• Äldre 12 Oct 13:46
    6579 visningar
    39 svar
    39
    6579

    Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack

    Halloj
    Ni som hängt med i mina äventyr vet ju att vi hade en helvetes bröllopsresa.
    Nu har vi bestämt oss för att åka någonstans i vinter / vår men vi vet inte vart.

    Ingen av oss är direkt berest, så vi har egentligen inga specifikationer så...

    Om någon har ett tips på något som inte är allt för dyrt och som uppfyller dessa kriterier så hjälp oss gärna med tips.
    Våra kriterier:
    1: Lagom varmt 
    2: Inget "pool & bad-ställe"
    3: Sevärdheter som antingen ingår i resan, eller finns lättillgängliga från hotellet
    4: Personligt, gärna lite mindre och avskilt hotell med bra standard
    5: Minimalt med "kryp" (jag har lite insektsfobi *hihi*)
    6: Bra mat, vin mm. Ok med all inclusive bara det finns variation och gärna andra mer lokala restauranger på vettigt avstånd.
    7: inget familjeställe eller partyställe

    Med "inte allt för dyrt" så menar jag att vi ju inte vill bekosta en helt ny bröllopsresa där man verkligen drar på med kostnader. Men vi vill inte ta en sista minuten. Eller ta in på nåt sånt där jättestort hotell med 20 pooler och 700 familjerum för att få ner kostnaden.
    Mysigt, kultur och romantiska middagar är ledorden.

    Alla beresta BT-människor --- Hjälp oss :) 
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 21:34
    Uppdaterar med vad vi har kommit fram till för oss.
    Sen får ni gärna fortsätta att tipsa andra i denna tråd.
    Men hit kommer VI att resa:
    www.ving.se/spanien/illetas/hospes-maricel&fb_source=profile_oneline

  • Svar på tråden Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack
  • Äldre 12 Oct 13:59
    #1

    Kolla runt lite på denna sida så kanske du hittar något bra.

    http://www.fritidsresor.se/resor/Resor-for-vuxna--vanner/

  • Äldre 12 Oct 14:15
    #2

    Jo jag har letat... På fritidsresor, Ving och massa andra resesidor.

    Men jag vill ju höra tips från er...
    Hur mycket jag än läser på dom sidorna så kan jag ju ändå inte få veta hur det är på riktigt där. Var det så bra, fanns det en restaurang längre bort på gatan som inte nämns. Osv...

    Googla och söka på siter kan jag göra själv, jag vill höra personliga erfarenheter och tips Flört 

  • polkap­inne
    Äldre 12 Oct 15:20
    #3

    När du säger "Mysigt, kultur och romantiska middagar är ledorden" så tänker jag direkt Italien.

    Nu har jag bara varit där en gång för jättelängesen med familjen när jag var 15 så jag vet inte så mycket om var man kan ta vägen i Italien.
    Men där finns massor av ställen som inte är direkta turistställen och allt vad det innebär. Men Sicilien kanske?

  • baby freeze
    Äldre 12 Oct 15:27
    #4

    Jag tyckte ju att din första resa verkade helt OK bortsett från sjukdomen, så jag är nog fel person att fråga...


     


    Men om man eftersöker lugn och ro, och vill bli lite bortskämd för en billig peng, så tycker jag att det är oslagbart att åka på spa i ungern. De har en gammal tradition av att bada termalbad, men det finns moderna spaanläggningar som har bra paket med mat och massage till en bråkdel av vad det kostar i Sverige.


     


    Jag har själv varit på ett riktigt fint ställe som ligger ute på landsbygden (aka pusztan) som var supermysigt i november. Sommarvarmt var det ju inte, men klara fina höstdagar med långpromenader och gott vin i en fin restaurang. Sevärdheter, nja, men man kan ju med fördel spendera några nätter i huvudstaden för lite mer kultur.


    http://balneum.hu/index.php?lang=en

  • Äldre 12 Oct 15:32
    #5
    polkapinne skrev 2011-10-12 15:20:48 följande:
    När du säger "Mysigt, kultur och romantiska middagar är ledorden" så tänker jag direkt Italien.

    Nu har jag bara varit där en gång för jättelängesen med familjen när jag var 15 så jag vet inte så mycket om var man kan ta vägen i Italien.
    Men där finns massor av ställen som inte är direkta turistställen och allt vad det innebär. Men Sicilien kanske?
    Vi var i italien på bröllopsresan i Toscana närmare bestämt. Förutom en spräckt trumhinna på vägen ner, halsfluss, feber och illamående. Samt att vi inte fick ut den beställda bilen (blev räddade av AVIS och företagsavtalet trots att det blev mycket dyrare än firman vi bokat med först) och sen en felaktig vägbeskrivning + då att när vi avbryter resan för att åka hem efter 2 nätter så blir våra biljetter bokade på fel datum, datorkrasch på flygplatsen så dom knappt hinner boka om oss och sen problem med tågresan hem... Så var det ju trevligt där Flört (har skrivit mer utförligt i "En helvetes bröllopsresa" ) 
    Vi kan få åka tillbaka inom ett år och betalar då i princip bara flygresan. Men vi vill nog ha en enklare lösning denna gång.

    Men Italien är defenitivt ett alternativ ändå Glad 
  • polkap­inne
    Äldre 12 Oct 15:36
    #6
    Chicita skrev 2011-10-12 15:32:11 följande:
    Vi var i italien på bröllopsresan i Toscana närmare bestämt. Förutom en spräckt trumhinna på vägen ner, halsfluss, feber och illamående. Samt att vi inte fick ut den beställda bilen (blev räddade av AVIS och företagsavtalet trots att det blev mycket dyrare än firman vi bokat med först) och sen en felaktig vägbeskrivning + då att när vi avbryter resan för att åka hem efter 2 nätter så blir våra biljetter bokade på fel datum, datorkrasch på flygplatsen så dom knappt hinner boka om oss och sen problem med tågresan hem... Så var det ju trevligt där Flört (har skrivit mer utförligt i "En helvetes bröllopsresa" ) 
    Vi kan få åka tillbaka inom ett år och betalar då i princip bara flygresan. Men vi vill nog ha en enklare lösning denna gång.

    Men Italien är defenitivt ett alternativ ändå Glad 
    Haha ja, jag har läst din berättelse men missat att det var Italien.
    Usch, hoppas ni hittar nåt passande nu då;)
  • Äldre 12 Oct 15:39
    #7
    baby freeze skrev 2011-10-12 15:27:13 följande:

    Jag tyckte ju att din första resa verkade helt OK bortsett från sjukdomen, så jag är nog fel person att fråga...


     


    Men om man eftersöker lugn och ro, och vill bli lite bortskämd för en billig peng, så tycker jag att det är oslagbart att åka på spa i ungern. De har en gammal tradition av att bada termalbad, men det finns moderna spaanläggningar som har bra paket med mat och massage till en bråkdel av vad det kostar i Sverige.


     


    Jag har själv varit på ett riktigt fint ställe som ligger ute på landsbygden (aka pusztan) som var supermysigt i november. Sommarvarmt var det ju inte, men klara fina höstdagar med långpromenader och gott vin i en fin restaurang. Sevärdheter, nja, men man kan ju med fördel spendera några nätter i huvudstaden för lite mer kultur.


    balneum.hu/index.php?lang=en


    Tja, vi fick ju avbryta efter 2 nätter... så jag tycker väl inte att det var så mycket att hänga i julgranen... Det enda vi upplevde var ju problem och misstag... Förutom Roberto och hans underbara privata restaurang då Glad

    Vi vill gärna ha något "färdigorganiserat" typ gå till ett ställe och boka allt. Gärna transfer till hotellet osv... Det blev för mycket denna gång. Vi blev båda superstressade och mådde dåligt av alla problem. Så det vore skönt att slippa sånt denna gång...
    Ungern är en intresant plats att åka till, så tack för tipset. Väl värt att kolla upp Glad

    Jag är inte helt bekväm med att visa mig i baddräkt och sånt dock, men om det är ett mindre ställe så kan det ju gå Glad
  • baby freeze
    Äldre 12 Oct 15:48
    #8
    Chicita skrev 2011-10-12 15:39:09 följande:
    Tja, vi fick ju avbryta efter 2 nätter... så jag tycker väl inte att det var så mycket att hänga i julgranen... Det enda vi upplevde var ju problem och misstag... Förutom Roberto och hans underbara privata restaurang då Glad

    Vi vill gärna ha något "färdigorganiserat" typ gå till ett ställe och boka allt. Gärna transfer till hotellet osv... Det blev för mycket denna gång. Vi blev båda superstressade och mådde dåligt av alla problem. Så det vore skönt att slippa sånt denna gång...
    Ungern är en intresant plats att åka till, så tack för tipset. Väl värt att kolla upp Glad

    Jag är inte helt bekväm med att visa mig i baddräkt och sånt dock, men om det är ett mindre ställe så kan det ju gå Glad

    Just det stället som jag länkade till var inte särskilt välbesökt när jag var där, var ensam i bassängen mest hela tiden. Vi hyrde bil i Budapest och körde dit, men det kan finnas möjlighet att hotellet kan hjälpa er. Det är lite krångligt med vägtullar och sånt, så det kan nog vara bäst att kolla andra alternativ.


     


    Annars är Budapest jättefint och romantiskt. Som Paris fast lite billigare och lite mer slitet.

  • Aniara­4
    Äldre 12 Oct 15:56
    #9

    Förra vintern var vi på Teneriffa - jag vet, låter inte alls som vad ni söker, men hear me out. Vi bodde på ett femstjärnigt all inclusive-hotell som inte låg precis vid de värsta party-ställena. Det är byggt nästan som en borg med få fönster ut mot omgivningen men öppet mot havet. Buffén var bra, det finns mindre samhällen i närheten som man kan besöka, det förekom barn men de dominerade inte.

    Till hotellet hörde ett naturreservat och museum över öns historia. De hade visningar med skådespelare som iscensatte delar av historien och en "upplevelsetur" inne i museet som var lite b men ganska rolig, med ljus- ljud- och rörelseeffekter. Vi åkte förstås också linbana upp på Teide en dag.

    Och det var inte alls särskilt dyrt. Vi åkte i november, och hade egentligen tänkt boka sista minuten, men det mesta var slut så vår resa kostade lika mycket som de sista minuten som fanns kvar, och i vår ingick all mat vilket det inte gjorde på de andra.

    Det finns ingen charter dit (från Sverige, finns tydligen från England) utan vi bokade själva med Iberia (via skyscanner.se tror jag). Nackdelar var att vi fick byta i Madrid eller Barcelona, att vi inte hittade någon bra biljett till öns södra flygplats som ligger nära hotellet utan att vi fick hyra bil och köra någon timme eller två från den norra flygplatsen.

    Tänkte jag skulle nämna det som ett tips i alla fall. Här är hotellet:
    www.sandos.com/en/sandos-san-blas-reserva-ambiental-resort-tenerife.html

    (Inga små otäcka djur såg vi heller. ;)

  • Äldre 12 Oct 16:00
    #10
    baby freeze skrev 2011-10-12 15:48:36 följande:

    Just det stället som jag länkade till var inte särskilt välbesökt när jag var där, var ensam i bassängen mest hela tiden. Vi hyrde bil i Budapest och körde dit, men det kan finnas möjlighet att hotellet kan hjälpa er. Det är lite krångligt med vägtullar och sånt, så det kan nog vara bäst att kolla andra alternativ.


     


    Annars är Budapest jättefint och romantiskt. Som Paris fast lite billigare och lite mer slitet.


    Ja det var lite vägtullar och sånt i Italien också... Och sanslösa vägskyltar Tungan ute 
    Vi blev lite avskräckta av att köra i Italien liksom. Hehe...
    Böterna är i alla fall betalda nu. Det var ju tydligen nåt fel på första vägtullen så vi fick ju ingen biljett Flört

    Ensam i bassängen låter bra, så länge som ingen står och glor vid sidan av Oskyldig
Svar på tråden Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack