• Mariia­a81
    Äldre 24 Aug 19:01
    6423 visningar
    10 svar
    10
    6423

    Nygift-När går namnbytet igenom?

    Precis som rubriken lyder så är jag nygift och undrar nu, på ett ungefär, hur lång tid tar det för ett namnbyte att godkännas av skattemyndigheten och hur meddelas man om detta?
    :)

  • Svar på tråden Nygift-När går namnbytet igenom?
  • Triton­77
    Äldre 24 Aug 19:39
    #1

    Jag gifte mig den 23/7 i år och håller förfullt på med att byta ut alla kort med mitt gamla namn på.


    Hur lång tid det tar beror nog på hur snabbt prästen skickade in vigselbeviset.


    Tror det tog ungefär 2,5 vecka innan jag fick brev om att jag skulkle förnya mitt körkort och strax efteråt kom ett pappaer om att skattemyndigheten registrerat mitt namnbyte.


    Beställde ett nytt VISA-kort genom min internetbank.

  • Jelica
    Äldre 24 Aug 20:35
    #2

    Tog 2,5 vecka för oss oxå :)


  • Skumbo­ll
    Äldre 24 Aug 20:39
    #3

    Tog knappt en vecka för mig. 

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 24 Aug 22:00
    #4

    Gifte mig den 29 juli i år och papper om att namnbytet gått igenom kom i början på denna vecka. Så nästan en månad :)

  • Freaki­e
    Äldre 24 Aug 23:30
    #5

    Hade fått hem papper från Skatteverket när vi kom hem från bröllopsresan som, så ca 10 dagar efter bröllopet hade mitt nya namn gått genom. Snabbt jobbat tyckte jag

  • marime­kko86
    Äldre 25 Aug 00:31
    #6

    Jag är inte gift än men har bytt efternman till min pappas efternamn som är ett släkt namn som min blivande man kommer anta vid vigseln. Själva namnbytet gick igenom snabbt, ca 2½ vecka. Fick inte hem nåt papper från skatteverket dock utan upptäckte att namnbytete skett via internetbanken.

    Men det tog lååång tid innan körkort och nytt bankkort skickades, men jag bytte ju namn mitt i sommaren under semestertider så det kan ju ha berott på det. Men nu har jag alla nya kort jag behöver

  • Tessan­n
    Äldre 25 Aug 06:58
    #7

    2v efter vi gift oss fick jag hem pappret från skatteverket och pappret om att förnya körkortet (på samma dag).


    Sen beställde jag ett nytt Visakort genom internetbanken.


     


    Sen har jag inte behövt göra nåt mer än.. diverse Ica, coop och bonuskort hos alla butiker har droppat in efterom.

  • Peggy3
    Äldre 26 Aug 06:53
    #8

    jag gifte mig 23 juli i år och namnbyttet är fortfrande inte klart.. så har gått över en månad redan

  • MagicB­ride
    Äldre 26 Aug 09:37
    #9

    gifte mig 7 maj, tog ungefär en månad innan pappret från skatteverket kom och efter typ två månader fick jag själv kontakta trafikverket för de hade missat mig Obestämd så nästa vecka har jag förhoppningsvis nytt körkort... 


  • fru201­1kansk­e
    Äldre 27 Aug 10:26
    #10

    Intressant!
    Jag gifte mig för en vecka sedan och tycker det känns lite jobbigt att "inte veta vad jag heter"
    (bokade kalas till dottern och började stamma när hon fråga i vilket namn bokningen skulle vara Skäms)
    Men allt från nu till en månad kan det vara så här då med andra ord..
    (Ska träffa prästen på måndag så jag ska fråga om hon skickat papperna)

Svar på tråden Nygift-När går namnbytet igenom?