• Johann­aFotog­raf
    Äldre 11 Oct 11:02
    1807 visningar
    6 svar
    6
    1807

    Efternamnsbyte före bröllopsresan!!??? hjälp

    Behöver er hjälp. Vi skall gifta oss ganska snart. Och min man skall byta efternamn, alltså ta mitt. Och det betyder att han måste skaffa nytt leg och pass!! efter det. Och vi skall resa ganska snart efter bröllopet. Undrar om någon vet hur snabbt namnbytet går och hur snabbt man kan skaffa pass?!


    tack på förhand

  • Svar på tråden Efternamnsbyte före bröllopsresan!!??? hjälp
  • Äldre 11 Oct 11:31
    #1

    Mejlade polisen och frågade och de rekomenderade mig att åka med mitt gamla pass och gamla namn eftersom att vi ska åka iväg veckan efter bröllopet. Sen beror det säkert på hur lång tid efter ni ska åka Glad

  • Charmi­na
    Äldre 11 Oct 12:07
    #2

    Det kan dröja så jag råder er att inte byta ut pass eller boka resa i nytt namn innan utan åka på era gamla pass och boka i era gamla namn då det kan ta tid att få igenom namnbytet!

  • Johann­aFotog­raf
    Äldre 11 Oct 12:10
    #3
    probemet är bara att min killes pass går ut snart. Och vi har tänkt åka till Thailand och då måste passet gälla 6 mån efter resan :(
  • Charmi­na
    Äldre 11 Oct 13:13
    #4

    Så var det för mig. Mitt pass skulel gå ut och jag skulle byta till min mans namn vid vigseln. Men jag visste att det inte skulel gå igenom tills vi åkte så jag fick helt enkelt göra ett nytt pass i mitt gamla namn :S och nu när vi skall resa i vinter (Har bytt namn nu) så måste jag göra ett nytt i mitt nya namn. Så jag råder er igen att boka biljetter och åka med pass i gamla namnet för att inte riskera något :)

  • Trivia
    Äldre 11 Oct 13:42
    #5

    Bättre att offra 500kr på ett nytt pass än att riskera en massa trubbel i tullen för att det står fel namn...I värsta fall kan man ju bli nekad inträde i landet eller på flyget. Det namn som står på biljetten måste stämma överens med det som står i passet.

  • Äldre 11 Oct 21:54
    #6

    Gör ett nytt pass i det gamla namnet, det är värt det för att slippa besvär. Och byt pass sen när namnbytet säkert gått igenom.

Svar på tråden Efternamnsbyte före bröllopsresan!!??? hjälp