• Tiotio­tio
    Äldre 27 Jun 12:29
    8694 visningar
    28 svar
    28
    8694

    Billig brudbukett i Sthlmsområdet?

    Jag har faktiskt ingen aning om florister i stohlmområdet och behöver hjälp!
    Förvisso är det ett tag kvar tills vi ska gifta oss, men vi har noll på allt så måste vi ju börja någonstans.

    Vår budget är lite enorm och jag har väl inte tänkt mig 1000kr för en bukett, så gärna kring 500kr om det går att få ett pris under det vore jag mäkta nöjd!

    Så frågan är, var kan man hitta billiga brudbuketter i sthlmsområdet?

    Tack tack tack!

  • Svar på tråden Billig brudbukett i Sthlmsområdet?
  • Aniara­4
    Äldre 27 Jun 12:39
    #1

    Det beror förstås på vilken sorts bukett du hade tänkt dig! Vill du ha en "riktig" maffig brudbukett med allt det arbete det innebär kommer du inte att komma under 1000 kronor. 2500-3000 är vanliga priser för sådana buketter.

    Sen kan du komma billigare undan dels genom att ha en enklare bindning, kanske bara lindade stjälkar istället för blommor instuckna i en hållare osv, dels genom att inte ha några specifika krav på vilken sorts blommor det ska vara, utan kanske ge floristen en färg och en budget och ta vad du får. Det kan bli fint ändå!

    Själv har jag lite specifika idéer, jag vill ha en droppformad bukett med lila rosor i, och jag har valt Blomsterstudion i Enskede där den bara kommer att gå på i storleksordningen 1200-1300 kanske. De håller priserna nere genom att inte ha någon butik eller blommor inne i lager, utan de köper bara in precis de blommor som någon har beställt.

  • Tiotio­tio
    Äldre 27 Jun 12:50
    #2

    Åh okej, jag hade tänkt mig något i stil med en sådan här bukett






    Dessa finns hos Eruofloristen för ca 375 exkl frakt som är på 99kr.
    Då känns det som om man kan få en bunden för lite mer så kan det vara värt det.

    Men jag är rätt kluven, jag vill ju gärna ha grönt och vitt, alternativt vitt och ljusrosa/gammelrosa

    Jag har ju ingen direkt idé utan det som är viktigt är att det inte blir allt för starka färger, så som blått, rött, orange, fult o så vidare .)

    Men tack för tipset i alla fall! Jag kan kanske åka till Enskede blomsterstudio och fråga de :) själv befinner jag mig i Farsta så det är ju inte allt för långt.
  • Moster Stina
    Äldre 27 Jun 12:51
    #3

    Jag bor i Stockholmstrakten, och bestämde mig för länge sen att binda buketten själv. Jag är fasligt ohändig, men kollade upp instruktioner på internet, och bestämde mig för att träna. Köpte en bunt rosor på Konsum, och blandade med grönt från naturen. Blev en hyfsat snygg och proffsig bukett redan på första försöket!


     


    När det väl kom till själva bröllopet så hade svärföräldrarna hittat en handelsträdgård i Västergötland som sålde tiopackar av rosor till ett mycket bra pris. 50 kr för lite mer smalskaftade och 100 kr för långa ståtliga supervackra saker.


    Vi köpte en massa blandade rosor för ca 800 kr. Fick dem uppkörda hit med makens syster flera dagar innan bröllopet.


    Jag band hastigt ihop min bukett kvällen innan, med kanske ca 30 rosor. (virade runt inplastning med vatten, och ett sidenband runt dagen efter) De återstående 50 använde vi för att pynta festlokalen, samt kyrkbänkarna.


    Det blev VÄLDIGT mycket blommor för pengarna, och jag är väldigt glad att vi gjorde så.


    Mitt råd till dig är att binda själv, av rosor som du köper på Hötorget. Då kan du verkligen ju plocka ut de finaste blommorna, och kanske använda knoppar från resten till dukning.


    (Vi visste att vi inte skulle ha tid att åka in till Stockholm, 5 mil, så det var därför vi själva inte gjorde så)


     

  • Tiotio­tio
    Äldre 27 Jun 12:55
    #4

    Det var väldigt smart!

    Jag har tänkt den tanken tidigare, många gånger :) Men både jag och sambon kom snart fram till att det är hiskligt dyrt att köpa blommor från florister i närheten av oss..:( och att det skulle ta en sådan tid, men samtidigt, har man lokal, mat och allt förbeställt utan att man själv behöver anordna något så kanske det finns tid till att binda sin egen bukett.

    Jag är ju främst ute efter pioner, rosor och prärieklockor i min bukett. Gärna alla i vitt. Så bara några sådana med blad hamnar ju på en 300-400kr. Sen blir det ju en kostnad för någon strå hit och dit och så banden... Men jag ska kolla upp instruktioner och köpa med mig lite blommor på vägen hem från träningen idag och prova. det är definitivt värt o provas :D

  • Moster Stina
    Äldre 27 Jun 13:18
    #5
    Tiotiotio skrev 2011-06-27 12:55:09 följande:
    Det var väldigt smart! Jag har tänkt den tanken tidigare, många gånger :) Men både jag och sambon kom snart fram till att det är hiskligt dyrt att köpa blommor från florister i närheten av oss..:( och att det skulle ta en sådan tid, men samtidigt, har man lokal, mat och allt förbeställt utan att man själv behöver anordna något så kanske det finns tid till att binda sin egen bukett. Jag är ju främst ute efter pioner, rosor och prärieklockor i min bukett. Gärna alla i vitt. Så bara några sådana med blad hamnar ju på en 300-400kr. Sen blir det ju en kostnad för någon strå hit och dit och så banden... Men jag ska kolla upp instruktioner och köpa med mig lite blommor på vägen hem från träningen idag och prova. det är definitivt värt o provas :D

     


     


     


    Vad bra! Och jag kan säga att det är riktigt KUL också!,-)

  • MickeA­ngelic­a2011
    Äldre 29 Jun 20:53
    #6

    Hej!
    jag ska oxå göra alla mina blommor, har gjort några till vänner.
    det finna vita stora rosor som heter avanlanche, det gjorde jag till min bästa kompis. 7st  rosor ca: 40kr/st
    7st prärieklocka ca: 15kr/kvist = 385 kr  har inte koll på pioner....
    nu har du lite hum.....

    när ska ni gifta er??
    angelica

  • memno
    Äldre 29 Jun 21:23
    #7

    Gick till lokala floristen i Fruängen och fick en fin bukett för ca 700 kr


     

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 29 Jun 21:40
    #8

    Förutom i Hötorget så kan du köpa blommor i Medborgarplatsen (torget), Slussen och Skärholmen. På alla dem ställen har dem blommor på torget, väldigt prisvärt om man ska binda sin bukett själv så att säga.

  • Tittij
    Äldre 29 Jun 22:00
    #9
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-06-29 21:40:23 följande:
    Förutom i Hötorget så kan du köpa blommor i Medborgarplatsen (torget), Slussen och Skärholmen. På alla dem ställen har dem blommor på torget, väldigt prisvärt om man ska binda sin bukett själv så att säga.
    Ska dock tilläggas att kvalitén på de blommorna är mycket lägre än de i floristbutik. Har handlat måååånga gånger på Hötorget och flera gånger har blommorna slokat redan dagen efter. Men kan man köpa dem kvällen innan så borde de ju hålla sig över vigseln iallafall.
  • Charmi­na
    Äldre 30 Jun 09:21
    #10

    Jag kan varmt rekomendera Interflora i Skärholmens centrum.
    Jag beställde en rund bukett med rosor och pioner i olika vita/kräm färger och utfyllnadsblommor i beiget.
    I varje ros var det fäst en guldpärla.

    Den var otroligt vacker och alla gav komplimanger för den.
    Jag beställde även tärnbukett, 2 näbbbuketter, 2 corsage mm.

    Jag var jättenöjd!
    Priset för min bukett låg på ca 700 kr.

Svar på tråden Billig brudbukett i Sthlmsområdet?