• Moi mokula­t
    Äldre 19 Sep 20:03
    5377 visningar
    39 svar
    39
    5377

    Bästa tipset bröllopsresa.

    Min man och jag gifte oss augusti 2010, men det blev ingen resa då.


    Båda hade nytt jobb och kände att vi inte kunde ta ledigt. Sen så kom vår andra son 9 månader efter bröllopet, men nu har vi börjat att diskutera bröllops resa.


    Men vi vet absolut inte vart. Vi har pratat om Grekland och Italien. Men jag behöver verkligen tips. Men Grekland känns som vi kan åka till någon annan gång.


    Vill inte Turkiet, Egyptien. Vi vill inte ligga på hotellrummet utan se lite och inte bo utanför i någon pytte pytte stad eller by där det finns en butik. Vi vill nog bara åka en vecka. känns jätte konstigt att lämna en 1 åring och 3 åring längre. Eller är jag bara fånig? God mat är viktigt.


     


    Berätta om er bröllopsresa eller någon annans som var toppen.

  • Svar på tråden Bästa tipset bröllopsresa.
  • Aleta
    Äldre 22 Sep 18:59
    #21
    Moi mokulat skrev 2011-09-22 16:44:20 följande:

    Är detta ett bra weekend äventyr eller ska man vara där längre?


    1 vecka på samma ställe är det för mkt?


    Jag skulle kunna vara där en vecka, vi åkte ju tillbaka för att det var så mysigt!
    Det finns massor med utflykter att göra utanför Dublin t ex Newgrange
    http://www.newgrange.com/ 

    Vi var där i augusti och slutet på april, hade jättefint båda gångerna.
  • Äldre 22 Sep 19:03
    #22

    Vi är inne på att åka på en lyskryssning, tex Royal Caribean! :)
    Antingen 3,4 nätter eller en hel vecka..beror på om man ska åka i medelhavet eller bara till st petersburg...känns ändå som om man är mest på båten å sin mysiga hytt och äter massa god mat, vilket ingår i priset och går på spa å allt sånt.

  • MrsT20­11
    Äldre 23 Sep 08:39
    #23
    Moi mokulat skrev 2011-09-22 16:48:17 följande:
    När är det som bäst att åka till Irland och skottland?
    Jag har varit i Skottland två gånger, i augusti båda gångerna. Rekommenderas! Hälften av dagarna bjöd på sol och temperaturen landade på 18-20 grader dagtid. Vi hyrde bil båda gångerna.

    Instämmer i de tips Kattpoet skrev, och kan även rekommendera Loch Lomond, Dunfermline och Fort Augustus.

    Boendetips:
    www.doubletreedunblane.com/offers
    www.fascadail.com/

    Trevligaste whiskydestillerierna:
    www.auchentoshan.com
    www.edradour.co.uk
  • Kattpo­et
    Äldre 23 Sep 09:07
    #24

    Och jag skulle recomendera    Dundee,  Perth,  Falkirk wheel, Secret bunker  ( är du mögel allergier är detta ingen ide), St Andrews och för billigt boende men inte i en stor stad så finns Cupar,  trevligt och  det finns en hel mysig sprit och glassbutik  där,minns dock inte namnet men butiken ser mindre ut än vad den är.

  • Humlan
    Äldre 23 Sep 09:24
    #25

    Det finns kryssningar i medelhavet man kan åka på i en vecka.Då får man lite mera äventyr för pengarna tycker jag. Du åker båt på natten och på morgonen är du på ett nytt ställe och har en hel dag att utforska staden Skrattande.Mysiga middagar ombord och annat mys.Det finns ju sååå mycket att göra på dessa båtar.
    Det är inte så dyrt som det låter

     Vi ska själva ge oss iväg på en sådan kryssning ( fast till bahamas ) Nu i november.Då flyger vi till NY och kliver på båten där och vi åker med NCL

    Man kan kolla sista min kryssningar och då åker man billigare såklart men man kan även boka i förväg och hitta bra priser. NCL och royal carribien har sådana kryssningar.Annars googla så hittar du

  • Moi mokula­t
    Äldre 27 Sep 11:45
    #26
    Kattpoet skrev 2011-09-23 09:07:27 följande:
    Och jag skulle recomendera Dundee, Perth, Falkirk wheel, Secret bunker ( är du mögel allergier är detta ingen ide), St Andrews och för billigt boende men inte i en stor stad så finns Cupar, trevligt och det finns en hel mysig sprit och glassbutik där,minns dock inte namnet men butiken ser mindre ut än vad den är.
    Är faktiskt mögelallergiker.
  • Moi mokula­t
    Äldre 27 Sep 11:45
    #27
    Humlan skrev 2011-09-23 09:24:18 följande:
    Det finns kryssningar i medelhavet man kan åka på i en vecka.Då får man lite mera äventyr för pengarna tycker jag. Du åker båt på natten och på morgonen är du på ett nytt ställe och har en hel dag att utforska staden Skrattande.Mysiga middagar ombord och annat mys.Det finns ju sååå mycket att göra på dessa båtar.
    Det är inte så dyrt som det låter

    Vi ska själva ge oss iväg på en sådan kryssning ( fast till bahamas ) Nu i november.Då flyger vi till NY och kliver på båten där och vi åker med NCL

    Man kan kolla sista min kryssningar och då åker man billigare såklart men man kan även boka i förväg och hitta bra priser. NCL och royal carribien har sådana kryssningar.Annars googla så hittar du
    Åka båt är inget vi har tänkt oss.
  • aniara
    Äldre 27 Sep 12:27
    #28

    Frågan är lite vad ni vill göra. Vad för typ av aktiviteter är ni ute efter? Strosa i en stad, vandra i naturen, sporta, klättra, rida, dyka, gå på museer, etc. Och hur mycket aktiviteter?

    Åker man till Irland t.ex. så tycker jag att man ska åka runt och se lite olika saker. Jag skulle absolut inte åka till Dublin på bröllopsresa för det är kanske den gråaste staden på hela ön, utan i så fall bila längs med västkusten och kanske södra Irland. Irland är dock en ganska dålig idé för en mögelallergiker för de flesta hus har problem med fukt. De nya hotellen är säkert okej, men de är å andra sidan inte speciellt irländska (ni går miste om den irländska charmen). Jag vet inte om det är samma sak i Skottland men jag misstänker att det kan vara så.

    Jag tycker att det låter som att Grekland och framför allt Italien är bra resmål för er. Kanske någon av de italienska öarna? För en veckas resa är det timekill att åka utanför Europa, även om jag gärna slår ett slag för Kuba. Kroatien tror jag också skulle kunna passa. Makarska rivieran, någon av öarna eller en resort strax utanför Dubrovnik. Det finns massor att se och göra i Kroatien och Dubrovnik är en jättefin och romantisk stad. Dessutom är det billigt. Tyvärr kan jag inte ge er mer specifika rekommendationer än så men resebyråerna borde kunna ge er ytterligare input. Vi ska åka till Normandie, Frankrike, på vår bröllopsresa. Det kanske också kan vara något?

  • Kattpo­et
    Äldre 27 Sep 17:46
    #29

    Moi, det är  jag med och  jag upptäckte att mattan de hade lagt ut i bunkern möglade, pipiga lungor innan vi kunde ta oss ut.

    Men annars finns annat vackert, ruinerna i St Andrews är härliga och mysiga att vandra igen. 

  • Aniara­4
    Äldre 27 Sep 17:52
    #30
    aniara skrev 2011-09-27 12:27:53 följande:
    Åker man till Irland t.ex. så tycker jag att man ska åka runt och se lite olika saker. Jag skulle absolut inte åka till Dublin på bröllopsresa för det är kanske den gråaste staden på hela ön, utan i så fall bila längs med västkusten och kanske södra Irland. Irland är dock en ganska dålig idé för en mögelallergiker för de flesta hus har problem med fukt. De nya hotellen är säkert okej, men de är å andra sidan inte speciellt irländska (ni går miste om den irländska charmen). Jag vet inte om det är samma sak i Skottland men jag misstänker att det kan vara så.
    Du hann före mig! Jag har bott på Irland och tycker Dublin är rätt överskattat. Galway är min favoritstad, och därifrån kan man åka ut till Aran Islands (där det faktiskt ofta är fint väder på somrarna), uppåt Connemara eller neråt Clare. Hela västkusten är otroligt vacker, men den mittersta biten är min favorit!
  • EmmaSt­ina
    Äldre 27 Sep 18:25
    #31

    Vi fick en resa till Island av mina svärföräldrar. Det är kanske inte det första stället man tänker på när man tänker romantisk resa men vilket otroligt land det var! Alla var vänliga och trevliga, maten var kanongod och det finns massor att se. Vi bodde mitt inne i reykjavik och gjorde en utflykt varje dag. Vi blev hämtade vid hotellet alla gångerna.

    Nått man verkligen itne ska missa är blå lagunen. Det var helt underbart att skvalpa runt och bara vara i det varma mjuka vattnet.

    Vi var där i slutet av augusti, och det är sommaren som är högsäsong. Just nu är det billigt, men vädret är lite sämre än på sommaren.

  • Bruden 01
    Äldre 27 Sep 19:49
    #32
    Kattpoet skrev 2011-09-22 18:57:19 följande:
    SKOTTLAND!  Det har historia, kultur, god mat, vacket natur och trevliga människor, så länge man undviker Glasgow kvällstid.
    Skottland är helt fantastiskt, men vi har varit där för tre somrar sen. Vi bilade genom hela landet och det är nog ett av de vackraste platserna vi varit på. 

    Fler förslag? 
  • Kattpo­et
    Äldre 27 Sep 22:11
    #33

    Nederländerna är också väldigt mysigt och man kan bila dit.

  • Aleta
    Äldre 27 Sep 22:40
    #34
    EmmaStina skrev 2011-09-27 18:25:37 följande:
    Vi fick en resa till Island av mina svärföräldrar. Det är kanske inte det första stället man tänker på när man tänker romantisk resa men vilket otroligt land det var! Alla var vänliga och trevliga, maten var kanongod och det finns massor att se. Vi bodde mitt inne i reykjavik och gjorde en utflykt varje dag. Vi blev hämtade vid hotellet alla gångerna.

    Nått man verkligen itne ska missa är blå lagunen. Det var helt underbart att skvalpa runt och bara vara i det varma mjuka vattnet.

    Vi var där i slutet av augusti, och det är sommaren som är högsäsong. Just nu är det billigt, men vädret är lite sämre än på sommaren.
    Ja, Island är härligt!
    Vi var på forsränning och turledaren stannade till för en fika. Det blev varm choklad på vatten som han tog ur en källa i marken.
    Valsafari var vi också på. Man kan åka buss på Island runt hela ön- Tvärs över däremot är värre. Vägarna där är bara öppna mitt på somaren.
    Bra att tänka på är att temperaturen kan variera så att man har med varma kläder också. Vi gick och köpte mössor det första vi gjorde (i juni!) men en del dagar kunde man ha shorts.

    Maten var fantastiskt god!

    Angående Blå lagunen så kan det vara bra att veta att det ligger ett värmeverk som tar tillvara värmen i vattnet där. Det är alltså en stor fabrik man har som utsikt, men skönt är det! 
  • EmmaSt­ina
    Äldre 28 Sep 17:53
    #35
    Aleta skrev 2011-09-27 22:40:05 följande:
    Ja, Island är härligt!
    Vi var på forsränning och turledaren stannade till för en fika. Det blev varm choklad på vatten som han tog ur en källa i marken.
    Valsafari var vi också på. Man kan åka buss på Island runt hela ön- Tvärs över däremot är värre. Vägarna där är bara öppna mitt på somaren.
    Bra att tänka på är att temperaturen kan variera så att man har med varma kläder också. Vi gick och köpte mössor det första vi gjorde (i juni!) men en del dagar kunde man ha shorts.

    Maten var fantastiskt god!

    Angående Blå lagunen så kan det vara bra att veta att det ligger ett värmeverk som tar tillvara värmen i vattnet där. Det är alltså en stor fabrik man har som utsikt, men skönt är det! 
    Vi red islandshästar och åkte gyllene cirkeln i super jeep förutom blå lagunen. visst det är ju ingen utsikt, men om jag ska vara helt ärlig fick jag tänka efter nu för jag kom bara ihåg att vi såg värmeverket från vägen. Men man kanske ser den från vattnet också...

    Nästa gång vi åker dit ska vi på valsafari och försöka se lite mer av landet. Blir nog att hyra bil då...
  • Aleta
    Äldre 28 Sep 22:24
    #36
    EmmaStina skrev 2011-09-28 17:53:22 följande:
    Vi red islandshästar och åkte gyllene cirkeln i super jeep förutom blå lagunen. visst det är ju ingen utsikt, men om jag ska vara helt ärlig fick jag tänka efter nu för jag kom bara ihåg att vi såg värmeverket från vägen. Men man kanske ser den från vattnet också...

    Nästa gång vi åker dit ska vi på valsafari och försöka se lite mer av landet. Blir nog att hyra bil då...
    Angående Blå lagunen så minns jag det som att det gick att simma fram till värmeverket.
    Sanningen ligger förmodligen någonstans mittemellan oss två.

    Vi var på fågelsafari också, uppe i norr.  
  • Olofss­onMart­ina
    Äldre 15 Oct 19:32
    #37
    Bruden 01 skrev 2011-09-27 19:49:50 följande:
    Skottland är helt fantastiskt, men vi har varit där för tre somrar sen. Vi bilade genom hela landet och det är nog ett av de vackraste platserna vi varit på. 

    Fler förslag? 
    Åhh, berätta mer! vi vill åka till skottland, men har ingen aning om vart man ska bo osv! tips?
  • MrsT20­11
    Äldre 15 Oct 19:51
    #38
    OlofssonMartina skrev 2011-10-15 19:32:59 följande:
    Åhh, berätta mer! vi vill åka till skottland, men har ingen aning om vart man ska bo osv! tips?
    Läs inlägg # 23
  • Olofss­onMart­ina
    Äldre 15 Oct 19:55
    #39
    MrsT2011 skrev 2011-10-15 19:51:06 följande:
    Läs inlägg # 23
    Åhh tack! missade det inlägget :)
Svar på tråden Bästa tipset bröllopsresa.