• Moi mokula­t
    Äldre 19 Sep 20:03
    5369 visningar
    39 svar
    39
    5369

    Bästa tipset bröllopsresa.

    Min man och jag gifte oss augusti 2010, men det blev ingen resa då.


    Båda hade nytt jobb och kände att vi inte kunde ta ledigt. Sen så kom vår andra son 9 månader efter bröllopet, men nu har vi börjat att diskutera bröllops resa.


    Men vi vet absolut inte vart. Vi har pratat om Grekland och Italien. Men jag behöver verkligen tips. Men Grekland känns som vi kan åka till någon annan gång.


    Vill inte Turkiet, Egyptien. Vi vill inte ligga på hotellrummet utan se lite och inte bo utanför i någon pytte pytte stad eller by där det finns en butik. Vi vill nog bara åka en vecka. känns jätte konstigt att lämna en 1 åring och 3 åring längre. Eller är jag bara fånig? God mat är viktigt.


     


    Berätta om er bröllopsresa eller någon annans som var toppen.

  • Svar på tråden Bästa tipset bröllopsresa.
  • alexan­dra01
    Äldre 19 Sep 20:30
    #1

    Kan starkt rekomendera barcelona om ni ej varit där!! Kom hem därifrån för en vecka sedan, vi var ej där på bröllopsresa men vi båda sa att det är en kanon stad för bröllops resa, fantastisk stad med underbar strand, kanon shopping och ett underbart kulturellt arv!! Finns såå mycket servärdheter att man knappt vet vart man ska börja... Och maten är grym!! 5 dagar va vi där funkade perfekt oxå om man känner att 1 vecka är för långt...

  • Moi mokula­t
    Äldre 21 Sep 15:46
    #2

    Har redan varit i Barcelona. Gillar staden dock inte maten där. Så Spanien går bort. Känns tråkigt.

  • Jeanee­ttes
    Äldre 21 Sep 16:28
    #3

    Åh jag hakar gärna på denna tråd behöver också tips vart man ska åka på smekmånad på hösten.

  • Kattpo­et
    Äldre 21 Sep 20:09
    #4

    Ni kan åka till Skottland,  Edingburgh är en bra start punkt,  det  finns god mat  ( Oink är underbar) och man kan kolla upp for dagsturer norr över,  vägen upp till Inverness är vackrast på  hösten enligt maken.   Eller så kan ni hyra bil och  köra till St Andrews, helt underbart mysig stad och mycket att se och  golfens  ursprung  och ska ni ha fish and chips, så är Anstruthers fishbar, de är Skottlands bästa fish n Chip ställe.  Prova  Oak leaf wine, det är helt underbart.

    Det finns så  finns Peat Inn if Fife området, http://www.thepeatinn.co.uk/ sägs vara helt underbart men man måste beställa  bord innan.  Jag har bara stått utanför och luktat på det hela... dräggla... 

  • Aleta
    Äldre 22 Sep 07:23
    #5

    Dublin är jättefint!
    Det är dessutom musik överallt känns det som.
    Jag har varit där flera gånger nu på weekendresor och det är bra shopping, finns en massa att se och man kan ta turer ut på landet.
    Rekommenderar det här hotellet. Lite dyrare, men det är ju bröllopsresa. http://www.hotels.com/ho140751/brooks-hotel-dublin-ireland/#description
    Det ligger bra till, mitt i stan fast på en liten bakgata, puben på hörnet har jättegod mat.
    Den här guidade turen var jättebra också.
    http://www.dublinpubcrawl.com/
    Hit åkte vi också en kväll, bra musik och dans.
    http://www.mpbpub.com/

    Åh, nu längtar jag tillbaka till Dublin.  

  • Mahy
    Äldre 22 Sep 08:47
    #6

    Israel är jättefint!
    Toppen stränder i Tel-Aviv och Eilat,

     Vill man bara ha stränder är Eilat att rekommendera då stranden är toppen, och brevid stranden finns det dock ett stort shoppingcenter. Finns en heldel utflykter och dylikt man kan göra där.
    Men vill man ha mer både kulturellt och shopping plus en bra strand så är Tel-aviv jättebra! Rent shopping anser jag Tel-aviv är fantasiskt, de har jättebra marknader, små unika butiker med okända designers, bra priser. Vill man sen se kultruella saker, är det bara att sätta sig på en buss som kostar ca 50 kr till Jerusalem 30 min bort! Massa små mysiga resturanger till billiga priser. Maten är väldigt bra! Plus att alla pratar engelska så språket är inga problem!

  • Mahy
    Äldre 22 Sep 08:49
    #7

    ah och det går direkt flyg för mellan 900 och upp till tel-aviv tar ca 4,5 timme.

  • Kattpo­et
    Äldre 22 Sep 10:17
    #8

    Om Ni åker  till Jerusalem kom ihåg att  täcka knäna, gärna axlarna och  ha något som täcker håret som tjej, för då kan ni ta er  in på  en hel del fler museum.  Kom ihåg att  på vissa ställen är det och tabu att hålla handen som man och kvinna. Jag vet dock inte om detta gäller Telaviv.  Och   Jersualem är inte ett gulligt turist land konstant, det ligger fortfarande i konflikt med Palestina och  Gaza remsan så beväpnade vakter är något ni kommer att se.

  • MrsT20­11
    Äldre 22 Sep 10:51
    #9

    Paris eller Rom! Båda städerna är ljuvligt romantiska och dessutom väldigt vackra på hösten. Både fransmän och italienare är ju kända för att laga god mat också.

  • Mahy
    Äldre 22 Sep 14:29
    #10
    Kattpoet skrev 2011-09-22 10:17:36 följande:
    Om Ni åker  till Jerusalem kom ihåg att  täcka knäna, gärna axlarna och  ha något som täcker håret som tjej, för då kan ni ta er  in på  en hel del fler museum.  Kom ihåg att  på vissa ställen är det och tabu att hålla handen som man och kvinna. Jag vet dock inte om detta gäller Telaviv.  Och   Jersualem är inte ett gulligt turist land konstant, det ligger fortfarande i konflikt med Palestina och  Gaza remsan så beväpnade vakter är något ni kommer att se.
    Jag håller med om att man ska täcka axlar och kanske inte gå i mini shorts, men inte det andra, Och hålla hand är inga problem, Jag bodde i Israel i 4år och i Jerusalem finns det vissa områden icke ortodoxa ska hålla sig undan, vare sig du är turist eller från landet. Men om du åker till Jerusalem bvara för att se de kulturella sakerna hamnar du inte där. De områdena ligger i utkanten av staden. Det är inte som att du hamnar i Rinkeby bara för att du är i Stockholm.

    Men att det är tabu att hålla handen har jag ALDRIG hört talas om. Jag har både pussats och kramats i gamla stan i Jerusalem på exakt samma sätt ajg skulle göra i Stockholm. Tel-aviv är som exakt vilken storstad som helt, bara mer unikt och varmt :)

    Men ja man ser soldater, oftast är det dock på fredagar då soldaterna får åka hem. Sen finns det säkerhetsvakter lite överallt precis som I london eller paris.
Svar på tråden Bästa tipset bröllopsresa.