• Lindao­chJohn
    Äldre 10 Jul 22:45
    5064 visningar
    22 svar
    22
    5064

    Alla tips om Italien!

    Vi funderar på att göra en roadtrip genom Italien på vår bröllopsresa. Flyga till Milano o hyra bil o köra neråt.
    Venedig, Toscana o Rom är självklara städer på vägen. Tanken är att vi ska vara iväg i 2 veckor som ska fördelas på 5 dagar på sol-o-bad-ställe, några dagar i själva Rom o sen resten på vägen mot Rom .

    Alla tips tas emot med glädje! Allt från vilken stad man ska åka till, vilket vin man ska dricka, var man kan bo mm!

  • Svar på tråden Alla tips om Italien!
  • Polven­ton
    Äldre 11 Jul 11:50
    #1

    I Toscana skulle jag tipsa Lucca som är en underbar liten stad med en gammal ringmur runt hela gamla staden, mysiga restauranger och flera fina läderbutiker bland annat.

    I Florens finns en underbar gelateria (glassbar) på en parallellgata till Duomon som heter Grom (www.grom.it/ita/). 

    Det lutande tornet i Pisa kan vara kul att se, men i övrigt är det inte värt att planera en längre vistelse i staden.

    Kolla gärna upp några restauranger i varje stad och införskaffa en bra reseguide. Det är svårt att hitta de riktiga pärlorna i Italien bara genom att gå runt i stan och se vad som verkar mysigt.

  • Lindao­chJohn
    Äldre 11 Jul 18:30
    #2

    Tack så mycket!

    O så puffar jag ännu mer!

  • Jag han
    Äldre 11 Jul 19:01
    #3

    Vi åkte till Rom förra året. Jag blev förälskad i staden, eller landet. Jag måste återvända till Italien. Var som helst!!


    Nåt vi tyckte var häftigt var alla kyrkor. Så otroligt vackra. Ingen av oss är så intresserade av just sånt, särskilt inte min sambo. Men vi gick in i dom varje dag! Häftigaste besöket var när vi fick höra "ave maria" sjungas i en av kyrkorna..


    Testade en massa typiskt italienskt. Pasta, pizza, vin, limoncello (citronlikör som jag säkert stavat fel), tiramisu, och gick på alla ställen man "ska" besöka som turist.


    Jag har inte ett negativt ord om Rom. Allt låg så nära. Vi hann med hälften av våra "måste se" lista på första dagen, och vi var där i fyra dagar :)


    Tänk att sitta på en liten uteservering. Ett rangligt bord med en röd/vit rutig duk. Dricka en kaffe och lyssna på detta språk. Det är så jag blir tårögd!

  • Debe
    Äldre 11 Jul 19:10
    #4

    Det finns en jättemysig gammal stad som heter Bergamo (nära Milano), där kan ni spendera två nätter på nåt mysigt/charmigt hotell!


  • mikita
    Äldre 11 Jul 19:17
    #5

    Det här ligger väl kanske inte på er planerade resväg, men tipsar ändå om det. Vi bodde där en vecka och stortrivdes. Lugnt, tyst, romantiskt, egen pool. Nära till små mysiga städer/samhällen. Ägs/drivs av en svenska.

    www.villa-val-lemme.com/

  • Äldre 11 Jul 19:23
    #6

    Kolla in www.tematoscana.se
    Vi bokade precis en veckas vistelse i en Toscansk by med logi i egen lägenhet i ett "nybyggt slott"...

    Vissa ställen går bara att boka veckovis, andra var enstaka övernattningar. Och det kan ju passa er om ni reser ner genom landet. Slottet vi ska bo på låg 13 mil från Pisa...

    Många av ställena erbjöd hemlagad mat (mot en extra slant) och vinprovning av gårdens eget vin (ingick i vissa fall).
    Dom på Tema Toscana har varit jättebra att ha och göra med också, om du berättar om din resväg så kanske dom kan välja ut ett par gårdar / hotell som ligger någotsånär på rätt väg för er så det blir lite lättare att välja Solig 

  • Lindao­chJohn
    Äldre 11 Jul 20:33
    #7

    Tack för alla förslag!


    O ge gärna mer!

  • Erika
    Äldre 12 Jul 17:21
    #8

    Åhh, jag och min man älskar Italien och ska snart dit igen! För några år sedan bilade vi runt i Toscanaområdet och det är något jag varmt kan rekomendera!

    Vi började med Pisa, men precis som 'Polventon' skrev så är det bara tornet som är värt att se. Därefter åkte vi till Florens, en jättefin stad med mycket att se ,  vi åkte sedan vidare mot landsbyggden och dess härliga vingårdar, stannade till i bergsbyn Volterra (hur mysigt som helst), för att sedan avsluta vid kusten i San Vincenzo.

    Tänkte tipsa om boendet vi bodde på mitt i ingenstans, bland vinodlingarna! Uppe på en höjd ligger denna maffiga vingård, omgiven av olivlundar och vindruvsrankor. På deras område som är ganska utspritt , finns flera olika boendeformer, bla b&b och villor. Vi bodde i b&b delen, men hade tillgång till villorna + pool som fanns på området- kändes hur lyxigt som helst. Till saken är att vi fick vara för oss själva, eftersom det inte var någon som bodde i de villorna vi var vid :)

    Detta är ingen håll- i -gång- ställe, snarare en plats för avkoppling, och en upplevesle att ha milsvidd utskikt över landskapet. Frukost ingick, men för att äta middag på restaurang måste man ta sig till närmsta by, några minuters bilfärd därifrån. Vi bokade endast några veckor innan och lyckades få ett rabatterat "sista minuten pris", så håll ögonen öppna om ni är intresserade!
    http://www.villasantandrea.com/ 

  • Lindao­chJohn
    Äldre 12 Jul 19:11
    #9
    Erika skrev 2011-07-12 17:21:34 följande:
    Åhh, jag och min man älskar Italien och ska snart dit igen! För några år sedan bilade vi runt i Toscanaområdet och det är något jag varmt kan rekomendera!

    Vi började med Pisa, men precis som 'Polventon' skrev så är det bara tornet som är värt att se. Därefter åkte vi till Florens, en jättefin stad med mycket att se ,  vi åkte sedan vidare mot landsbyggden och dess härliga vingårdar, stannade till i bergsbyn Volterra (hur mysigt som helst), för att sedan avsluta vid kusten i San Vincenzo.

    Tänkte tipsa om boendet vi bodde på mitt i ingenstans, bland vinodlingarna! Uppe på en höjd ligger denna maffiga vingård, omgiven av olivlundar och vindruvsrankor. På deras område som är ganska utspritt , finns flera olika boendeformer, bla b&b och villor. Vi bodde i b&b delen, men hade tillgång till villorna + pool som fanns på området- kändes hur lyxigt som helst. Till saken är att vi fick vara för oss själva, eftersom det inte var någon som bodde i de villorna vi var vid :)

    Detta är ingen håll- i -gång- ställe, snarare en plats för avkoppling, och en upplevesle att ha milsvidd utskikt över landskapet. Frukost ingick, men för att äta middag på restaurang måste man ta sig till närmsta by, några minuters bilfärd därifrån. Vi bokade endast några veckor innan och lyckades få ett rabatterat "sista minuten pris", så håll ögonen öppna om ni är intresserade!
    www.villasantandrea.com/ 
    Tack!

    Vi är ute efter jus det, avkoppling och att se landet, så det skulle nog passa perfekt! Vi ska absolut ta oss en titt där!
  • Ankis8­8
    Äldre 13 Jul 01:20
    #10

    Åk till Bologna,  min hemstad!
    Vi gifte oss här för två veckor sedan så att många svenskar kom ner och verkade uppskatta staden. Jag älskar den, men jag är mycket partisk  

Svar på tråden Alla tips om Italien!