• crea diem
    Äldre 14 Jul 00:32
    48760 visningar
    18 svar
    18
    48760

    Förslag på psalmer till augusti bröllop

    Som rubriken lyder vill jag ha tips på psalmer till vårt bröllop i augusti.

    In och utgångs musik som kantorn kan spela på orgeln.....det ska inte var för "pampigt" då vi har ett bröllop av de enklare slaget.

  • Svar på tråden Förslag på psalmer till augusti bröllop
  • jozzel­ove
    Äldre 15 Jul 09:21
    #1

    Vi gifter oss den 27augusti och vi ska ha en psalm (eftersom att vi har tre sololåtar)!
    Vi har valt vår favoritpsalm "En vänlig grönskas rika dräkt" UNDERBAR!!!
    Om man är lite mer troende tycker jag att "Guds kärlek är som stranden och som gräset" är en fin psalm!!!
    Lycka till med låtvalen!!!

    Som utgång har vi "Utan dina andetag" med trumpet och orgel!!!

  • sofieo­chandr­eas
    Äldre 15 Jul 09:32
    #2

    Vi gifter oss också 27 augusti :) Vi har valt två psalmer "I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt". Som ingångsmarsch har vi valt Mendelsohn och som utgång "Underbart" med Moraeus på orgel. Är jättefin och lite glad sådär :) Finns att lyssna på på kyrkomusik.se! Lycka till!

  • Willow­field
    Äldre 15 Jul 09:42
    #3

    De två alternativen som vår präst rekomenderade och som vi bestämde oss för är psalm 82 och 411

  • Äldre 15 Jul 10:18
    #4
    jozzelove skrev 2011-07-15 09:21:05 följande:
    Vi gifter oss den 27augusti och vi ska ha en psalm (eftersom att vi har tre sololåtar)!
    Vi har valt vår favoritpsalm "En vänlig grönskas rika dräkt" UNDERBAR!!!
    Om man är lite mer troende tycker jag att "Guds kärlek är som stranden och som gräset" är en fin psalm!!!
    Lycka till med låtvalen!!!

    Som utgång har vi "Utan dina andetag" med trumpet och orgel!!!
    Vad har er präst sagt om det? Om man har vigsel enligt svenska kyrkans ordning måste man ha minst två psalmer.
  • jozzel­ove
    Äldre 15 Jul 13:16
    #5
    Soldemor skrev 2011-07-15 10:18:09 följande:
    Vad har er präst sagt om det? Om man har vigsel enligt svenska kyrkans ordning måste man ha minst två psalmer.
    Jag vet faktiskt inte! Ska träffa prästen nästa vecka! Får väl se vad hon säger men jag känner mest att det blir så himla utdraget med två psalmer och tre sololåtar!!! Men men går det inte att rucka på så får det bli en till =/
    Känns mest som att det är VI som ska gifta sig och då borde VI väl få ha det som VI vill ;)
  • Skumbo­ll
    Äldre 15 Jul 13:24
    #6

    Vi har valt psalm 181 och 791 till vårt augustibröllop. 

  • OomphG­irl
    Äldre 16 Jul 11:28
    #7

    Svenska kyrkan har inte mycket overs for 'Mitt brollop mina regler' attityd. Forbered dig pa minst 2 psalmer.

    "Guds karlek ar' (ta bara typ forsta 3 verserna) vet jag later valdigt bra pa piano om man inte vill ha det pampigt.

    'En vanlig gronska' som foreslagit ovan ar ocksa fin och passar bra i augusti. 

  • OomphG­irl
    Äldre 16 Jul 11:30
    #8

    Har kommer lite mer forslag

    En lovsangs psalm som ar mkt latt att sjunga med i ar psalm 8. O store Gud. psalmboken.blogspot.com/2010/01/o-store-gud.h...
    Har hur den later pa engelska Huddersfield Choral Society & Joseph Cullen – O Lord my God
    Men pa tex piano blir den givetvis mindre pampig

    294 Välsigna Herre, alla dem som bygger ett gemensamt hem

     Ar en annan mkt fin brollopspsalm

  • OomphG­irl
    Äldre 16 Jul 11:40
    #9

    Forlat att jag spammar din trad. Man kan ju inte andra inlagg!

    Psalm 8 kan man sjunga accapella vilket ar fint.

    Aven psalm 84 vi lyfter vara hjartan har ett underbart karleksbudskap 

  • Smuppr­a
    Äldre 16 Jul 14:43
    #10

    Vi har en vänlig grönska och du vet väl om att du är värdefull.

  • Äldre 18 Jul 08:58
    #11
    jozzelove skrev 2011-07-15 13:16:37 följande:
    Jag vet faktiskt inte! Ska träffa prästen nästa vecka! Får väl se vad hon säger men jag känner mest att det blir så himla utdraget med två psalmer och tre sololåtar!!! Men men går det inte att rucka på så får det bli en till =/Känns mest som att det är VI som ska gifta sig och då borde VI väl få ha det som VI vill ;)



    Inte riktigt så, om man väljer att viga sig enligt svenska kyrkans ordning. Då får man följa den.
  • Jossis­81
    Äldre 18 Jul 09:13
    #12

    vi gifter oss 6 augusti och valt psalemerna " en vänlig grönskas rika dräkt" och " du vet väl om att du är värdefull"

  • crea diem
    Äldre 19 Jul 00:12
    #13

    Tack för era tips ) Ska träffa prästen om två veckor...sen är det ju det här med utgångsmusiken oxå. Ska fundera på något bra där med. Ingångsmusik ska vi inte ha, då vi ska sitta i kyrkan när gästerna kommer.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 19 Jul 00:39
    #14

    Vi gifter oss 13/8 och har, som flera andra här, också valt "En vänlig grönska" som en psalm. Den andra blir "På bröllopsdagen ber vi".

    Vi kommer ha både in- och utgångsmusik på orgel. In blir det "Visa vid vindens ängar", den är jättevacker. Somrig och enkel tycker jag. Gör sig mycket bra på orgel. Ut kommer vi ha "Änglagård", även den somrig och vacker. Gör sig också väldigt bra på orgel tycker jag.

    Får man fråga varför ni redan kommer sitta i kyrkan?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • S2011
    Äldre 19 Jul 08:08
    #15

    Vi börjar med En vänlig grönska (vers 1 o 2), därefter Gud har omsorg om vårt släkte och avslutar med Vi lyfter våra hjärtan.

    Som ingångsmusik har vi Concerning Hobbits och ut He's a Pirate. 

  • Zia 200906­18
    Äldre 19 Jul 09:47
    #16

    Vi ska ha psalm 84 och 411 :)


  • crea diem
    Äldre 19 Jul 15:37
    #17

    Eftersom det är andra gången för oss båda så vill jag ha det så enkelt som möjligt och så vill vi kunna hälsa på våra gäster innan vi "kör igång"

  • fasit
    Äldre 19 Jul 15:57
    #18

    Jag tycker "jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig" är fin, men jag vet inte om den finns med i alla psalmböcker. Kolla registret. Ibland är det typ 702 eller ngt sånt.
    Lycka till!


Svar på tråden Förslag på psalmer till augusti bröllop