• Äldre 14 Nov 16:57
    5317 visningar
    16 svar
    16
    5317

    Skatteverkets nej till namnbytet

    Johan Landström och Ida Flink fick problem med namnbytet när de gift sig:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13929042.ab.

    Är namnreglerna för krångliga?

  • Svar på tråden Skatteverkets nej till namnbytet
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 14 Nov 20:35
    #1

    Jag tycker inte reglerna är för stränga, mellannamn har man ju för att kunna behålla sitt gamla namn, inte lägga till ett nytt.. De borde tänkt sig för och kollat upp allt ordentligt. Skönt att man inte skaffade barn innan man gift sig så man sluppit de problemen ;)


  • Äldre 14 Nov 21:10
    #2

    Nej. De är inte krångliga! Och om man inte förstår dem borde man ju kunna fråga, eller?


  • Susser
    Äldre 14 Nov 21:35
    #3

    Vi ska gifta oss nästa år och våra barn heter min sambos efternamn i mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Jag ska byta till min sambo efternamn och vi vill att våra barn ska heta deras nuvarande mellannamn i efternamn. Går det tro?

  • Styrka
    Äldre 14 Nov 21:45
    #4

    Namnreglerna är alldeles för stränga! Det är inte statens sak att lägga sig i vad folk vill heta, så länge det inte är uppenbart opassande, som det turkiska paret som ville döpa sin dotter till Bajsa, tydligen väldigt vanligt i turkiet.

    Varför får man inte heta Stubbe och Stock när man får heta Sten och Stig? Varför får man inte heta Rådjur och Tiger när man får heta Björn och Ulf?

    Varför får man inte heta Älvängen i efternamn? (det är en ort)

    Halva världen har multipla efternamn, men det får man inte i Sverige. Varför?
    Vad skulle möjligen kunna inträffa för hemskheter om folk  själva fick välja sina namn?

  • Äldre 14 Nov 21:53
    #5
    Susser skrev 2011-11-14 21:35:26 följande:
    Vi ska gifta oss nästa år och våra barn heter min sambos efternamn i mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Jag ska byta till min sambo efternamn och vi vill att våra barn ska heta deras nuvarande mellannamn i efternamn. Går det tro?
    Det borde gå, inte för att de nu har det som mellannamn utan för att en av deras föräldrar heter det i efternamn.
  • Susser
    Äldre 14 Nov 21:57
    #6
    anne på grönkulla skrev 2011-11-14 21:53:07 följande:
    Det borde gå, inte för att de nu har det som mellannamn utan för att en av deras föräldrar heter det i efternamn.
    Ja så är det säkert:) Tack för svaret:)
  • Trivia
    Äldre 14 Nov 22:03
    #7
    Styrka skrev 2011-11-14 21:45:43 följande:
    Namnreglerna är alldeles för stränga! Det är inte statens sak att lägga sig i vad folk vill heta, så länge det inte är uppenbart opassande, som det turkiska paret som ville döpa sin dotter till Bajsa, tydligen väldigt vanligt i turkiet.

    Varför får man inte heta Stubbe och Stock när man får heta Sten och Stig? Varför får man inte heta Rådjur och Tiger när man får heta Björn och Ulf?

    Varför får man inte heta Älvängen i efternamn? (det är en ort)

    Halva världen har multipla efternamn, men det får man inte i Sverige. Varför?
    Vad skulle möjligen kunna inträffa för hemskheter om folk  själva fick välja sina namn?
    Kan inte hålla med mer! Problemet som jag ser det med namnreglerna är ju inte att de är krångliga utan att de är alldeles för stela och stränga.
  • Tinzi
    Äldre 14 Nov 22:49
    #8

    Jag tycker det är skrattretande att staten lägger sån energi på vad folk skall heta när det gäller icke stötande namn. patetiskt! Fjantigt!

  • missi8­0
    Äldre 14 Nov 22:53
    #9

    Tycker reglerna är klara, förstår att Skatteverket överklagar då praxis påverkar kommande beslut.

  • Silket­uss
    Äldre 14 Nov 23:36
    #10
    Styrka skrev 2011-11-14 21:45:43 följande:
    Namnreglerna är alldeles för stränga! Det är inte statens sak att lägga sig i vad folk vill heta, så länge det inte är uppenbart opassande, som det turkiska paret som ville döpa sin dotter till Bajsa, tydligen väldigt vanligt i turkiet.

    Varför får man inte heta Stubbe och Stock när man får heta Sten och Stig? Varför får man inte heta Rådjur och Tiger när man får heta Björn och Ulf?

    Varför får man inte heta Älvängen i efternamn? (det är en ort)

    Halva världen har multipla efternamn, men det får man inte i Sverige. Varför?
    Vad skulle möjligen kunna inträffa för hemskheter om folk  själva fick välja sina namn?
    Ja, det kan man fråga sig! Men det finns verkligen underliga namn som kan väcka ens funderingar. Det finns ju de som heter Hasch i efternamn tex!? Men det måste ha haft en annan betydelse förr i tiden? 
  • Äldre 15 Nov 09:17
    #11

    Här är ett till par med namnproblem som lyckades lura skatteverket:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13934166.ab

  • Tinzi
    Äldre 15 Nov 18:31
    #12
    Redaktör Kristin skrev 2011-11-15 09:17:07 följande:
    Här är ett till par med namnproblem som lyckades lura skatteverket:

    www.aftonbladet.se/nyheter/article13934166.ab
    Helt otroligt fjantigt vad de håller på! Skatteverket alltså!
  • Daludd
    Äldre 15 Nov 23:22
    #13

    Älskar att skatteverket DRIVER en process där paret fått rätt redan och slösar massa skattepengar på att förhindra att en familj ska få heta Landström Flink. Känns oerhört bra, väl spenderade pengar och väl spenderad arbetstid.

    Fullständigt idiotiskt. Byråkrati liksom. HerreGUD. 

  • Äldre 16 Nov 07:37
    #15

    Tycker med att det är skit dåligt att man inte får heta vad som helst... Vi skulle ta min blivandes mammas och systers efternamn.. Moberg. Men ikke... Det problemet vi fick var att Han som är grundaren till det namnet, pappan till hans syster. Dog för 2 år sedan.. och han var tvungen att godkänna att vi fick heta de. Och då sa vi att han är död men då sa de det kan vi inte göra något åt han måste godkänna de. Inte ens att hans äldsta dotter kan säga ja,.. skit dåligt tycker jag. Så nu hoppas jag att jag får ta mitt släktnamn. Min morfar dog med för 3 år sedan. så jag hoppas jag verkligen att jag får. annars blir vi väldit irreterade.

  • Äldre 16 Nov 11:20
    #16

    Inte sa krangliga regler kanske, men haller verkligen med manga av er andra om att, fy sa strikta dom ar! 
    Man tycker ju det borde finnas viktigare saker att lagga energi och pengar pa. 

Svar på tråden Skatteverkets nej till namnbytet