• Ida072­012
    Äldre 18 Nov 00:19
    7959 visningar
    45 svar
    45
    7959

    28. 07. 2012

    Någon annan som gifter sig den 28 Juli 2012 och känner för att diskutera planering, förberedelser, bröllopsnerver m.m.? Det är ju så kul att veta hur långt andra har hunnit med planeringen! Idag den 18 November är det 253 dagar kvar, så vi har ju som tur gott om tid ännu :)

  • Svar på tråden 28. 07. 2012
  • Josefi­n521
    Äldre 18 Nov 09:20
    #1

    Vi gifter oss också den 28 juli! Vi har kommit så långt att vi kollatr på kyrkor, gjort en gästlista samt en budget. Har även skickat förfrågningar till tältleverantörer samt skapat en inspirationsmapp, bjuder på en bild här :) Hur långt har Ni kommit?


     


     

  • Josefi­n521
    Äldre 18 Nov 09:21
    #2

    Här kom den..


  • RedHea­d
    Äldre 18 Nov 09:52
    #3

    Jag gifter mig den 22 Juni, på midsomamrafton. Lägger upp en bra budgetlista här som jag snott av en annan.



    Fylla i till bröllopet!







    Inbjudningskort ( 50 stk/ Panduro ) =
    ca 100kr



    Tackkort (50 stk / Ivory)
    ca 100kr





    Kyrkan



    Vigselring + ring t Johan + Gravyr =
    -/-/-



    Kostnad för vigseln
    0 kr



    Transport från kyrkan (Häst och vagn) =
    -



    Vigselprogram (35stk)
    100kr



    Sång – Simoné
    500kr



    Pianist - Lovisa
    500kr



    Brudbukett (Lilla hjärtat)
    -



    Fotografering före vigsel ( ? )
    -





    Festen



    Lokalhyra (3-4 dagar)
    300kr



    Dekoration på borden:



    Gröna äppel + Ljus
    25kr/50kr



    Dukar (Vita/fyrkantiga bord)
    -



    Stolsrosett (50 stk Bruna) 201kr/Ebay



    Knoppalakan (50stk) 950kr/IKEA



    Servetter (Grön/bruna)
    30kr/stk IKEA



    Gästbok inkl. gravyr framsida 299kr/Calligraphen



    Ljud/Musik (spotify)
    0kr



    Fotografering (Emma)
    -



    Placeringskort (ivory/50)
    50kr



    Menykort (ivory/35stk)
    50kr



    Korgar(till toa/2stk)
    0kr



    Tops, Deo, hårspray, alvedon, bindor, tamponger, plåster
    Max 300kr



    Servettringar/korthållare(IKEA)
    400kr



    Servitriser (Simoné, Lovisa, Elin, Bettan)
    500kr/var



    Kläder



    Brudgum;



    Kostym 0kr



    Skjorta 100kr



    Slips(grön) 150kr



    Svarta "Converse"
    0kr



    Bruden ;



    Klänning(Tiberg tina/Qarma)(T:NY)
    6500:-



    Skor(Vita"Converse")(T:BLÅTT/SILVERMYNT-LÅNAT)
    199kr (Skopunkt Krstd)



    Underkläder(Korsett)
    100-400kr




    Pärlöronhängen
    Har



    Tradition(Gammalt/ärvt)
    -



    Tärnklänningar(Grönt/Brunt/2stk)
    Tärnor betalar halva



    Tärnor Skor(Svarta)
    Fixar själva



    Bestman(Kostym)
    Fixar själv



    Mat & Dryck



    Fördrink (Champagne/Champis)
    -/-



    Till förrätten;



    Snittar/Småplock 500kr



    Till varmrätten



    Buffé -



    Bröllopstårta



    8x8x8 tårtor/48stk 16x16x8/1stk
    1750-2000kr



    Bruna små fyrkantiga tårtor med gröna prickar på och C<3J



    ovanpå alla. 16x16x8 Till BP att skära på hälften



    (Ann-sofi Klemedsson/Karlshamn)



    Till Vickningen;



    Tärnade frukter
    ca 200kr



    Trä spett
    10kr



    Chips
    ca 100kr



    Godisbuffé
    Ca 100kr



    Dryck
    ca.500kr



    Till borden



    Vatten - Citron, Naturell, Kolsyrad
    Gratis



    Till vickning



    Bål (GÖRA AF och A)
    Ca 500kr



    Vatten
    Gratis



    Likörer Max 1000kr





    Övrigt



    Gåva Hjälpredor (?????)
    MAX 500kr



    Bröllopsnatten (Hotell)
    -



    Håruppsättning -



    Smink OCH Hår (XXXXXXX)
    1200+Bensin



    Valskurs -



    Sommarkransar (50stk)
    Egna blommor



    Midsommarstång Göra själv




    Nuvarande Budget ca 19000kr


     

  • RedHea­d
    Äldre 18 Nov 09:55
    #4

    Allt som står på listan är fixat*

  • Ida072­012
    Äldre 18 Nov 17:04
    #5
    Josefin521 skrev 2011-11-18 09:20:18 följande:

    Vi gifter oss också den 28 juli! Vi har kommit så långt att vi kollatr på kyrkor, gjort en gästlista samt en budget. Har även skickat förfrågningar till tältleverantörer samt skapat en inspirationsmapp, bjuder på en bild här :) Hur långt har Ni kommit?


     


     


    Vad kul! :) Vi har bokat kyrka och festlokal. Vi ska ha festen på ett hotell, så de fixar med mat och dricka och ställer till allt kring det, så där slipper vi en hel del. Måste bara bestämma menyn nu..
    Ja, vad annat.. Budget har vi gjort (den blev dock alltför stor, måste skära ner lite tror jag bestämt..), preliminär gästlista samt bokat fotograf. Vad ska ni ha för slags bröllop?

    Nu ska jag börja klippa inspirationsbilder ur tidningar.. Har köpt och fått så många som jag inte hunnit läsa ännu :) 
  • Josefi­n521
    Äldre 22 Nov 15:01
    #6

    Vi ska ha viga oss i kyrkan (mest för att vi inte hittade någon annan plats där vi tyckte det blev samma stämning) och sen skall vi ha mottagningen ute på min sambos familjs landställe som ligger otroligt vacker till. Mitt på en äng skall vi bygga upp med ordentliga tält (tänk amerikanska filmer) med parkettgolv, scen, bar etc. Eftersom vi inte har tillgång till kök osv så skall vi hyra in kockar som står och grillar oxfile, lam etc samt ha serveringspersonal. Efter middagen blir det liveband och sedan dj. Vi har gjort en överskådlig budget som hamnade på 90.000 exklusive bröllopsresa så vi får också börja ompriorietara en aning och hoppas kunna få allt för samma summa men det kan bli svårt. Vi planerar bröllopsresa till USA med roadtrip.


    Hur ser ert ut?

  • Samuel­S
    Äldre 22 Nov 18:31
    #7

    Vi gifter oss också den 28 Juli 2012! Kul med flera som är aktiva här på forumet som gifter sig det datumet!

    Det som är klart:

    Kyrka, Lokal, Catering, Gästlista, Inbjudningar, Fotograf, Bröllopsklänning

    Det som nu är prioriterat:

    Har skickat ut förfrågningar om coverband, har en önskad budget på runt 5000kr men räknar nog med att det blir ungefär 10000kr för coverbandet. Cateringen plus brudens bröllopsklänning blev billigare än vad vi hade räknat med så det spenderar vi nog hellre på bandet.

    Transport: Har skickat förfrågningar till olika limos företag

    Dekorering har vi inte börjat kika på ännu men vi vet att vi måste klä om stolarna i något enkelt vitt tyg. Just nu är det tråkiga bruna plaststolar, så något måste vi göra, förslag?

    Bröllopet kommer gå i vitt, champagne och ljusgrönt tema 

    Totalt 70 personer
    Budget: 90 000 utan bröllopsresa (håller fortfarande budgeten, haha)

     

  • Samuel­S
    Äldre 22 Nov 18:36
    #8

    Kommer förövrigt gå "emot" etiken för bröllop och köra med smoking på bröllopet, hade tänkt denna
    shop.tigerofsweden.com/se/item/T42579001/&t_type=src&t_type=cat

    Vet inte om det blir mer vanligare med smoking på bröllop men vill inte köpa/hyra en frack eller liknande då jag aldrig kommer använda en sådan igen. Kostym känns lite tråkigt då man använder det i yrket. Så jag hoppas jag har gått ner de kilona som krävs för att komma i den, när det blir dags för utprovning :)

  • Ida072­012
    Äldre 22 Nov 19:22
    #9
    Josefin521 skrev 2011-11-22 15:01:52 följande:

    Vi ska ha viga oss i kyrkan (mest för att vi inte hittade någon annan plats där vi tyckte det blev samma stämning) och sen skall vi ha mottagningen ute på min sambos familjs landställe som ligger otroligt vacker till. Mitt på en äng skall vi bygga upp med ordentliga tält (tänk amerikanska filmer) med parkettgolv, scen, bar etc. Eftersom vi inte har tillgång till kök osv så skall vi hyra in kockar som står och grillar oxfile, lam etc samt ha serveringspersonal. Efter middagen blir det liveband och sedan dj. Vi har gjort en överskådlig budget som hamnade på 90.000 exklusive bröllopsresa så vi får också börja ompriorietara en aning och hoppas kunna få allt för samma summa men det kan bli svårt. Vi planerar bröllopsresa till USA med roadtrip.


    Hur ser ert ut?


    Åh, det låter ju jätte härligt. Vilken underbar fest det kommer bli :) 

    Ja, vi ska ju som sagt ha festen på ett hotell i närheten av kyrkan vi vigs i. Här är bild på kyrkan, lite dålig bild kanske men något i alla fall. Hotellet är ett ombyggt Tullhus, jätte charmigt ställe. Här är en bild på det. Vi bor i en så liten stad, så det finns inte så himla många ställen att välja på här. Hade enorm beslutsångest innan vi valde ställe, men nu känner vi oss jätte nöjda!

    Vi har ej klar slutgiltiga gästlistan, min sida är klar men ej min m2b's del av listan, han har nämligen så himla stort släkt så vi har lite problem där vem vi ska bjuda.. Men vi räknar med ca 100 gäster. Vi har ej bestämt menyn ännu. Men det blir en 3-rätters. Jag skulle så gärna ha en trubadur som skulle spela efter middagen, samt före middagen vid minglet, men vet inte riktigt ännu hur vi ska göra. Min fästmans lillebror är jätte bra på att spela gitarr och sjunga men det känns ju inte som om man vill be en gäst sitta o spela gitarr en stor del av kvällen. Ja, vi får se det där..

    Vår budget ligger nu på ca 13 500 € (bor i Finland) exklusive bröllopsresa, det är väl cirka 130 000 SEK kanske? Så vi måste VERKLIGEN skära ner. Dock när jag har räknat ut budgeten, har jag nog lagt lite i överkant just för den skull att vi inte ska gå över sedan..

    Vad kul att du sa det där om bröllopsresan! Att bila runt i USA har varit en dröm för mig hela livet, så vi har börjat fundera på att göra det som vår bröllopsresa nu :) Det känns inte som att jag har tålamod att ligga på en strand i två veckor, hur fin stranden än är..
  • Ida072­012
    Äldre 22 Nov 19:34
    #10
    SamuelS skrev 2011-11-22 18:31:28 följande:
    Vi gifter oss också den 28 Juli 2012! Kul med flera som är aktiva här på forumet som gifter sig det datumet!

    Det som är klart:

    Kyrka, Lokal, Catering, Gästlista, Inbjudningar, Fotograf, Bröllopsklänning

    Det som nu är prioriterat:

    Har skickat ut förfrågningar om coverband, har en önskad budget på runt 5000kr men räknar nog med att det blir ungefär 10000kr för coverbandet. Cateringen plus brudens bröllopsklänning blev billigare än vad vi hade räknat med så det spenderar vi nog hellre på bandet.

    Transport: Har skickat förfrågningar till olika limos företag

    Dekorering har vi inte börjat kika på ännu men vi vet att vi måste klä om stolarna i något enkelt vitt tyg. Just nu är det tråkiga bruna plaststolar, så något måste vi göra, förslag?

    Bröllopet kommer gå i vitt, champagne och ljusgrönt tema 

    Totalt 70 personer
    Budget: 90 000 utan bröllopsresa (håller fortfarande budgeten, haha)

     
    Kul att du är med :) Ni verkar ju ha hunnit med en hel del. 

    Med tanke på stolarna så har ju Calligraphen stolsöverdrag, men de är ju rätt dyra. Kolla ifall ni kan hyra någonstans i från. Det gjorde min kusin när hon gifte sig i somras, de var vita av tyg, enkla och stilrena. Det blev jätte snyggt tyckte jag. Ska se om jag hittar någon bild..

    Vi har färgtema vitt, silver samt puderrosa. Kommer dock ha inslag av grönt i och med blommorna.. 

    Denna veckas planer är att besöka vår blomsterhandlare, de hyr även ut dekorationer såsom vaser och sådant.  Så ska vi även göra den slutgiltiga gästlistan och bestämma oss för inbjudningskorten. Vill ha gjort så mycket som möjligt nu innan jul gällande dekorationer, blommor, tryckta grejer o sådant, för på våren kommer jag ha fullt upp med min skola som blir klar till våren (eller kurserna slutar då, har dock ett roligt examensarbete som jag ska syssla med hela nästa höst som nygift innan jag blir utexaminerad, underbart). Kanske borde börja söka klänning snart? Har massor med inspirationsbilder men har inte provat något ännu.
Svar på tråden 28. 07. 2012