• Äldre 8 Sep 23:11
    358959 visningar
    1966 svar
    1966
    358959

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Äldre 8 Sep 23:14
    #1

    Glömde skriva. Vi har tänkt oss Max 100 gäster. Vet dock inte om budgeten håller med så många. Någon som vet ?

  • Pinkgr­ape
    Äldre 8 Sep 23:34
    #2

    Tror absolut att ni kan klara att hålla budget, beroende på. Väljer ni trerätters med oxfilé, kläder för 10 000kr och dyr champange, så är det väl tveksamt :P Men en buffé, billigare kläder, dekorationer från naturen, billig lokal och kanske många vänner och familj som är villiga att hjälpa till?, ja, då borde det nog gå bra :)

    Det ni definitivt bör göra är ju att spalta upp vad ni vill ha med på ert bröllop och ungefär hur mkt ni hade tänkt lägga på varje post, tex kläder, ringar, dekorationer, blommor, mat, dryck, lokal, musik osv osv.

    Tror att du kan få riktigt bra tips från många brudar här på BT angående att spara pengar :) Grattis till det kommande bröllopet och lycka till :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 9 Sep 08:23
    #3

     


    Vi kommer med ha en budget på 30-35. =) Men vi kommer bara ha 70 pers som mest.
    vi kommer inte köpa ringar för flera tusen, jag har hittat en jag vill ha den kostar bara 1200 och min blivande har hittat en silverring han vill ha för 370kr.. så där drar vi in lite priser.. Sen så kommer vi köpa koppa lakarn från ikea men fast inte direkt därifårn.. kommer nog köpa de flesta sakerna här. Sen så har jag gjort några ljuslyktor själv, redan köpt Tiara Klänningen har jag på avbetalning just nu.
    Sen så har jag en kusin som gör uppsättning på mig å mina tärnor. för 200kr st.. :D
    Och tärnklänningaran är redan inköpta för 349:- st. Köpte 40st kort för 120 kr på www.vistaprint.se
    kommer även ha en buffe som vi kommer göra själva. =)  

      

  • Mariah­ove
    Äldre 9 Sep 09:38
    #4

    Köpa en "kina klänning" kan man spara mkt pengar på. Jag köpte två st och den ena fick jag för 625kr och den är jätte fin. Hr den i stl 42 om någon vill köpa (jag ska ha den andra klänningen som min blivande köpte).
    Min sambo har en frack sedan tidigare. Jag har en kompis som har massor av skor så jag ska låna ett par av henne.
    Nu köpte vi i och för sig klänning till mina tärnor men det behöver man ju inte göra.
    Kolla runt på brudbukett på många olika stälen, min går på allt från 350kr till över tusen beroende på vilket ställe jag väljer.
    Tårta finns god och jätte fina på Ica Maxi för 35kr per bit (konditorierna tog 65kr).
    Eller gör som jag gjorde på mitt första bröllop, då hade vi en väldigt knaper ekonomi. Min pappa köpte tårtan och mamma köpte champagnen så fick vi det i present. Sen hade vi bakat bullar själva, min mormor köpte spettekaka och en annan vän hade med sig en annan kaka. Vi satt ute på min farmors gräsmatta dukat med långbord och alla hade trevligt.

    Allt beror på hur mkt ni väljer att lägga på varje sak. Man kan få ett fin bröllop som inte kostar massor.
    Lycka till!

  • Äldre 9 Sep 10:30
    #5

    Jag ska beställa kinaklänning för Max 3000 kr. Jag har hört att man kan få tag på herrkostym för ca 2000 kr. Håruppsättning smink o naglar gör min farbrors fru. Ska inte ha några brudtärnor. Maten ska en nära släkting ha hand om. han sa att 3 rätters för 100 personer skulle hamna på 20 000 så jag tänkte Antingen buffé eller två rätters för att dra ner på det lite. Är dålig på vad corsage o sånt kan kosta. Någon som vet?

  • 123ost
    Äldre 9 Sep 10:54
    #6

    Jag sitter i samma båt som dig!

    Jag är själv 21 och vi gifter oss juni 2012. Vi kommer vara ca 100 personer om alla gäster kommer som vi tänkt bjuda. Vi tänkte hyra en lokal och sedan göra buffén själva, hyra in en kusins mamma till köket. Men våran idé sprack! Lokalen vi tänkte hyra, hyr inte ut längre.. utan man får bara hyra ifall man tar catering av dom. Just nu väntar vi på pris och menyförslag.. Hoppas på att det inte kostar skjortan!

    Sambon kommer ha sin gamla kostym som han hade på sin studentbal. Kommer köpa någon ny skjorta och så.. Jag kommer beställa en kinaklänning.

    Vi kommer ha betalbar, vi köper från systembolaget och då kan vi lämna tillbaka det som inte går åt (vi förlorar inte mycket pengar på det).

  • Pinkgr­ape
    Äldre 9 Sep 11:12
    #7
    Sara1291 skrev 2011-09-09 10:30:31 följande:
    Jag ska beställa kinaklänning för Max 3000 kr. Jag har hört att man kan få tag på herrkostym för ca 2000 kr. Håruppsättning smink o naglar gör min farbrors fru. Ska inte ha några brudtärnor. Maten ska en nära släkting ha hand om. han sa att 3 rätters för 100 personer skulle hamna på 20 000 så jag tänkte Antingen buffé eller två rätters för att dra ner på det lite. Är dålig på vad corsage o sånt kan kosta. Någon som vet?
    På Dressman har de fina kostymer för 1000-2000kr. Både min man och min pappa köpte sina kostymer till bröllopet där :) Min man betalade ca 1800kr för kostym + skjorta. Vi beställde sedan väst, kravatt och 4 slipsar till marskalker från www.mytuxedo.co.uk för ca 500kr inklusive frakt. Jag beställde slöjan från ebay, kostade ca 100kr inklusive frakt. Mina klänningar är från kina och kostade ca 600kr - 1500kr/st. Jag köpte dock 4st, så säljer två av dom. Även en underkjol med släp från kina säljer jag, köpte för och säljer för 250kr. Är man alltså inte så jättefeg av sig kan man verkligen fynda i kina :)

    Knoppa-lakan är ett bra tips till dukar och dekorationer kan man ju försöka ta sådant man redan har, lånar ihop eller köper begagnat. Blommor och sådant kan man ju försöka hitta ute i naturen, eller i trädgården, om man gifter sig under sommaren :)

    Vi valde att köpa nya ringar, så vi köpte 3st nya. 2 till mig och 1 till min man. Vi valde silver och betalade då 850kr inklusive gravyr och frakt för alla tre. Smink och hår gjorde jag själv med hjälp av min syster (min ena tärna). Jag beställde hårclips (löshår) från ebay och betalade ca 150kr för 12 clips med 50cm hår inklusive frakt. Jag använde ett par skor som redan stod i min garderob :) Smycken köpte jag på Glitter för en billig peng + lånade ett halsband av min mormor.

    Vi beställde inbjudningskorten från vistaprint.se och betalade ca 400kr för 50 kort inklusive kuvert. Vi beställde sedan även placeringskort och tackkort därifrån, också till bra pris och fick ju då allt att matcha. Vi valde att ha vigsel- och festprogram och tänkte först göra dom själva, men efter att ha pratat med ett tryckeri, så blev det billigare att göra dom där. 60 vigselprogram och 60 festprogram betalade vi 400kr för.

    Fotograf är något som snabbt kan dra iväg och äta upp mycket av budgeten. Där kanske ni har någon vän, släkting eller vän till en vän som är duktig och kan tänka sig att ställa upp för en liten slant? Samma sak med solist till vigseln, om ni vill ha en sådan. I övrigt kan ni ju ta hjälp av folk runt om er. Kanske någon är duktig på att baka och kan göra tårtan? Någon anna kanske har en fin bil som ni kan låna och åka i? Vi fick låna min systers sambos pappas bil helt gratis. Och ska ni laga maten själva, så har ni kanske några som är villiga att hjälpa till med den saken?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 9 Sep 11:14
    #8

    Bukett och corsage, gå runt bland floristerna som finns där du bor och fråga om priser och kika på bilder på buketter de gjort. Här, där jag bor, skulle ena floristen ha ca 1500kr för samma bukett som en annan skulle ha ca 800kr för. Stor skillnad alltså. Alternativt plocka egna blommor och gör en riktigt sommarbukett? Då går ju även corsagen göra själv.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Hanna0­5
    Äldre 10 Sep 10:00
    #9
    Rosi skrev 2011-09-09 08:23:27 följande:

     


    Vi kommer med ha en budget på 30-35. =) Men vi kommer bara ha 70 pers som mest.
    vi kommer inte köpa ringar för flera tusen, jag har hittat en jag vill ha den kostar bara 1200 och min blivande har hittat en silverring han vill ha för 370kr.. så där drar vi in lite priser.. Sen så kommer vi köpa koppa lakarn från ikea men fast inte direkt därifårn.. kommer nog köpa de flesta sakerna här. Sen så har jag gjort några ljuslyktor själv, redan köpt Tiara Klänningen har jag på avbetalning just nu.
    Sen så har jag en kusin som gör uppsättning på mig å mina tärnor. för 200kr st.. :D
    Och tärnklänningaran är redan inköpta för 349:- st. Köpte 40st kort för 120 kr på www.vistaprint.se
    kommer även ha en buffe som vi kommer göra själva. =)  

      


    Har också en budget på mellan 30-35 000 kr och tänkte också göra sådana där ljuslyktor! :)
    Fast med klart glas och ljusrosa band! :)
    Man kan även trä pärlor på en ståltråd och vira runt ! :)

    Har skrivit upp en budget lista, men har inte hunnit så långt med inköp.
    Ska börja med att beställa inbjudningskorten, vilket blir från Calligrahpen.
  • Future Mrs S
    Äldre 10 Sep 11:14
    #10

    Det beror ju helt på vad ni prioriterar så klart men några grejer vi sparat mycket på..

    Vi hyr m2b's smoking med byxor+kavaj+skjorta+väst+fluga+skor för 1400:- så det som kommer till där är kalsonger och strumpor så hela hans outfit 1500:-

    Köpte min klänning på rean.. mina skor på rean.. smycken+tiara är mitt tips ebay (inte köpt mitt där men finns mkt fint och billigt).. Hela min outfit går på strax under 2000:- 

     Vi ska inte ha någon proffsfotograf utan en vän med en schysstkamera.. vi sätter inte upp så mycket bilder ändå..

    Festlokal vi har hyrt en bygdegård som kostar 1000:- klart inte det mysigaste som finns men alternativet var en lokal för 5000:- och det kändes inte aktuellt.

    Om ni gifter er på vår/sommar, plocka egna blommor.

    köp dekorationer på bt köp och sälj... 
     

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)