• Egalia
    Äldre 13 Oct 20:25
    53098 visningar
    89 svar
    89
    53098

    Så sköter vi hushållsekonomin

    Jag läste just en tråd som handlar om att betala en resa eller ej för sin make (som tjänade mindre) och blev lite förvånad av kommentarerna. Flera personer ansåg att personen ifråga inte borde tänka i termer "mitt och hans" utan att hennes pengar också är hans pengar, trots att de inte har barn.  Detta fick mig att höja lite på ögonbrynen för jag tycker att det är självklart att min sambo har egna pengar som han själv har tjänat ihop som jag inte har någon rättighet till.

    I vårt förhållande har vi gjort så att vi bägge betalar in till ett gemesamt konto allt som man tjänar utöver detta får man behålla själv. Av kontot dras alla gemensamm räkningar och vi har även ett kort kopplat till det så att vi kan betala alla hushållsköp med kortet.  När vi bägge pluggade betalade vi lika mycket men nu när min sambo jobbar och jag pluggar betalar han en större till kontot. Dock har jag ingen tillgång till hans pengar och inte heller egentligen någon insyn i hans ekonomi.

    Detta fungerar ju ganska väl nu när vi har väldigt låga utgifter, bor i hyresrätt och inte har barn. Men kanske skulle det inte alls vara lika bra om det vore på annat vis...

    Jag undrar nu hur ni gör och hur ni har tänkt kring det här med ekonomin. Hur gör ni för att undvika konflikter i förhållandet? Vore kul med lite debatt (bara tonen är god!Glad Jag vet att pengar är väldigt känsligt för de flesta av oss)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Så sköter vi hushållsekonomin
  • Vi2all­tid
    Äldre 19 Oct 08:45
    #71

    Oj va spännande, det skiljer sig en del åt!


     


    Vi resonerar så här:
    Som gifta lever vi ett gemensamt liv och ska ställa upp för varandra. När min man var arbetslös så "levde" han på mig, och när jag var arbetslös så "levde" jag på honom. Det är en trygghet som vi tycker är viktigt i ett äktenskap.


    Vi betalar alla räkningar, och sedan får vi se hur mycket som finns kvar efter det. En bra månad lägger vi på ett gemensamt sparkonto som går till renoveringar av huset eller liknande.


    Vi tjänar ungefär lika mycket och har ganska god ekonomi och inga barn ännu, så vi köper personligen det vi känner att vi behöver och har råd med. Tex om man behöver en ny vinterjacka eller så. Men om det är ett dyrare inköp så pratar vi alltid med varandra först och tittar på om vi har råd och om det är nödvändigt. Vi har aldrig nån regel att: "om du får köpa det så får jag köpa det", personligen tycker jag att det är ganska barnsligt, utan vi köper det vi behöver under förutsättning att pengarna finns. Det handlar om att vara ödmjuk inför varandra och både ge och ta.


    Vi köper heller inte direkt några julklappar till varandra, utan tittar då på något som vi verkligen skulle vijla ha och unnar oss det.

  • Lebend­ig
    Äldre 19 Oct 11:19
    #72

    Jag/vi skulle aldrig kunna ha gemensam ekonomi. För mig skulle det kännas jättekonstigt ifall min sambo skulle vara med och betala för min häst och mina hundar, det är liksom mina intressen. Är det något som skulle ställa till med konflikter så är det att jag ska behöva be om att få köpa allt som rör mina djur. Nej den kostnaden är helt min egen. Att jag då lever plusminusnoll varje månad bara för det är ju helt självförvållat. Min sambo har små utgifter och vi tjänar ungefär lika mycket så han har ett par tusen över varje månad.

    Min sambo och jag delar på allt som är gemensamt och han har på egen begäran tagit på sig att betala lite mer av vissa saker då han har kvar mer varje månad. Å andra sidan kommer han att betala nästan hela bröllopet så jag tycker inte det är mer än rätt att jag betalar min del av kakan. 

    De finns de här inte som har svårt att förstå uppdelad ekonomi, och jag som har det har svårt att se hur totalt gemensam ekonomi kan vara konfliktlösande. Jag och min sambo skulle alltid bråka då jag är kallas "big spender" i vår familj... Jag tror att gemensam ekonomi kräver att man är ganska så lika i grund och botten vad gäller ens syn ekonomi. 

    Egentligen tycke rjag det viktigaste är att man har så att båda parter är nöjda! 

  • Äldre 19 Oct 11:50
    #73

    Jag tog också "annat". Vi sätter in samma summa var varje månad på ett gemensamt mat-konto. Jag betalar halva hyran och han betalar allt annat tex bredband, amorteringar och bil. Detta eftersom jag studerar och han har heltidsjobb. Jag tar också bara halva studielånet för att inte dra på mig en massa skulder, det var ett gemensamt beslut eftersom det kommer påverka vår ekonomi i framtiden. Jag jobbar extra och köper mina vill ha/behöver-saker själv. Ska bli sjukt skönt till sommaren att plugga klart och ha egen lön! Då kommer vi att dela jämnt på alla gemensamma kostnader utom amorteringarna, eftersom han står på lägenheten.

  • Nudax
    Äldre 19 Oct 20:43
    #74
    Vi2alltid skrev 2011-10-19 08:45:38 följande:

    Oj va spännande, det skiljer sig en del åt!


     


    Vi resonerar så här:
    Som gifta lever vi ett gemensamt liv och ska ställa upp för varandra. När min man var arbetslös så "levde" han på mig, och när jag var arbetslös så "levde" jag på honom. Det är en trygghet som vi tycker är viktigt i ett äktenskap.


    Vi betalar alla räkningar, och sedan får vi se hur mycket som finns kvar efter det. En bra månad lägger vi på ett gemensamt sparkonto som går till renoveringar av huset eller liknande.


    Vi tjänar ungefär lika mycket och har ganska god ekonomi och inga barn ännu, så vi köper personligen det vi känner att vi behöver och har råd med. Tex om man behöver en ny vinterjacka eller så. Men om det är ett dyrare inköp så pratar vi alltid med varandra först och tittar på om vi har råd och om det är nödvändigt. Vi har aldrig nån regel att: "om du får köpa det så får jag köpa det", personligen tycker jag att det är ganska barnsligt, utan vi köper det vi behöver under förutsättning att pengarna finns. Det handlar om att vara ödmjuk inför varandra och både ge och ta.


    Vi köper heller inte direkt några julklappar till varandra, utan tittar då på något som vi verkligen skulle vijla ha och unnar oss det.


  • Äldre 19 Oct 21:23
    #75
    Vi2alltid skrev 2011-10-19 08:45:38 följande:

    Oj va spännande, det skiljer sig en del åt!


     


    Vi resonerar så här:
    Som gifta lever vi ett gemensamt liv och ska ställa upp för varandra. När min man var arbetslös så "levde" han på mig, och när jag var arbetslös så "levde" jag på honom. Det är en trygghet som vi tycker är viktigt i ett äktenskap.


    Vi betalar alla räkningar, och sedan får vi se hur mycket som finns kvar efter det. En bra månad lägger vi på ett gemensamt sparkonto som går till renoveringar av huset eller liknande.


    Vi tjänar ungefär lika mycket och har ganska god ekonomi och inga barn ännu, så vi köper personligen det vi känner att vi behöver och har råd med. Tex om man behöver en ny vinterjacka eller så. Men om det är ett dyrare inköp så pratar vi alltid med varandra först och tittar på om vi har råd och om det är nödvändigt. Vi har aldrig nån regel att: "om du får köpa det så får jag köpa det", personligen tycker jag att det är ganska barnsligt, utan vi köper det vi behöver under förutsättning att pengarna finns. Det handlar om att vara ödmjuk inför varandra och både ge och ta.


    Vi köper heller inte direkt några julklappar till varandra, utan tittar då på något som vi verkligen skulle vijla ha och unnar oss det.


  • Egalia
    Äldre 23 Oct 11:28
    #76

    Ett litet tips är att man kan idag på Groupon kan köpa juridisk familjerådgivning 60 min för 399 kr (istället för 2000 kr) hos Sthlm Justicia. Man kan tydligen även få 50 % rabatt på samboavtal och äktenskapsförord också

    www.groupon.se/deals/stockholm/SthlmJusticia/1248723&CID=SE_CRM_1_0_0_296&a=396

    Vänligen observera att jag har inget med Groupon att göra och jag har ingen aning om just detta företag är bra eller inte. Vi har önskat oss äktenskapsförord i bröllopsgåva av släktingar till oss så jag har själv inga planer på att anlita dem. Men jag har tidigare köpt andra tjänster på Groupon och jag har alltid varit nöjd. Så har man ändå funderat på anlita en jurist för familjeekonomins skull så kanske detta är ett bra tillfälle.... Glad

  • Diaman­ten90
    Äldre 23 Oct 19:35
    #77

    Jag vakde annat. Vi gör så att jag betalar maten och min man betalar hyran och bensin. Vi har nog mest så att det är egna pengar som vi har.


    junimamma.blogspot.com 20år, fru, mamma & gravid
  • hilda8­9
    Äldre 1 Nov 12:28
    #78

    Jag vet inte hur man beskriver våran ekonomi. Jag personligen anser nog att vi har gemensam ekonomi. Eftersom jag inte haft någon inkomst dom senaste 2 åren förutom föräldrarpenning så har min sambo stått för alla räkningar medans jag tagit på mig ansvaret att betala all mat. Jag har ju trots allt skötit óm vårat hemma dessa år. Men nu när jag också jobbar så delar vi på utgifterna och det pengar som blir över är våra egna, MEN vi planerar alltid ihop vad vi ska göra för pengarna, Mest för att vi oftast vill göra samma saker :)

  • Vi2all­tid
    Äldre 2 Nov 10:10
    #79
    hilda89 skrev 2011-11-01 12:28:49 följande:
    Jag vet inte hur man beskriver våran ekonomi. Jag personligen anser nog att vi har gemensam ekonomi. Eftersom jag inte haft någon inkomst dom senaste 2 åren förutom föräldrarpenning så har min sambo stått för alla räkningar medans jag tagit på mig ansvaret att betala all mat. Jag har ju trots allt skötit óm vårat hemma dessa år. Men nu när jag också jobbar så delar vi på utgifterna och det pengar som blir över är våra egna, MEN vi planerar alltid ihop vad vi ska göra för pengarna, Mest för att vi oftast vill göra samma saker :)

    Det där är en intressant aspekt!! Till dem som har delad ekonomi med motiveringen "den som tjänar mer ska få behålla mer till personliga saker" så undrar jag : vad händer när ni får föräldrapenning? Ska den som stannar hemma få mindre pengar över då, eller hur har ni lagt upp det?


    Och ni som är föräldrar men inte har gemensam ekonomi: hur delar ni upp kostnaderna?

  • AnnC81
    Äldre 2 Nov 13:59
    #80

    Jag kryssade i "Vi betalar in en lika stor summa på ett gemensamt konto", men då tjänar vi ganska lika. Dock kommer det väl bli lite ändringar nu när vi väntar barn. Tror vi kommer dela upp det så att båda har lika mycket pengar över efter räkninarna är betalda, dvs när jag är mammaledig så för min man över pengar till mig så jag har lika mycket över som han. Sen kommer han vara pappaledig ganska länge också och då för jag över pengar till honom så det jämnar nog ut sig. Annars är vi inte jättekinkiga med "mitt och ditt", den som har pengar betalar.


    21 maj 2011
  • Äldre 2 Nov 14:53
    #81

    Intressant tråd...Jag svarade annat...

    Vi har gemensam ekonomi men olika konton. Vi har både gemensamma konton och egna konton. Vi betalar ungefär lika mycket av alla utgifter och är vi ute o tex handlar kläder så kan han betala mina eller jag hans.

    Jag tjänar mer i lön än vad han gör, men brukar till gengäld spara mer pengar på vårt gemensamma sparkonto. Vi har aldrig bråkat om pengar, men det kan ha att göra med att vi båda tjänar helt ok.

    Innan vi köpte lägenhet, så hade vi två olika banker, men det var mest för att vi tycket båda att vår egen bank var bäst :) Men vi hade fortfarande gemensam ekonomi fast olika banker.

  • Ottema­rk
    Äldre 2 Feb 21:18
    #82

    Ja det ser verkligen olika ut. :D

    Jag och min sambo är 22 år gamla men har varit tillsammans i 5 år och bott ihop i 4 år. Min sambo jobbar och tjänar ganska bra, jag studerar och har fullt studielån. Sambon har jobbat sedan tidiga tonåren och är väldigt duktig med ekonomi och har sparat mycket, medans jag inte har tjänat speciellt mycket pengar, och spenderat allt jag fått in, alltså inga besparingar alls. 

    Vi har alltid haft delad ekonomi, jag betalar maten och han betalar hyran. (det går jämt ut, billig hyra) Mina personliga utgifter står jag för själv och han för sina. Vi betalar i princip alltid för oss själva ute, han bjuder ibland, jag ibland. Sedan jag började studera så betalar han också elen.

    Jag kan ibland tycka att det känns lite orättvist att min ekonomi blir så knaper medans hans flyter på bra och kan spara mycket, mycket med tanke på att han har mycket färre räkningar ( fri företagsbil samt telefon), men det är ingenting jag vill lägga energi på att ta upp eftersom jag inte vill bli försörjd eller skapa konfikt. Han hjälper mig självklart om det behövs, tex så lånade jag pengar av honom för nya vinterdäck, dessa betalade jag tillbaka) 

    När vi sedan köper hus, gifter oss och skaffar barn så tänker jag att vi kommer ha gemensamt konto där vi sätter in en procentuellt lika stor summa av lönen och betalar alla fasta avgifter till hushållet med, som även fungerar som ett sparande (till resor och annat kul med familjen) för pengar som inte går åt, men att vi fortfarande har egna konton och sparanden (i den mån vi kan) till egna intressen. Min sambo håller på med bilar och jag med hästar och hundar, vilket gör att våra inköp kan bli ganska kostsamma, och för att undvika konflikter och avundsjuka så tror jag det kan bli bra. Vi får antagligen också ha ett gemensamt sparande till barnen, och huset.
    Så har iaf jag funderat, men ej pratat med sambon om det, han är inte så pratglad av sig ;)

  • Äldre 2 Feb 22:59
    #83

    Vi har inte varit tillsammans speciellt länge i jämförelse med andra här inne, varit sambos i ett år, men i takt med att vi har vår vardag ihop så har ekonomin blivit mer och mer ihopklumpad. Vi bryr oss inte om vad vi handlar på vems kort, vems kort vems räkning betalas ifrån, ibland köper vi slut allt på den enes kort och då tar man från den andres. Andra gånger för den ene på en gång över allt till den andres kort för att det är "enklast". Nu handlar det ju i vårt fall inte om mer än studiebidrag plus lån, men tror nog att vi kommer fortsätta ha det såhär i framtiden med :)

    Jag vet dessutom inte om jag vill jobba heltid osv den dagen vi får barn, (detta är alltså inget bestämt, får se hur det känns då!), så då kommer det ändå inte funka med delad ekonomi, så lika bra att köra såhär från början! :)

    Vi sparar till resor osv ihop, jag shoppar ju upp en bra mycket större del av pengarna än vad han gör, men han vet att jag blir glad av det så det unnar han mig!

    Har utnämnt honom till ekonomiansvarig i vår familj, haha. Skulle det vara jag så blir det nudlar och knäckebröd sista veckorna på månaden ;)

    Presenter tycker jag inte är något problem alls, trots detta! Blir lika glad när jag får en bukett blommor, eller han kommer hem med en chokladkaka, som när han köper saker till mig som jag inte känt att jag med gott samvete kunnat unna mig själv, eller när han bara överraskar med något han tror att jag skulle tycka om! Samma åt andra hållet med tror jag! :)

  • Äldre 2 Feb 23:05
    #84

    Har ni märkt att den här tråden är från 2011 och rätt död Flört

  • Äldre 2 Feb 23:16
    #85
    Chicita skrev 2015-02-02 23:05:16 följande:

    Har ni märkt att den här tråden är från 2011 och rätt död Flört


    Haha ojdå, den poppade upp på första sidan för mig! Då kanske vi får lite liv i den igen, ganska intressant hur olika det kan vara från ett förhållande till ett annat! Skål
  • Liv
    Äldre 18 Feb 13:59
    #86

    Alternativ två. Har aldrig nånsin varit något problem. Det har hänt både mig och honom att vi har haft dåliga månader och då har vi lagt in mindre pengar. Det gör ingen större skillnad då vi ändå alltid har pengar över på det gemensamma kontot.

  • Äldre 15 Oct 00:09
    #87
    Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ??KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ??KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
    love
  • Äldre 3 Apr 08:54
    #88

    Jag har bestämt mig för att jag ska spendera hela dagen på internet bara för att se till att många människor kan läsa detta mitt vittnesbörd om Dr.Adodo som är en kraftfull svart magisk stavningskastare, efter att ha övergivits av min älskare Jag var så ensam att jag bestämde mig för att gå igenom nätet för några relationer tips, jag visste aldrig att detta var vägen kartan som kommer att säkra min älskares återkomst. Efter att ha läst många tips om hur man återställer mitt förhållande på ett bättre sätt upptäckte jag att Dr.Adodo har mycket rekommendation än andra stavhjul, så med detta hade jag uppfattat att Dr.Adodo var rätt person för jobbet och jag kontaktade Dr.Adodo via hans email Adodospelltemple@gmail.com som jag såg på internet och jag var så glad att jag väljer Dr.Adodo eftersom hans arbete var 100% perfekt och stavningen tog min älskare tillbaka till mig med snabb lättnad.


    sidfot
  • Äldre 3 Apr 08:55
    #89

    Jag har bestämt mig för att jag ska spendera hela dagen på internet bara för att se till att många människor kan läsa detta mitt vittnesbörd om Dr.Adodo som är en kraftfull svart magisk stavningskastare, efter att ha övergivits av min älskare Jag var så ensam att jag bestämde mig för att gå igenom nätet för några relationer tips, jag visste aldrig att detta var vägen kartan som kommer att säkra min älskares återkomst. Efter att ha läst många tips om hur man återställer mitt förhållande på ett bättre sätt upptäckte jag att Dr.Adodo har mycket rekommendation än andra stavhjul, så med detta hade jag uppfattat att Dr.Adodo var rätt person för jobbet och jag kontaktade Dr.Adodo via hans email Adodospelltemple@gmail.com som jag såg på internet och jag var så glad att jag väljer Dr.Adodo eftersom hans arbete var 100% perfekt och stavningen tog min älskare tillbaka till mig med snabb lättnad.


    sidfot
Svar på tråden Så sköter vi hushållsekonomin