• Lindao­chJohn
    Äldre 4 Jan 09:42
    4516 visningar
    13 svar
    13
    4516

    1:a September - någon mer än jag?

    Finns det någon mer än jag o min sambo som har bokat första September 2012?

    Hur ska ert bröllop bli? Färger? Tema? Mat?
    Berätta! Skrattande

  • Svar på tråden 1:a September - någon mer än jag?
  • EmlizP­emliz
    Äldre 4 Jan 09:46
    #1

    Här har du en tråd med massa September-brudar, jag bland annat ;)

     www.brollopstorget.se/Forum-8-113/m4054606.html

  • goyan
    Äldre 4 Jan 11:53
    #2

    Vi ska också gifta oss 1 september! Glad Bor i Göteborg, men ska gifta oss i killens hemstad. Vi kommer ha en borglig vigsel på stranden (om vädret tillåter det) och festen hålls i en lokal som vi ska klä i vitt tyg. Har inte direkt bestämt något färgtema, men kommer köra mycket på fina pastelliga färger vad gäller dekorationer, dukning osv. Typ ljusgult/citrongult och sånt. Vi kommer ha några pompoms i taket, lite enstaka blommor på bordet, miniflaggor, rosblad, typvimplar osv.

    Vi har inget tema. Vi kör på en personlig och avslappnad fest, tillsammans med de allra närmsta (cirka 60 st efter tre gallringar). Alla får ha på sig vad dom vill. Jag kommer inte ha en traditionell bröllopsklänning, utan någon fin tunika eller klänning och ha en blomsterkrans i håret istället för brudbukett.

    Vi kommer bjuda på snittar, grillbuffé, bröllopstårta och godis/kakbuffé. Vi kommer bjuda på all alkohol, men kommer inte köpa in stora mängder. Jag dricker knappt alkohol själv nuförtiden och tycker inte om hur viktig alkohol för många. Men välkomstdrink, något glas vin och någon öl blir det var.

    Vi kommer betala boende för "min sida" från Göteborg. Och bjuda på brunch dagen efter.

    Vi har ingen direkt budget. Vill vi ha någonting så kör vi på det. Men när vi räknat på allt hittills så blir cirka 12000. Vilket är väldigt "billigt" i bröllopsmått-mätt! Men det är väl för att vi inte vill ha ett stort och påkostat bröllop, då vi tycker att det är onödigt. Alla är vi olika Glad

    Hur ska ert bröllop vara då? Hur långt har ni kommit i planeringen?

  • Lindao­chJohn
    Äldre 4 Jan 17:27
    #3

    Vi bor i Nybro. lite utanför Kalmar. Vi ska gifta oss i en jättefin, lite mindre träkyrka.
    Festen ska hållas i en före detta skola som numera är bygdegård. Lokalen är lite sliten men helt ok, men det blir nog en hel del pyntning tror jag...

    Vi kommer ha ett naturtema eftersom jag är trädgårdsmästare o min man2b skogsmästare. Så vi kommer ha vita dukar med jutevävslöpare, björklhusstakar, hemmaodlade blommor i vanliga glasburkar osv. Färger blir vitt, grönt o rosa, antagligen någon pastellig gul oxå.
    Temat kommer igen på inbjudningskort, meny o festprogram mha en fin bild på träd. Vi kommer även att ha ett önsketräd istället för gästbok.

    Vi vill oxå ha ett avslappnat bröllop o kommer ha kavaj/sommrigt som klädkod. Jag vill INTE ha massa som springer runt i frack o långklänning! Lätt o ledigt tycker jag!
    Vi ska ha mina två systrar som tärnor o min man2bs två bröder som marskalkar.
    Brudbukett kommer jag nog odla egna blommor till, men kommr nog vilja att någon gör buketten ändå - jag är värdelös! Obestämd

    Vi funderar oxå starkt på grillbuffe för det är så oss! Hela sommrarna har vi över vänner o grillar! Skrattande
    Men vi kommer nog ha catering för vi vill inte laga maten själva...  Vi håller på o kollar olika firmor med priser osv.
    Skulle nog vilja ha någon förrätt oxå som kan stå framdukad när man kommer. O sen tårta o kaffe. Godisbord blir det oxå!

    Vi kommer nog med bjuda på alla alkohol, men det blir inga mängder här heller, det är ju ingen "fyllefest" man vill ha direkt... Blir en trip till Tyskland framöver!

    Vi har satt en budget på 80 000 kr med bröllopsresa inräknad o hoppas kunna hålla det!

    Vi har bokat kyrka o önskat präst.
    Har bokat lokal.
    Har en preliminär gästlista.
    Börjat ta in kostnadsförslag från olika cateringfirmor.
    Börjat ta in kostnadsförslag på bröllopsresa.
    Har frågar toastmadame o toastmaster.
    Frågat tärnor o marskalkar.
    Köpt allt till inbjudningskorten.
    Börjat göra ett festhäfte - svårt!
    Köpt vigselring.
    Har börjat fundera på vilka blommor jag ska odla fram.

    Det här med budget, jag tycker man gör precis som man vill! Det är otroligt mkt pengar att lägga så mkt som vi ska på en dag (+ 2 veckor resa) men vi vill det Skrattande
    O pengarna rinner lätt iväg... Ett par örhängen hit o några servetter dit o så helt plötsligt kostar det massor! Många bäckar små...

  • goyan
    Äldre 10 Jan 20:13
    #4

    Jag tycker att naturtema på bröllop är jättefint, trots att jag själv inte är någon naturmänniska. Det finns ju så mycket man kan göra! Glad VI funderade också på att ha ett önsketräd, men vi har svårt att bestämma oss. Finns ju sjutusen alternativ, man bli typ galen! Haha.

    Nu funderar vi på om vi ska gifta oss i Göteborg istället. Blir mycket lättare på många sätt, men samtidigt är det mysigare i killens hemstad. Har iallafall en lokal bokad på båda ställena nu, så vi får se när vi bestämmer oss. Glad Jag har designat våra inbjudningskort, tackkort och allt detdär själv. Dekorationerna kommer jag fixa från Ebay och Etsy, då jag är lite av en expert på sånt. Festhäfte kommer vi inte ha, då det inte är någonting jag tycker är roligt/viktigt. Men ni som har tålamod nog ska verkligen ha en eloge!!! Glad Vi ska ha weddingfans istället. Typ såhär:



    Har ni bestämt vart ni ska åka på bröllopsresa?

    Ja, ett bröllop kan lätt kunna kosta flera hundratusen. Men det beror ju helt och håller på hur man är som person och vad man tycker är det viktiga med ett bröllop. Så alla får göra precis som dom vill ja. Glad
  • Lindao­chJohn
    Äldre 11 Jan 10:11
    #5

    Jag är lite feg när det kommer till ebay o etsy... Har du några tips? Jag läser ju här på forumet att folk gör galna klipp så man skulle ju gärna vilja...

    Visst är det kul att göra kort mm själv! Skrattande

    Oki, bra att ha lokaler bokade i båda städerna så ni bara kan välja sen.

    Angående bröllopsresa har vi inte riktigt bestämt oss... Vi har mest pratat om att åka till Italien, 5 dagar sol, 3 dagar i Rom o sen hyra bil o köra genom Toscana o flyga hem från Milano.
    Men sen har vi börjat titta på Karibienkryssningar oxå....
    Det viktiga för oss är att det ska kännas lyxigt, att vi ska ha råd att äta ute mm. Sol o bad o gärna lite aktiviteter.

    Jag funderar på att åka o prova klänning för första gången på lördag, spännande! Men jag vet inte hur sjutton man ska kunna välja med tanke på att det finns hur många modeller som helst! Förvånad

  • Cosy
    Äldre 11 Jan 14:19
    #6
    www.brollopstorget.se/Forum-8-113/m4092576.html

    en älder tråd för oss som ska gifta oss då.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • goyan
    Äldre 12 Jan 14:17
    #7

    Det är lätt att bli lurad på Ebay om man inte har så stor koll. Men det enklaste sättet att vara säker är att man kollar hur många procent feedback säljaren har haft. Sedan är det bra om man handlar från säljare som är top-rated sellers. Söker du på t.ex. ljuslyktor så kommer det ju upp hundra förslag. De produkter som säljs utav top-rated sellers har en ikon under sig. Så man ser det med en gång på sökalternativen. Om det skulle vara så att man mot förmodan inte skulle få sin vara, så är Ebay jätteduktiga på att betala tillbaka ens summa.
    Dessutom använder man Paypal, så de kommer inte åt ens konto om man är orolig över sådant. Det är bara att köra på tycker jag! :)

    Italien är riktigt mysigt och det är roligt att åka runt lite så att man hinner se landet.
    Det bästa med att åka på Caribbean cruises är ju att man inte behöver tänka på pengar, allting ingår ju ofta. Och de stannar ofta på olika platser, så man hinner upptäcka många länder (trots att det bara gäller hamnområdet eller i närheten av hamnen, haha). Då är man ju garanterad sol och bad varje dag också.

    Vad roligt att du ska testa klänningar för första gången! Men jag håller med, det måste vara jättesvårt att bestämma sig för någon då det finns hundratals olika bara i en butik. Lycka till! Glad

  • Sirifi­sen
    Äldre 28 Feb 19:49
    #8

    En till som gifter sig 1 sept!

    Nyförlovad men redan i full färd med planeringarna. Blir i Halmstad på en herrgård i närheten av där vi bor. Litet med endast familj på 20 pers ung.  Sedan middag på gården i all enkelhet. Borgerligt. Men funderar på om jag inte passar på o njuter av att ha blivit förlovad till slut utan rusar iväg för fort. Redan bestämt gästlistor (2 tillställningar), bordsplaceringar för dessa (om alla kommer dvs), i full färd med inbjudningskorten, bokat plats, bestämt oss för färgtema o lämnat in ringar för omarbetningar.  Känns inte på riktigt eftersom vi inte har ringarna än.. Som dessutom är de enda vi ska ha, alltså förlovningsringarna är även vigselringarna. 

    Men ok, det är 7 mån kvar, men fästmannen känner sig överkörd för att jag ilat iväg som en kanonkula o planerar o fixar med allt. Hur har ni gjort? Är jag för tidigt ute med allt eller i god tid? 

  • Mysco
    Äldre 28 Feb 19:58
    #9

    Vi har också 1 september :)
    Temat är svart, vitt och rött
    Kyrka och festlokal är bokad också...men har fastnat på klänningen...för många att välja på och vet inte vad jag vill ha för stil. :/

    Men skorna är klara i alla fall :D

  • Sirifi­sen
    Äldre 28 Feb 20:03
    #10

    Just ja, vi kör på budgetbröllop som bara den. Har en liten budget o inte mkt tid på oss att spara. Som tur är står far min för middagen för alla vilket underlättar mängder!! Som resa tänkte vi oss Azorerna o hoppas få ihop med pengar till det ist för presenter, vi behöver inget annat än just cash till resa Flört O ringen fick vi i förlovningspresent av svärmor så det behöver vi heller inte tänka mkt på bortsett från lite omarbetningar på den. Vi räknar på en budget på ca 9 000:-. Klänningen tänkte jag kolla efter i maj/juni när det finns massor av studentkläder att välja mellan, skor fixar jag enkelt (tänkte mig kilklackar), hans kläder kör vi också enkelt med ett par snygga svarta byxor, vit skjorta o väst. Skor har han. Blommorna odlar jag själv i trädgården, håruppsättningen fixar jag själv med hjälp av mammor, hotell behövs inte eftersom vi kommer vara ett stenkast hemifrån även om det varit najs att ta in på ett på bröllopsnatten så den blir lite mer speciell, men middagen kommer inte vara så länge så. Veckan efter kör vi festen för kompisarna hemifrån med partytält o cockatiltema. 

    Men nu blir det en liten paus så han får komma ikapp o jag får njuta av att äntligen blivit förlovad! Skrattande
    Hur har era killar varit i planeringen? Har någon känt sig övrkörd? Hur har ni gjort?

  • Sirifi­sen
    Äldre 28 Feb 20:05
    #11
    Mysco skrev 2012-02-28 19:58:36 följande:
    Vi har också 1 september :)
    Temat är svart, vitt och rött
    Kyrka och festlokal är bokad också...men har fastnat på klänningen...för många att välja på och vet inte vad jag vill ha för stil. :/

    Men skorna är klara i alla fall :D
    Ja, finns ju hur många som helst att välja mellan, men jag har iaf en något så när klar bild över vad jag vill. Hittade en sida där jag bläddrade igenom 2400 klänningar (puh!) o fick en rätt bra idé

    www.candiny.com 
  • Mysco
    Äldre 28 Feb 20:16
    #12
    Sirifisen skrev 2012-02-28 20:05:25 följande:
    Ja, finns ju hur många som helst att välja mellan, men jag har iaf en något så när klar bild över vad jag vill. Hittade en sida där jag bläddrade igenom 2400 klänningar (puh!) o fick en rätt bra idé

    www.candiny.com 
    Jag har ingen koll på hur många jag har letat igenom...men det är många. :O
    Här är det också budget som gäller men inte riktigt nere på 9000. Vi räknar på mellan 20-30.000
    Och som det sett ut hittills så är det karln som bestämt det mesta...inbjudningskort, festlokal och kyrka.
    Kämpar med gästlista och kläder nu.
  • Sirenn­e
    Äldre 28 Feb 20:54
    #13

    Sällar mig till skaran! Sambon och jag gifter oss borgerligt i Enköping. Såväl ceremoni som middag och fest kör vi i gamla Tingshuset, som jag har sjungit i och lyssnat på måånga konserter. Min familj bor i stan och sambons flyger vi in från Storbritannien, vännerna kommer från städerna kring Enköping. Ca 50 gäster (inklusive barn), budget 50 000 kr. Lokal, vigselförättare bokade. Far, bror och släkting spelar under vigseln och middagen, (Spotify tar hand om resten av kvällen), morbror fotar, broderns vän kan ev laga maten åt oss. Mormor bakar sin godaste tårta. Mellan vigseln och middagen får bror sabrera champagne och gästerna roa sig med en gps-skattjakt som jag sätter ihop i ett kul program som heter Aris. Eftersom min familj och jag själv är löjligt intresserade av mat och dryck lägger vi mest pengar på detta. Buffé med tyngdpunkt på Italien. Bjuder på all dricka och det blir nog möjlighet till ett par spontana provningar. Vi bestämmer och jag designar inbjudningar, bröllopsprogram (vigsel och festprogram i ett). Vi kommer ha ett fotobås där gästerna fotar sig själva, skriver ut fotona, klistrar på vykort, modell större och "postar" i gästbrevlådan (istället för gästbok) - sambon jobbar som brevbärare... Letar fortfarande efter klänning eftersom jag är lång och ståtlig, men helst vill slippa den klassiska brudklänningen. Hmm...tja det var ju en rätt lång sammanfattning /Sirenne

Svar på tråden 1:a September - någon mer än jag?