• Äldre 22 Sep 16:44
    1965 visningar
    6 svar
    6
    1965

    Tips om guldkorn i Asien önskas!

    Jag och blivande planerar bröllopsresan som blir en hel månad i Asien.
    Vi har köpt biljetter dit och hem. Vi flyger till Bangkok Thailand 21/1 och flyger hem från Ho Chi Minh, Vietnam 22/2
    Vi har Bestämt oss för 7 nätter på ett lyxhotell på Bali och vill gärna bo där i slutet av resan (sparar det bästa till sist)
    Så nu vill vi ha tips om Thailand, Malaysia, Indonesien, Kambodja och Vietnam. för det är dessa länder vi planerar att besöka. (Kom gärna med andra förslag också) Jag har googlat lite men en del tips är lite gamla och dessa ställen förändras så fort.
    Vi har tänkt oss 5-6 stopp.

    Mycket tacksam för svar!


  • Svar på tråden Tips om guldkorn i Asien önskas!
  • jessic­a p
    Äldre 22 Sep 18:26
    #1

    Jag skulle tipsa om Koh Samui (lamai) har vart där ca 8 ggr. vi har även hus på fastlandet.
    Trots att vi har huset på fastlandet så väljer vi ändå att åka till lamai där vi trivs bra och är lagom stort då man kan promenera överallt(mestadels) vi brukar hyra "moppe" och köra runt ön , då man kan hitta "guldkorn" .

  • Strawb­erry
    Äldre 22 Sep 20:12
    #2

    Först och främst; Fem länder på en månad är alldeles för mycket!! Jag har varit i Thailand fler gånger då jag har släkt där, och nu senast resta jag runt med min blivande i drygt två månader i Thailand, Laos och Vietnamn. Vi kände att vi hade behövt mer tid för at kunna upptäcka länderna på riktigt..

    Har ni varit i Asien tidigare?
    En väldigt viktig sak att inse innan man åker är att det inte alltid är så lätt att ta sig från punkt a till b, spännande och roligt och man är förberedd, men räkna med att en resa som hemma tar max två timmar med tåg kan ta 7-8 timmar, minst.. Det finaste platserna ligger inte heller nära flygplatserna och att räkna med att det går åt minst en dag per förflyttning är ett minimum och då har ni inte mycket tid kvar..

    Hade jag bara haft en månad hade jag valt att hålla mig bara i Thailand och Vietnam och spenderat ungefär två veckor i vardera land. Lovar att ni kommer vilja stanna längre... men måste bara slå ett slag för Laos, vackraste landet jag någonsin varit i, härliga människor och inte många turister alls!!

    Vad är ni ute efter och vad vill ni göra, ungefär vilken budget har ni? Har många tips och favoritplatser men det beror ju helt på vad ni är ute efter...

    Ett förslag som passar er om ni inte varit där tidigare; 
    Stanna några nätter i Bangok, shoppa på  MBK, night market och självklart weekend market som är en extrem marknad man inte får missa! Där finns precis allt och till låga priser, men ni kommer garanterat att gå vilse. Missa inte heller att besöka grand palace och  Wat Phra Kaeo. Ta sedan flyget till Koh samui och spendera några nätter där, ta er sedan till hamnen och ta färjan till Koh Tao och slappa några dagar med snorkling och upptäcksfärder. Ta er sedan till Vietnam och ut till Nah Trang och ta in på något mysigt hotell och skäm bort er med spa, strand och lyxiga och prisvärda restauranger. Finns mängder av gudomliga skaldjursställen!!  Är ni lekfulla så ta er ut till vinpearl som är en ö utanför som har ett stort vattenland, karuseller, akvarium, spelhus osv. Finns även ett riktigt häftig lerbad utanför Nah trang. Avsluta i Ho chi minh där det finns sevärda museum och grym shopping!! Ni kan gå överallt men se upp för alla moppar, det kryllar av dem, de kör som galningar och inga regler gäller..Ta även en tur ut till chu chi tunnlarna, riktigt häftigt att se!!

  • Lanin
    Äldre 22 Sep 21:10
    #3

    Om ni ska till kambodja måste ni se Ankor Wat! Så fantastiskt fint och häftigt.
    Jag kan verkligen också rekommendera Laos, men prescis som strawberry skriver känns det som för många länder på den tiden. Jag själv reste 4 månader i Thailand, vietnam, laos och kambodja. Spenderade två månader bara i thailand och vietnam. helt fantastiskt.

    Vill nni se norra thailand kan jag verkligen rekommendera chiang mai. väldigt mysig stad nära bergen med mysiga tempel och annat.

    tänk också på att man måste ha visum i många av länderna så om ni inte har så mycket tid fixa det i förväg och inte i thailand även om det är lite billigare.

  • Äldre 23 Sep 08:14
    #4

    Tack för era svar! Jag har varit i thailand 3 gånger och rest runt lite där. Bangkok har jag varit i så jag är mer sugen på kuala lumpur. Har fått tips av en bekant om ön koh lipe som gränsar till malaysia så vi funderar på att åka dit och sen till malaysiska ön langkawi som ligger en båttur bort. Från langkawi kan vi flyga till kuala lampur och vara där i ca tre dagar. Från KL flyg till bali där vi tillbringar 7 nätter. Vi avslutar i ho chi minh och reser runt där till bla vung tao. Vad tror ni om detta?


  • Strawb­erry
    Äldre 3 Oct 08:13
    #5
    Januaribruden skrev 2011-09-23 08:14:38 följande:
    Tack för era svar! Jag har varit i thailand 3 gånger och rest runt lite där. Bangkok har jag varit i så jag är mer sugen på kuala lumpur. Har fått tips av en bekant om ön koh lipe som gränsar till malaysia så vi funderar på att åka dit och sen till malaysiska ön langkawi som ligger en båttur bort. Från langkawi kan vi flyga till kuala lampur och vara där i ca tre dagar. Från KL flyg till bali där vi tillbringar 7 nätter. Vi avslutar i ho chi minh och reser runt där till bla vung tao. Vad tror ni om detta?
     
    Låter helt klart som en mer realistisk resa än du först gav sken av och ni kommer säkert få det helt underbart!Jag har bara varit någon dag i Kuala lumpur för väldigt många är sedan så den staden har jag ingen bra koll alls, minns bara att det var bra shopping och att jag gärna vill åka tillbaka igen. Vietnam kommer ni tycka om och jag tror det är smart att välja vung tau som ligger så pass nära Ho cho minh, stränderna och omgivningen duger men är inte alls like vackra som på många andra ställen i sydostasien. Själv tyckte jag mycket bättre om ex Nah Trang men det ligger längre bort..

    När ni är i Ho chi minh får ni inte missa att ta en tur ut till chu chi tunnlarna, det var riktigt sevärt! Även krigsmuseet som ligger inne i staden är värt ett besök, riktigt hemskt och jobbigt men intressant att få se kriget från en annan synvinkel än man är van vid. Shoppingen är riktgt bra och det finns en stor marknad, under tak, som har allt turistigt ni kan tänkas vilja ha. Perfekt ställe att köpa pressenter till alla där hemma. Finns även en he del bra gallerior. När vi var i Ho chi Minh gick vi i princip överallt, det är inte som i ex Bangkok där man lättast tar skytrain eller liknande för att komma runt. Därför är jag glad att vi hade ett boende som låg väldigt centralt så det rekomenderar jag er att satsa på. =)

    Lycke till på resan!!
  • Fotobo­rgen
    Äldre 9 Oct 10:47
    #6

    Rekommenderar Koh Samui.
    På vår bröllopsresa luffade vi runt i hela Thailand och fastnade helt för Koh Samui. När vi åkte till Thailand igen några år senare var valet självklart för oss.   

Svar på tråden Tips om guldkorn i Asien önskas!