• Kimsen
    Äldre 13 Aug 22:19
    3836 visningar
    3 svar
    3
    3836

    Hjälp

    Hej


    Detta handlar inte alls om bröllop men visste inte riktigt var jag skulle skriva så jag tänkte.. Äh..jag testar här så får vi se..


    Ni som skriver här bör ju i alla fall vara från Örebro..eller? ;o)


    Behöver lite tips och råd när det gäller förskolor och bostadsområden i Örebro. Och hur man kan hitta en lägenhet väldigt fort.


    Är så att min man precis fått veta att han kommit in på en utbildning i Örebro och det är ju alltså snabba puckar som gäller. Börjar ju i början av september. Så, ska han gå blir det flytt för oss och vår 3 åriga son. Har lite lite panik..


    Därför jag vänder mig till er! Vilka förskolor kan ni rekommendera och var är bäst att bo om man har barn och vill ha det ganska lungt?


    Alla tips som ni vill dela med er av, som ni själva skulle vilja veta om det gällde er, är SÅ varmt välkomna.


    Tack tack tack!

  • Svar på tråden Hjälp
  • krikka­n
    Äldre 13 Aug 23:08
    #1

    Hej!
    Jag bor i Örebro och är förskollärare så jag ska försöka ge lite tips.
    Områden som det är lätt att få lägenhet är t.ex. Varberga, Baronbackarna och vissa delar av stadsdelen Norr. Jag har själv bott både i Varberga och på Norr och även om området Varberga har en "förortsstämpel" så trivdes jag och min kille jättebra. Det var lungt på kvällarna och bra grannar. Mycket barn i området.
    När det gäller förskolor så tror jag att de flesta förskolor har sina bra sidor och sina mindre bra sidor. Jag jobbade i vikariepoolen under min utbildning och jag såg väldigt få förskolor där jag inte hade velat sätta mina barn. Jag jobbade en längre period på en förskola i Varberga och trivdes bra, även området Brickebacken som kan vara lätt att få lägenhet i har en jättebra förskola. Kolla med kommunala bostadsbolaget ÖBO och ring även privata fastighetsägare, ni kan ju ha tur och ringa i rätt tillfälle.

    Lycka till!

  • Kimsen
    Äldre 14 Aug 09:04
    #2

    krikkan: Tack så mycket! Satt igår och läste lite om de olika förskolorna och självklart är det ju så att de allra flesta är riktigt bra, är väl bara den där oron man får när han trivs så bra nu. Men barn har ju lätt att anpassa sig också såklart. Han går på en förskola nu som använder sig av Reggio Emilia och jag såg att det fanns en hel del i Örebro som också gör det.


    Det är ju såklart så också att hittar vi en lägenhet som vi inte skulle stormtrivas i så har vi ju tid att hitta en annan sen. Det är ju nu det är panik liksom. Nu har jag i alla fall några områden som det kanske kan vara lite lättare att hitta nåt i och som samtidigt är bra att bo i.


    Ska sätta mig i morgon och ringa runt lite och kolla. Är lite lite irriterande att man ska få så sena svar om man kommit in eller inte på utbildningen. Tänker de inte alls på att folk kanske måste flytta och inte kan/vill bo i studentrum... ;o)


    Kollar blocket också, man vet aldrig vad man kan hitta där...


    Tack igen. man känner sig i alla fall lite lugnare när man har lite tips.

  • Kimsen
    Äldre 14 Aug 09:26
    #3

    En liten fråga till....


    Hur svårt är det att ta sig till Universitetet från de olika platserna?


    Och... Vivalla, hur är det?

Svar på tråden Hjälp