• BeMine
    Äldre 11 Nov 20:55
    2516 visningar
    2 svar
    2
    2516

    VI har problem med efternamn....

    Oj oj aldrig trodde jag det skulle bli så besvärligt med val av efternamn....


     


    Våra efternamn är uteslutna (då hans kommer från styvpappas styvpappa)


    ett namn vi ville ha var hans biologiska, men han blev bortadopterad, och skatteverket sa att det enda namnet han kan ta tillbaka är det namnet han bar när han adopterades, och det är då inte faderns....vi har fått ok från bio. pappan att ta namnet men det verkar ju gå åt skogen...


     


    hon sa att man kunde skicka in en ansökan och pröva om det skulle gå?....men det kostar ju massor för en test tycker jag...


     


    jag har kollat igenom min mammas sidas namn, fannsa inget intressant alls ;( verkar vara lite besvärligt att få fram släktnamn, forskning är ju inte riktigt min grej..


     


    om man ringer skatteverket, kan dom se någon generation tillbaka och hjälpa eller??

  • Svar på tråden VI har problem med efternamn....
  • Äldre 12 Nov 18:12
    #1

    Är ditt nuvarande namn uteslutet också? Hur långt tillbaka skattevekret kan hjälpa en att se vet jag inte, annars brukar det väl vara landsarkivet som kan hjälpa till att dokumentera att man har rätt att ta ett visst namn.

  • Sandra och Joakim
    Äldre 12 Nov 18:27
    #2

    Kan ni inte ansöka om ett "eget" efternamn som består av en kombination/el dylikt av era efternamn?

Svar på tråden VI har problem med efternamn....