• Äldre 13 Aug 23:58
    11648 visningar
    15 svar
    15
    11648

    Ringar som "står upp"

    Ja jisses jag är inte bra på detta med ringtermer. Men jag undrar lite over er som har en ring där diamanten "står upp", kan det heta klofatting?
    Är det jobbigt med den? Är det ivägen? Snurrar ringen runt fingret enklare?

  • Svar på tråden Ringar som "står upp"
  • Äldre 14 Aug 00:08
    #1

    Jag förstår inte meningen "snurrar ringen runt fingret enklare?"

    Jag har en ring med större sten i mitten med klofattning och det är inte jobbigt. Om stenen skulle vara 1 cm hög så lär den vara ivägen. Mycket beror på yrke/hobby osv..... Och hur du själv är med smycken t.ex vana :)

  • Äldre 14 Aug 00:15
    #2

    Haha nej, jag inser att jag skrev ganska konstigt!
    Jag menar om den snurrar runt enklare, från ovansidan av fingret till undersida, förstår du? Vissa ringar har ju förmågan att göra det och man vill ju att stenen ska synas hela tiden. Inte behöva gå och rätta till ringen hela tiden:)

  • Yarrow
    Äldre 14 Aug 01:51
    #3

    Menar du en solitär-ring? :)

    Jag har en som vigselring och en slät ring som förlovningsring, har vigselringen innanför så den sitter fast. Har nog aldrig snurrat runt något faktiskt.

  • Äldre 14 Aug 02:22
    #4

    Solitärring är väl en ring med sten? Jag menar själva infattningen på stenen :)

  • liley
    Äldre 14 Aug 08:07
    #5

    Jag har en solitärring som står upp och den snurrar pga "tyngden" från stenen (inte för att den är jättestor, haha!) Men min ring är lite för stor storlek i omkrets och behöver minskas. tror också det blir bättre när jag får en alliansring som håller den på plats. Men jag har smala fingar m knogar så då blir det lätt att ringen snurrar tyvärr... Skulle dock ej vilja ha annat än en solitärring som förlovningsring så jag lever m "problemet" Tycker ej att ringen är opraktisk annars men jag har ingen jättediamant, 0.33 ct bara.

  • Äldre 14 Aug 08:50
    #6

    Min snurrar pga av att den är lite stor :) Annars skulle den sitta på plats! Har nog aldrig hört eller sett någon med en "snurrande" ring Tungan ute

  • liley
    Äldre 14 Aug 10:09
    #7
    TheD skrev 2011-08-14 08:50:11 följande:
    Min snurrar pga av att den är lite stor :) Annars skulle den sitta på plats! Har nog aldrig hört eller sett någon med en "snurrande" ring Tungan ute
    Men om man har långa, smala och "beniga" fingrar som är större över knogen blir det så att ringen "snurrar" - oavsett hur liten ringen är. När jag har trängt den över min knoge är den iaf stor och pga diamanten blir det så att den inte håller sig helt på plats. Jag har diskuterat problemet med flera guldsmeder. Men ringen sitter ju oftast som den ska även om jag ibland får rätta till den så det är inget jag stör mig på. Men "snurret" beror på vad man har för typ av fingrar tror jag .
  • Jossis­81
    Äldre 14 Aug 10:21
    #8

    Jag har schalins virvla, å jag tycker att den "drar" sig lite. Fast mitten stenen inte är jättestor.

  • Äldre 14 Aug 11:26
    #9

    Jag har en väldigt uppstående solitärring och har inga problem med "snurrade". Den kan ju aldrig hamna på insidan av handen eftersom det tar stopp med stenen mot fingrarna bredvid om du förstår hur jag menar? Ringen är inte besvärlig alls, men det är väl en vanesak :)

  • Äldre 14 Aug 11:56
    #10

    Nu har jag bara en förlovningsring där stenarna INTE står upp, men den snurrar runt iaf Glad att ringen snurrar är enbart för att den är för stor! Det kvittar om du har en sten som står upp eller en slät ring! Så om den inte sitter åt ordentligt runt fingret så kommer den att snurra lite oavsett.

  • fruhga­n
    Äldre 14 Aug 15:17
    #11

    Om man har stora knogar i förhållande till fingrets "tjocklek" så man måste trycka till rejält för att få ringen över knogen men att fingret sen smalnar av ordentligt efter knogen (inåt handen) så kommer ringen snurra lite. Detta eftersom den  är lite "för stor" för fingrets storlek just där men om man ska få ringen över knogen så måste man ta den storleken. Min man har sådana fingrar med rejäla knogar i förhållande till fingrets diameter och hans ring är så pass stor att den snurrar men han måste ju kunna få den över knogen, alltså fick vi köpa den storleken som precis gick att trycka över knogen. Mina fingrar är mer jämntjocka och mina ringar snurrar inte.

  • marime­kko86
    Äldre 14 Aug 15:32
    #12

    Jag har en trestensring där diamanterna "står upp" . Nu är inte jag gift än men snart så. Jag har i alla fall haft ringen och burit den hemma nångång för att känna efter liksom. Och jag upplever inte att den är ivägen eller snurrar runt för lätt. Den sitter perfekt och det är ju viktigt, då kan den ju liksom inte snurra runt. Men sedan har jag inte jättestora diamanter heller på stenarna. Ju större desto mer ivägen förstås.

  • Äldre 14 Aug 20:55
    #13

    Haha tack för era svar och att ni förstod vad jag menade! Låter ju lite knasigt:) Men då förstår jag. Ska bli underbart att se min egna ring snurra omkring;)

  • Äldre 11 May 19:02
    #14

    Nu är ju inte denna tråd nyfödd men jag gör ett försök att bumpa för jag vill såå innerligt ha svar! Jag har precis detta problem med snurrande ring, pga grövre knogar. Velar fram och tillbaka om förminska och pressa på plats vilket smeden rådde mot, och maken menar att det kommer bli väldigt olämpligt vid (förhoppningsvis) framtida graviditeter. En vän nämnde dock att hon snappat upp någonstans att det ska finnas någon typ av fäste så att de sitter där de ska. Tycker det lät brilliant och som att det definitivt är något som borde existera. Någon som vet? Och vad heter sådant då? Googlar hopplöst runt då jag inte har några nyckelord at gå på. (Därför jag hamnade här

  • Äldre 23 Jun 19:38
    #15
    Emmamj12 skrev 2016-05-11 19:02:01 följande:

    Nu är ju inte denna tråd nyfödd men jag gör ett försök att bumpa för jag vill såå innerligt ha svar! Jag har precis detta problem med snurrande ring, pga grövre knogar. Velar fram och tillbaka om förminska och pressa på plats vilket smeden rådde mot, och maken menar att det kommer bli väldigt olämpligt vid (förhoppningsvis) framtida graviditeter. En vän nämnde dock att hon snappat upp någonstans att det ska finnas någon typ av fäste så att de sitter där de ska. Tycker det lät brilliant och som att det definitivt är något som borde existera. Någon som vet? Och vad heter sådant då? Googlar hopplöst runt då jag inte har några nyckelord at gå på. (Därför jag hamnade här


    Jag är i samma sits och googlade mig hit! Såg att det inte var längesen du skrev här. Hur har det gått? :) Jag har minskat min ring en gång redan, en månad efter bröllopet. Den snurrar inte lika lätt men den snurrar fortfarande. Vet inte hur jag ska göra, om jag ens får på mig den om jag minskar den en strl till ..
Svar på tråden Ringar som "står upp"