• tezz84­0
    Äldre 13 Jul 15:08
    112870 visningar
    13 svar
    13
    112870

    Hur många potatisar per person?

    Hur mycket potatis kan man räkna med per person ungefär tro?
    Ska ha potatis till 30 pers...

  • Svar på tråden Hur många potatisar per person?
  • Dejli
    Äldre 14 Jul 09:50
    #1

    Det beror helt enkelt på hur mkt folk äter helt enkelt och vad för sorts potatis du ska servera... jag brukar räkna på ca 3 normalstora/person när jag gör kokt potatis till många. Några äter mer, andra mindre. Ska man göra pressad potatis, klyftpotatis eller potatisgratäng brukar det gå åt mer...

  • Kattpo­et
    Äldre 14 Jul 11:32
    #2

    I teorin är  en portion 3 potatisar per portion  och 4 för pressad potatis.

    Här hemma dock äter vi tre tillsammans ... 

  • Amejul­i
    Äldre 14 Jul 11:42
    #3

    Jag tror på ungefär de doseringar som skrivs ovan. Men är det små färskpotatisar krävs mer.

    Själv är jag en ganska liten tjej men kan lätt smälla i mig 5 :-P

  • Kattpo­et
    Äldre 14 Jul 11:44
    #4

    Jo men man får se det  som detta , det är en portion potatis, så om personen tat två portioner så blir det sex potatiser per person, i teorin.

    Och räkningen är efter en medelstor potatis INTE  pyttiga sommar potatisar, så då måste man ju lägga till fler. 

  • Äldre 14 Jul 11:59
    #5

    Tycker nog ni ska ta till rejält...om det är buffé ni ska ha? Om någon gäst ex inte är så förtjust i något annat kanske han/hon tar mer potatis än ni räknat med.

  • Amejul­i
    Äldre 14 Jul 12:04
    #6
    Kattpoet skrev 2011-07-14 11:44:38 följande:
    Jo men man får se det  som detta , det är en portion potatis, så om personen tat två portioner så blir det sex potatiser per person, i teorin.

    Och räkningen är efter en medelstor potatis INTE  pyttiga sommar potatisar, så då måste man ju lägga till fler. 
    Jo, precis det jag sa..
  • Amejul­i
    Äldre 14 Jul 12:04
    #7

    eller menade iaf... :-P

  • 1700ta­l
    Äldre 14 Jul 12:32
    #8

    Sen beror det ju på om du ska lägga upp maten själv eller om det är buffé. Likaså påverkar om du har tillugg och/eller förrätt innan och folk redan är lite mätta. Vet gästerna att det även kommer efterätt/tårta efteråt äter de nog oxå lite mer måttligt.

  • tezz84­0
    Äldre 14 Jul 21:34
    #9

    Det kommer antagligen bli färskpotatis så då blir dom ju lite mindre.
    Lommer att ställa fram maten så dom får ta själva, men det är ingen buffé utan, kött, potatis lite grönsaker och sås.
    Innan maten så blir det bara en drink och spett av något slag med frukter.
    Efteråt blir det bröllopstårta.

    Ok, men då blir det ett jädra räknande när man ska handla potatisar då..
    Säg 5-6 färskpotatisar per person * 30 = 180st ca... =)

  • Dejli
    Äldre 15 Jul 09:15
    #10
    +1

    Räkna ut ungefär hur många gram per person det motsvarar, och väg istället. Det är nog enklare.

  • Kattpo­et
    Äldre 15 Jul 10:20
    #11
    +1

    Du behöver i runda slängar   6½ kilo potatis.

  • Äldre 3 Oct 12:08
    #12

    hur många kilo potatis till 65 personer till fläskfilegryta

  • Wed 4 Mar 2020 13:23
    #13

    [quote=4438878][quote-nick]saladamm skrev 2017-10-03 12:08:09 följande:[/quote-nick]

    hur många kilo potatis till 65 personer till fläskfilegryta

    Räkna ca 200-250g potatis per person medelstora potatisar väger runt 85-100g så det är ca 2-3 potatisar per portion och beroende på storlek så runt 16-17 kg och ett kilo räcker till runt 4-5 personer vilket brukar vara ca 10-12 medelstora potatisar.

Svar på tråden Hur många potatisar per person?