• Sagosl­ottet
    Äldre 27 Aug 00:20
    2986 visningar
    6 svar
    6
    2986

    Mellannamnets vara eller inte vara

    Jag står kluven, så hoppas på att få lite ljus på grubblerierna.

    Vi ska gifta oss i höst, och vi båda vill ogärna bli av med våra egna ganska ovanliga namn. Någonstanns läste jag att jag kan ta hans efternamn som mellannamn(?) och det känndes väl okej, men jag har liksom inte riktigt fått klart för mig då man ska använda sig av sitt mellannamn, alltid, eller aldrig?

    Om alla plastkort, register och allt, måste ändras, och jag dåmed alltid måste använda båda namnen? tex Anna Nilsson Pettersson Eller kan jag behålla korten (tänk 150 olika bonuskort och sånt) och bara använda hans namn (Nilsson) då jag själv vill? (och formella situationer, förståss)

    Anledningen till att jag  vill ha hans namn där någonstanns, är för att det ska bli mer naturligt då/om vi får barn, att alla har samma namn (även om jag inte använder det som tilltals-efternamn?) Men då läste jag någon annan stanns att det brukar vara det egna efternamnet som blir mellannamn och det andra (hans, Nilsson alltså) blir det 'riktiga' efternamnet?

    Alternativet att bara strunta i det, och låta namnen vara oförändrade känns lockande ;)

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Mellannamnets vara eller inte vara
  • Äldre 27 Aug 08:24
    #1

    Jag tar min blivande mans namn som efternamn och degraderar mitt "flicknamn" till mellannamn.

    Det kommer jag att använda när det behövs (jobbar inom forskningen där det är bra om alla vetenskapliga arbeten man skrivit kan följas i en databas). Mitt "gamla" namn står ju även med på passet och alla i alla andra sammanhang där mitt andranamn Elisabeth skulle stå utskrivet. På nya bankkorten etc. kommer bara det förnamnet samt det nya efternamnet stå.

     

  • Aleta
    Äldre 27 Aug 08:44
    #2

    Jag har varit gift tidigare och då vi var i samma situation att ingen ville ge upp sitt efternamn så tog jag men dåvarande makes namn som mellannamn. Min personlig åsikt så här i efterhand är att det bara var onödigt.
    Precis som du säger så vet man inte riktigt när man ska använda det, det är inget riktigt efternamn och allt blir onödigt långt.

    Nu är jag gift igen och denna gång har vi behållit våra egna efternamn. Barnen har mitt efternamn och heter dessutom som sista förnamn (om vi låtsas att min man heter Gunnar) Gunnarsdotter (typ Karin Viktoria Gunnarsdotter Mittefternamn). Detta funkar bra för oss. Ingen känner sig utanför eller tvivlar på att vi tillhör samma familj.

    Att byta efternamn är väl egentligen inte en så väldigt gammal tradition och tänk på t ex Island, där är det helt naturligt att heta olika. 

  • Äldre 27 Aug 09:19
    #3

    Jag hade mellannamn som barn och då stod det på alla papper från skolan, banken och liknande. 
    Pass och ID-handlingar måste man ändra, men så länge du inte byter efternamn så kan du ju låta de andra vara. 

  • majfli­cka
    Äldre 27 Aug 14:27
    #4

    Du kan välja att ha hans namn som mellannamn eller ditt eget som mellannamn, båda lösningarna går utmärkt och är vanliga.

    ID-kort/pass/bankkort behöver du ändra på men H&M kort o liknande är det ingen brådska med om du ska ha hans som mellannamn och alltså behålla ditt eget efternamn fortsatt. Sådana kort kan uppdateras "allt eftersom", t ex när de naturligt ska förnyas med några års mellanrum och så.

    Är man utomlands ( t ex USA el latinamerika) ska man tänka på att skriva med sitt mellannamn, på t ex kvitton, men annars behöver du inte använda ditt mellannamn om du inte vill. T ex i Sverige kan du signera med bara ditt efternamn och inte mellannamn + efternamn om du vill.

    Lycka till med valet!

  • Sagosl­ottet
    Äldre 29 Aug 15:35
    #5

    Tack för alla fina svar!

    Jag kommer nog att ta min m2b's efternamn som mitt mellannamn, trots allt :)
    Det känns lite fint, att inte bara bli hans fru, och dela allt med, utan även också namn. Kanske är det inte så hemskt att ha så många namn (ett tilltalsnamn, två andranamn, ett mellannamn och ett efternamn)

    Hjärta
    PL

  • Fröken Emma
    Äldre 29 Aug 15:44
    #6

    Vi har korta efternamn båda två. Barnen heter Hans-Mitt, alltså dubbelnamn, fast hans står på skv som mellannamn.
    När vi gifter oss kommer jag heta samma som barnen och kommer använda det hela tiden! Det är ju mitt nya efternamn.
    däremot kommer nog Han bara använda sitt....Han har beslutsångest..som vanligt. ;)

Svar på tråden Mellannamnets vara eller inte vara