• Sofi K
    Äldre 6 Dec 19:44
    8456 visningar
    18 svar
    18
    8456

    Vilken årstid ska man gifta sig i?? Hjälp mig, alla brudar!

    Hej!


    Jag och fästmannen är nyförlovade och än så länge är det inte så jättemycket bröllopsplanering, men man tänker ju lite i alla fall!


    Nu är min fråga till er, vilken årstid gifte ni er i? Och vad var possitivt respektive negativt med den årstiden?


    Jag har egentligen aldrig planerat bröllopsdagen och drömt om den sen jag var liten. Trots att man ju naturligtvis alltid önskat att den skulle inträffa. Men jag har inte haft någon sådär "självklar ska vi gifta oss på...."


    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Vilken årstid ska man gifta sig i?? Hjälp mig, alla brudar!
  • Sarkas­tisk ljubic­ica
    Äldre 6 Dec 20:20
    #1

    Vi gifte oss i maj, eftersom min man tyckte att det skulle vara finast att gifta sig på våren. Att det sedan blev just maj månad och inte någan annan vårmånad berodde på praktiska skäl. Det enda tråkiga med att gifta sig på våren är att det kan regna, vilket det gjorde på just vår dag, men det störde oss inte. Vi hade en underbar dag ändå :). Men jag hade hellre gift mig på vintern, helst i januari/februari. Jag tycker att det är så fint med snön och mörkret, det blir mycket mysigare enligt mig.


    Ni kan kanske välja datum lite utifrån vilket tema ni vill ha på bröllopet (om n i ska ha det), om ni har någon "favoritmånad" eller "favoritårstid" eller om ni har något datum som kanske är lite mer speciellt än andra...

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Dec 21:11
    #2

    Vi gifte oss 1/10 och det var perfekt! Mitt på dagen var det så varmt så alla var ute i kortärmat så vi fick sommarvärme OCH höstfärger! Helt underbart verkligen! :)


  • Sofi K
    Äldre 7 Dec 10:17
    #3

    Det jag känner är väl egentligen att i sverige kan vädret bråka med en vilken årstid man än gifter sig i.


    Jag har velat lite fram och tillbaka mellan vintern och våren. Känns som att "alla" gifter sig på sommaren. Då blir man lätt bara en i mängden...


    Sarkastisk ljubicica- Förstår att dagen blir bra ändå, men det mesta blir ju naturligtvis lättare om det är fint väder och inte regnar. Tog ni inomhus-foton då eller hann ni med det innan det började regna??


    Mysigt att förlovadflicka, att ni fick det bästa av två årstider också! Det är ju så man önskar man skulle få ha det. Gifte ni er i oktober av en speciell anledning?


    Sen är det temat... Det blir vanligare och vanligare med tema-bröllop förstår jag. Kan man ta precis vad för tema som helst eller vart går gränserna? Än så länge har jag nog bara kommit fram till färgerna som ska gå igenom allt.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Dec 10:34
    #4
    Sofi K skrev 2011-12-07 10:17:18 följande:

    Det jag känner är väl egentligen att i sverige kan vädret bråka med en vilken årstid man än gifter sig i.


    Jag har velat lite fram och tillbaka mellan vintern och våren. Känns som att "alla" gifter sig på sommaren. Då blir man lätt bara en i mängden...


    Sarkastisk ljubicica- Förstår att dagen blir bra ändå, men det mesta blir ju naturligtvis lättare om det är fint väder och inte regnar. Tog ni inomhus-foton då eller hann ni med det innan det började regna??


    Mysigt att förlovadflicka, att ni fick det bästa av två årstider också! Det är ju så man önskar man skulle få ha det. Gifte ni er i oktober av en speciell anledning?


    Sen är det temat... Det blir vanligare och vanligare med tema-bröllop förstår jag. Kan man ta precis vad för tema som helst eller vart går gränserna? Än så länge har jag nog bara kommit fram till färgerna som ska gå igenom allt.


    Det blev lagom tid att planera helt enkelt :) Och så valde vi att ha hösttema, så det blev fint :)
  • fruhga­n
    Äldre 7 Dec 10:45
    #5

    Vi gifte oss på försommaren (juni) för vi gillar den tiden på året och för att det passade bra med ledigheter och klämdagar just i år men mest för att vi träffades i början av juni och vi firar alltid våra årsdagar.
    Vi gifte oss nästan exakt på vår 5-årsdag
    Vi hade väl egentligen kunnat gifta oss exakt den dagen vi firade 5 år men vi ville inte riskera att någon av gästerna inte skulle kunna få ledigt från jobb och/eller skola så vi gifte oss några dagar efter femårsdagen.

  • Sofi K
    Äldre 7 Dec 11:01
    #6

    Förlovadflicka- Vilka färger hade ni som tema? Jag tänkte, eftersom ni hade hösttema. Var det mustiga färger över lag eller begränsade ni er till några speciella? Mina favoritfärger är nämligen mustiga, så som vinröd och plommonlila, och min färstman gillar grönt. Sedan kanske man ska ha någon benvit också för att det inte ska bli för mörkt. Men blir det för mycket färger då??


     


    fruhgan- hur var vädret på er dag? Vad var positivt och negativt med att gita sig på försommaren??

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Dec 11:15
    #7
    Sofi K skrev 2011-12-07 11:01:40 följande:

    Förlovadflicka- Vilka färger hade ni som tema? Jag tänkte, eftersom ni hade hösttema. Var det mustiga färger över lag eller begränsade ni er till några speciella? Mina favoritfärger är nämligen mustiga, så som vinröd och plommonlila, och min färstman gillar grönt. Sedan kanske man ska ha någon benvit också för att det inte ska bli för mörkt. Men blir det för mycket färger då??


     


    fruhgan- hur var vädret på er dag? Vad var positivt och negativt med att gita sig på försommaren??


    Vi hade färger man kan hitta i naturen just på hösten, typ orange, rött, brunt, gult och så hade vi accenter i guld också. Inget som helst rosa, blått, lila och i stort sett inget grönt :) Det blev en jättebra helhet faktiskt för vi dekorerade med höstlöv osv :)
  • fruhga­n
    Äldre 7 Dec 11:32
    #8
    Sofi K skrev 2011-12-07 11:01:40 följande:

    Förlovadflicka- Vilka färger hade ni som tema? Jag tänkte, eftersom ni hade hösttema. Var det mustiga färger över lag eller begränsade ni er till några speciella? Mina favoritfärger är nämligen mustiga, så som vinröd och plommonlila, och min färstman gillar grönt. Sedan kanske man ska ha någon benvit också för att det inte ska bli för mörkt. Men blir det för mycket färger då??


     


    fruhgan- hur var vädret på er dag? Vad var positivt och negativt med att gita sig på försommaren??


    Vi hade strålande solsken på vår dag, 20-25 grader varmt med en lätt bris, dvs den svalkande oss precis lagom mycket. Vi tog alla foton utomhus vid vatten (havsvik) och det blev underbara bilder med mycket sol och glädje. Det enda negativa var väl att ingen trodde att det skulle vara så fint väder, vi var beredda på 10 grader och regn - vi hade förberett ett ställe för att ta foton inomhus eller utomhus under tak och var beredda med paraply och strumpbyxor och en sjal och en bolero till mig i fall det skulle vara kallt...
    Jag kan säga att jag använde definitivt inga strumpbyxor och sjalen och boleron användes inte heller
    Vi vågade inte tro att vi skulle kunna ta foton där vi helst ville vara men med strålande sol var det inga problem utan vi tog foton på alla ställen vi ville och fler därtill. Gästerna tror jag tyckte att det var lite varmt tills de kom fram till kyrkan (ligger högt uppe på en kulle/berg) där det svalkade lite och när de och vi kom till hotellet där vi hade middag var det skönt att det fanns en uteplats att  sitta och äta  tårtan på.
    Så lite varmt under vissa stunder men som sagt jag och mannen trodde att det skulle vara regnigt och kallt....hellre lite för varmt än 10 grader och regn och blåst.
    Vi hade blått,rött och vitt färgtema. Kanske inte typiska för säsongen men vi gillar blått båda två och jag ville ha röda rosor i buketten och röda naglar och så var ju klänningen vit....så vi valde färger efter favoritfärg och lite andra önskemål som vi hade och det blev väldigt lyckat.
  • Äldre 7 Dec 11:42
    #9

    För oss var egentligen datumet det som var det viktiga även om vi kompromissade på det.
    Vi ville gifta oss den 9/3, men hade då fått vänta till 2012 innan det inträffade på en lördag. Och vi började planera bröllop redan 2010 på våren...
    Min mamma var då allvarligt sjuk och vi visste inte hur länge hon skulle leva. Och för att ge henne hopp så valde vi att tidigarelägga bröllopet. Och den 3/9 var en lördag 2011. Så ett halvår (drygt) mindre för henne att vänta.
    Tyvärr så avled hon i juli i år, så hon hann inte vara med ändå...

    Fördelen med september är att det fortfarande är lite sommar kvar, men inte så hett att man inte klarar av att ha kostym på sig, eller en tjock brudklänning utan att svettas ihjäl.
    Vädret brukar vara relativt stabilt sådär i slutet av sommaren, innan höstregnet kommer. Men om det regnar så regnar det ordentligt istället. Oftast hela dagen.

    En annan fördel med att välja slutet av sommaren är att de flesta har redan haft sin semester och varit i sommarstugor och allt vad det nu kan vara, och är nu tillbaka hemma igen inför skolstart mm. Så det brukar inte vara så svårt att få folk att komma. Å andra sidan så börjar älg-jakten då (vilket vi upptäckte Tungan ute).
    De flesta som vill ha sommarbröllop har gift sig då, och dom som vill ha höstbröllop har inte börjat än. Så det finns lite mer i kyrkor och lokaler att välja emellan...

  • Äldre 7 Dec 11:51
    #10

    vi har inte gift oss än, men vi ska ha ett vinterbröllop. på nyårsdagen 2014 :P jag finner det väldigt charmigt med det vita och gnistrande, och slipper min m2b svettas och hålla på då han är rätt så känslig mot värmen på sommaren.
    dessutom blir det ju så mysigt mörkt på kvällen så man får tända massa ljus och så. ^^ visst kylan kan väl vara besvärlig. men på med vita långkalsonger och dölj skoterskorna under klänningen (under fotograferingen såklart) så fixar det sig. :P 

  • Äldre 7 Dec 13:55
    #11

    Vi ska (mest troligt, inget bokat än) gifta oss 9/3 2013. Det är min födelsedag och det skulle vara en kul grej att göra det just på min födelsedag eftersom vi förlovade oss på min fästmans födelsedag i år :) Dessutom älskar både jag och min blivande vårvintern så då passar ju mars perfekt! Det är klart att man önskar sig en klarblå himmel och dagsmeja med bara några få minusgrader, men skulle det vara full snöstorm och -20 så skulle det bara bli mysigt ändå :) Hellre snöstorm än regnoväder resonerar vi. Plus att mörker gör det så mysigt med tända ljus, marchaller osv. precis som filibustern säger :)

  • fruhga­n
    Äldre 7 Dec 14:13
    #12

    Det finns nog negativa saker med alla årstider. På våren och försommaren kan det vara för kallt och regna eller vara för varmt (försommaren) och våren kan vara en svår tid för pollenallergiker, på hösten eller sensommaren kan det vara för kallt och regna eller vara för varmt....På vintern kan det bli snöstorm och halka så att gästerna inte kan ta sig till bröllopet.....Det viktigaste är att försöka vara förberedd på alla väder och ställa in sig på att det kanske inte blir som man tänkt sig med fotografering tex.
    Jag var ju förberedd på regn och kyla men fick strålande solsken och en helt lagom varm dag med undantag för de platser där vinden inte kom åt att svalka oss. Jag har varit på bröllop under de flesta årstider och det finns positiva saker med alla årstider och negativa saker med alla årstider.
     Mitt i sommaren (bröllopet var i juli) var det åskvärme 30 grader eller ännu mer och åskan mullrade i fjärran och sen började det ösregna, på ett höstbröllop i början av hösten stod vi  och frös utanför kyrkan trots solsken för det blåste riktiga höstvindar (inte de halvljumma sensommarvindar som brudparet och gästerna tänkt sig) och festlokalen var varm längst in där brudparet satt så de hade alla dörrar öppna för att brudparet inte skulle svimma av värmen och det blev då kallt längre ut mot dörren så ena hälften av gästerna var varma och vi andra frös men bröllopet var härligt trots den massiva förkylningen som vi åkte på efteråt, på vinterbröllopet jag var på för rätt längesen var det väldigt halt utanför kyrkan så det var ett gäng tärnor som halkade varav en fick en spricka i ena handleden :-O och på vårt bröllop på vår/försommar var det som sagt varmare än vi trodde det skulle vara så det finns ingen riktigt bra årstid utan diverse möjliga "problem" egentligen.

  • Sarkas­tisk ljubic­ica
    Äldre 7 Dec 17:52
    #13

    Vi tog några av fotona utomhus (de innan vigseln) med fina paraplyn med i bilderna, och några av fotona på en utomhusscen med tak (efter vigseln). Jag är jättenöjd med båda fotona. Men vi hade tänkt ha en utomhusvigsel, så den fick vi flytta inomhus. Vi hade valt en plats där vi både kunde viga oss utomhus och inomhus och dekorerat båda platserna. Man måste alltid ha en back-up plan, speciellt på våren. Dagen innan bröllopet hade solen skinit hela dagen, så man vet aldrig hur det blir!

  • Doofie
    Äldre 8 Dec 06:17
    #14

    Tror jag varit lite likadan. Har aldrig sett mig gifta mig under en speciell årstid. Men nu när vi börjat prata om det känns det helt rätt med ett vinterbröllop! Vi funderar på februari 2013. Tror det blir riktigt mysigt med all snö och mörkret. Samt att man inte riktigt blir lika beroende av vädret.. får jag för mig :P Sen att vi mer eller mindre kommer att ha 4årsdag i de dagarna gjorde nog sitt också, tycker om det där med datum :)

  • Äldre 8 Dec 08:09
    #15

    Vi kommer gifta oss i Aug.. Kommer mesta tiden spendera tiden utomhus så det brukar vara varmt å skönt då.. =)

  • Sofi K
    Äldre 14 Dec 14:55
    #16

    Tack för alla svar! Då ger jag en följdfråga. Vi ska åka bort över hela HT- 2012. Jag tycker det vore väldigt mysigt med vinter eller tidigt vår-bröllop. Det blir för tight att gifta sig VT 2013 eller? Hur lång tid behövs, om man ska vara realistisk??

  • Äldre 14 Dec 17:01
    #17

    Det beror väl på vad man tänkt sig för typ av bröllop, fast även om ni ska ha stort bröllop med middag och hela köret så går det ju att planera i förväg. Tex kyrka, lokaler osv går ju att boka ganska långt i förväg, om inte annat kan ni ju titta ut redan nu vilka lokaler ni ska ha och sedan boka dem via mail/telefon från utlandet. Det är ju inte förräns de sista månaderna/veckorna som det verkligen blir ordentlig planering. Dessutom går det att planera bröllop på bara några veckor om man vill, fast då kanske man inte får vara jättekräsen med detaljerna :)

  • Sofi K
    Äldre 17 Dec 14:39
    #18

    Ekorren- Jag har också tänkt lite i de banorna... vet inte riktigt hur väl det går att planera från sydamerika, men man kan ju boka innan är klart :)

    Än så länge försöker jag bara leta efter en rimlig budget. Inser att alla planerar väldigt olika länge, men jag är nog inte sugen på att planera på tre veckor. Däremot kanske det går på tre månader... vem vet. Just nu känns det väldigt ogenomförbart, men när man väl sätter igång på riktigt så fixar nog sig det mesta  om alla ger sig den på att få till det

Svar på tråden Vilken årstid ska man gifta sig i?? Hjälp mig, alla brudar!