• CarinR­osalie
    Äldre 28 Sep 20:08
    7776 visningar
    4 svar
    4
    7776

    nekad namnbyte av skatteverket!

    Jag och min fru gifte oss i juni i år, vi hade bokat en resa långt i förväg till New York, och vi gick ner till skatteverket och kollade om vi båda kunde byta efternamn EFTER vigseln till min frus släktnamn, de sade att det inte var några problem, samma svar fick vi när vi ringde till skatteverket för ett par månader sedan. 
    Idag damp det ner ett brev från skatteverket där de avslår min ansökan om namnbyte med referens till att min fru bbytt namn EFTER vigseln.

    Jag är hur arg som helst just nu, då jag vill heta samma som min fru, skall ringa skattekontoret så fort de öppnar imorgon, för det är inte okej att de ger grönt ljus TVÅ gånger och sedan avslår. Kan jag ta min frus släktnamn på något annat sätt?

     

  • Svar på tråden nekad namnbyte av skatteverket!
  • Äldre 28 Sep 20:12
    #1

    Låter jättedumt tycker jag. Hoppas att det löser sig!

  • marime­kko86
    Äldre 28 Sep 20:36
    #2

    Det är väl egentligen så att det bara är din fru som får byta till sin släktings efternamn och vid vigseln får du ta hennes efternamn...Så om ni gifter er och hon byter efter vigseln har du ju egentligen ingen rätt att ta hennes namn eftersom du bara får ta det vid vigseln. Så har jag fått det förklarat. Jag var tvungen ta min pappas efternamn innan vi skickade in hindersprövningen så att min blivande man kunde kryssa i att han skulle ta det...

    men om ni fått okej två gånger så var det ju jäkligt dumt av skatteverket att lova er att det var okej...de måste ju ha missuppfattat er på nåt sätt...eller att nån okunnig svarat. Jättetråkigt om de inte kan ändra på grund av missförstånd...

  • Äldre 28 Sep 20:53
    #3

    Fast man har ju rätt att byta till sin mans eller frus namn närsomhelst under äktenskapet. Undantaget verkar vara om det är ett namn som mannen/frun tagit medan man var gita - det är flera trådar just nu där det är problem. Är det en ändring (antingen av lag eller praxis/tillämpning) just nu?

    Det enda jag skulle läsa in i texten nedan är att samtycke krävs, men kanske missar jag något? Är det så att samtycke givits med det gamla namnet och inte det nya/släktnamnet? 

    Skatteverket:

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 

  • CarinR­osalie
    Äldre 29 Sep 19:02
    #4

    PUST! 
    Ringde skatteverket såfort de öppnade imorse, pratade med en trevlig dam som tyckte regeln var konstig, och att det tyvärr inte gick att gå via skatteverket, MEN att vi kunde gå via PRV! Vi ringde PRV och fick det bekräftat, men det kostar ju 1800:-, vilket är skitsamma, för jag vill ju heta samma som min fru! SÅN lättnad!  

Svar på tråden nekad namnbyte av skatteverket!