. Då kanske man har ännu en glad överraskning för gästerna på bröllopet? ;) hehe..
    Självklart är det upp till var och en hur tidigt man vill börja försöka, men utifrån min egen och mina vänners samlade erfarenhet så måste jag ändå rekommendera att vänta med att försöka få barn tills bröllopet är avklarat. En sak i taget liksom. Jag skulle aldrig komma i min brudklänning nu, magen putar redan. Mest på grund av ballongmage (gravid=trög mage) men ändå. De flesta blir illamående och jättetrötta i början av graviditeten, inte så kul när man är i slutfasen av bröllopsplaneringen. Att kräkas på själva bröllopsdagen känns ju inte heller så lockande.

    Vi var i precis samma situation som ni, redo för barn ett halvår innan bröllopet. Men jag är så himla glad att vi bestämde oss för att fortsätta med p-piller till veckan efter bröllopet! Det där med hur snabbt man blir gravid är rena lotteriet, det kan ta sig direkt och det kan dröja mer än ett år. Men faktum är att 90% av alla par i fertil ålder blir gravida inom ett år.

    Lycka till hur ni än väljer att göra!
  • Äldre 4 Jan 11:24
    #7

    Olika det där. I mitt fall tog det ett år innan min cykel blev normal och regelbunden efter att ha slutat med P-piller som jag ätit i sju år. När cykeln äntligen blev normal blev jag gravid direkt. Det var en riktigt dryg väntan när man har bestämt sig för att skaffa barn. Kommer aldrig äta några hormoner mer då de uppenbarligen påverkar min kropp en hel del.


     


    Fiaa: Om ni har en stor längtan efter barn skulle jag rekomendera er att köra på, bröllop eller ej Det ordnar sig och gravida brudar är enligt mig jättevackra. Det är mycket värre att ångra sig sedan och tänka att man borde börjat tidigare om det skulle ta lång tid att bli gravida.

  • Äldre 4 Jan 11:25
    #8
    MrsT2011 skrev 2012-01-04 11:23:48 följande:
    Självklart är det upp till var och en hur tidigt man vill börja försöka, men utifrån min egen och mina vänners samlade erfarenhet så måste jag ändå rekommendera att vänta med att försöka få barn tills bröllopet är avklarat. En sak i taget liksom. Jag skulle aldrig komma i min brudklänning nu, magen putar redan. Mest på grund av ballongmage (gravid=trög mage) men ändå. De flesta blir illamående och jättetrötta i början av graviditeten, inte så kul när man är i slutfasen av bröllopsplaneringen. Att kräkas på själva bröllopsdagen känns ju inte heller så lockande.

    Vi var i precis samma situation som ni, redo för barn ett halvår innan bröllopet. Men jag är så himla glad att vi bestämde oss för att fortsätta med p-piller till veckan efter bröllopet! Det där med hur snabbt man blir gravid är rena lotteriet, det kan ta sig direkt och det kan dröja mer än ett år. Men faktum är att 90% av alla par i fertil ålder blir gravida inom ett år.

    Lycka till hur ni än väljer att göra!
    Haha tänk vad olika råd man kan ge baserat på vad man har för egna erfarenheter
  • MrsT20­11
    Äldre 4 Jan 11:53
    #9
    Januaribrud skrev 2012-01-04 11:25:43 följande:
    Haha tänk vad olika råd man kan ge baserat på vad man har för egna erfarenheter
    Precis vad jag också tänkte! Skrattande
  • Fiaa
    Äldre 4 Jan 12:13
    #10

    Hehe, tack för era råd och tips!! Svårt läge.. Tycket att ni båda har rätt :) det är svårt, man skulle få ett brev på posten där det stod " Hej Sofia! Om du slutar med pillrena nu så dröjer det så här länge tills du blir gravid!" men så lätt kommer man väl inte undan?! Hehe

Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?