• Äldre 27 Jun 10:02
    26916 visningar
    69 svar
    69
    26916

    Bantar du för att komma i form till bröllopet?

    I dagens Metro kan man läsa att kvinnor ibland tar dopingmedlet efedrin för att komma i form inför bröllopet. Efedrin kan ge bland annat ge hjärtklappning, ångest och sömnstörningar. En 31-årig kvinna säger till Metro:

    ”Jag har svårt att se mig själv som överviktig på mitt bröllop. Att titta tillbaka på bilderna från en av de största dagarna i sitt liv och inte vara nöjd är aldrig något jag skulle vilja.”

    Kvinnan hade tidigare tagit efedrin och varit nöjd.

    Hur tänker du om det här med banting inför bröllopet? Har du bantat? Provat bantningspiller? Snacka här!

  • Svar på tråden Bantar du för att komma i form till bröllopet?
  • Loche
    Äldre 27 Jun 10:06
    #1

    Jag hade inga som helst planer på att banta inför bröllopet. Tycker jag trivs i min kropp, men det gjorde jag tidigare också, innan jag gick ner 18 kg för tre år sen.
    Men sen hittade jag ju den där klänningen då! Skrattande Som bara fanns en enda i en storlek och den var inte mycket för liten till mig,,, men lite. Så jag körde igång.

    Inte med piller och såna saker dock, utan skärpte till min lchf-kost, det är det enda som gäller för mig och nu har jag tappat några kilo,,, varken väger eller mäter mig så hur många vet jag inte, men klänningen sitter som den ska i alla fall. Tungan ute

  • AnnaJa­cob
    Äldre 27 Jun 10:06
    #2

    Jag tycker verkligen att det är hemst att det är sån press på att vara smal och fin, men det är minst lika hemst att alla vill hitta en genväg till att bli smala.
    Jag har själv 25 kg som ska bort innan mitt bröllop den 4/8 2012, men jag tror på den gamla klassiska metoden, alltså kalorier som går in och hur många man förbränner.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 27 Jun 10:11
    #3

    Banta gör jag inte, är normalviktig. Däremot försöker jag träna extra, gå promenader och äta rätt :)

  • Äldre 27 Jun 10:15
    #4

    Jag försöker gå ner 3-4 kilo, och det gör jag genom att röra på mig mer och inte äta socker.

  • Mirjam­i
    Äldre 27 Jun 10:26
    #5

    I mina tonår fick jag testa efedrin tillsammans med koffein. Visste inte annat än att det var bantningspiller. Men med bieffekterna slutade jag och sen fick jag veta att det är en drog, det är amfetaminliknande!!! Så jag är oerhört emot det. Jag fick hjärtklappning, extrema svettningar och det svartnade för ögonen utan att jag ansträngt mig. Nej, testa INTE!!!

    Jag började för 1 ½ år sedan att promenera, jogga eller cykla till affären, arbete (bara 2 km enkel väg), dagis, skola etc. Minskade ner på kolhydraterna, men slutade inte. Bytte snabba kolhydrater mot mer långsamma, ökade proteinintaget och mer frukt och grönt. INGA lightprodukter!!! Inga söta drycker (jo, fredagsmys :))
    Mindre tallrikar och vatten eller mjölk till maten. På så vis gick jag ner som attan. Men sen kom musklerna och jag stannade i vikt men minskade i storlek. Från storlek 48 till 38 på ett drygt år.

    Stressa inte, börja hellre i god tid. Den sista tiden måste du äta för att planera bröllop stoppar ju hjärnfunktionerna tycker jag, och utan mat... Jag skulle bli som en grönsak direkt!!!

  • Aniara­4
    Äldre 27 Jun 10:37
    #6

    Vansinne!

    Själv kommer jag att fortsätta med LCHF som jag ätit i 3½ år, och tänkte strikta till mig nu de sista månaderna efter lite för många dikeskörningar under våren. (Jag är sockermissbrukare, så för mig är det nolltolerans som gäller, annars går det åt skogen!).

    Det första året gick jag ner 25 kilo, sen har det stått i stort sett stilla i ett par år, men jag hoppas kunna skala av någon liten halvcentimeter till inför bröllopet. Jag tror inte jag hinner göra någon större skillnad i andras ögon, men om jag själv känner att det har hänt något litet kommer jag att känna mig snyggare än förra månaden, och det tror jag reflekteras i min utstrålning.

    Men går det inte så går det inte. Vacker räknar jag med att vara oavsett i min klänning och mitt proffssmink och min håruppsättning, och framför allt kommer jag att vara väldigt lycklig, och det är huvudsaken.

    På sikt hoppas jag också på att gå ner kanske 10-15 kilo till, men jag har redan vunnit så mycket att jag inte har särskilt bråttom. Det är inte nyttigt att gå ner för fort. Och sen jag slutade äta kolhydrater har jag blivit av med ledvärk, migrän, IBS och sötsuget som styrde mitt liv, och har dessutom slutat både fisa och snarka, så jag kommer ALDRIG att gå tillbaka till kosten som gjorde mig sjuk.

  • 1700ta­l
    Äldre 27 Jun 10:46
    #7

    Jag håller på att gå ner i vikt men kanske inte specifikt för bröllopets skull. Gick snabbt upp 18 kg för ett par år sen när jag åt medicin. De kilona har jag kämpat med sedan dess, 10 kg av dem är nu borta och jag har ett år kvar att gå ner resten. Så bröllopet är min "dead line" kan man säga, då vill jag vara "mig själv" igen. När jag vägde som mest kände jag mig väldigt obekväm med mig själv, nu däremot (fortf med ett antal några kilon kvar) känns det helt ok. Och jag måste inte gå ner alla dessa 18 kg, har alltid varit smal och lång men kanske får jag acceptera ett par extra kilon. Det skulle va helt ok, även på bröllopet.

    Ibland går jag ner snabbare, ibland står jag still i vikt många mån. Ibland kör jag ett ryck med modifast, ibland kör jag en intensiv period med GI utan kolhydrater (det har sammantaget varit det mest effektiva). Men några piller eller annat skulle jag absolut inte använda. Det mest extrema jag nånsin övervägt och använt är modifast.

  • Tiotio­tio
    Äldre 27 Jun 10:51
    #8

    Det är ca 1 år kvar till vårt bröllop och har inte tänkt värst mycket kring det. Går jag upp eller ner, ja så är det. Tråkigt att behöva justera klänningen när det är deadline, men what the heck.

    Men jag måste erkänna att det skulle vara fint att vara mer slimmad. Jag är idag normalviktig men skulle vilja ha en mer markerad ryggtavla, men vi får se. Så fort semestern är slut blir det ont om tid för träning och så kommer julen..suck, ja då vore det inte fel med GI.( Vid yngre ålder var jag underviktig väldigt länge).

    Jag vet att jag är helt emot alla former av bantningspiller. Vid yngre ålder tränade jag mycket styrketräning och tog förbränningstabletter som de skrev, skulle förbränna fett. Detta var när jag "deffade", men jag led av en extrem hjärtklappning och andfåddhet som gav starka varningssignaler. Så börja inte med sånt, det kan förstöra ditt liv.

    Tyvärr ser man allt för många dåliga förebilder i media idag.
    Jag vet själv hur jag blir under stressperioder med för många intryck från media på alla dessa fricking smala aktriserna eller modellerna.

    Men samtidigt vet jag också att om jag äter dåligt i 1 vecka tappar jag alldeles för mycket fett och muskler. Som tidigare underviktig är det jätteviktigt att äta bra, sen behöver du inte vräka i dig fett och socker för att kompensera, men se till att äta balanserat.

    För att hålla vikten på en jämn nivå äter jag:

    Frukost:
    Flingor med mjölk
    Kaffe

    Lunch:
    Matlåda från gårdagens middag, se till att göra lådan lagom, det är bättre att äta en ordentligt lunch än en megamiddag.

    Middag:
    Kött/fisk/kyckling
    Ris/pasta/potatis
    Grönsaker

    Ganska mycket som tallriksmodellen.

    Under dagen finns det utrymme för mellanmål så som macka eller frukt.

    Men alla som försöker komma i form till bröllopet oavsett upp eller ner i vikt, keep up the good job!

  • Oniq
    Äldre 27 Jun 10:56
    #9

    Ja.. visst skulle jag vilja gå ner i vikt (i allmänhet) och vara så nöjd som möjligt med mitt utseende dagen D.

    ..men jag är galet lat och klänningen är redan inköpt och passar..  ...så det vore ju jobbigt att behöva sy in den :) 

    Har i omgångar försökt med alla möjliga sorters bantningsgrejor, men 'missat' efidrin. Har kommit till den tråkiga insikten att kost och träning är det enda som verkligen fungerar. (de två saker jag är usel på :)  )

  • MrsT20­11
    Äldre 27 Jun 10:59
    #10

    Skönt att riskerna med Efedrin äntligen uppmärksammas!! Det är en livsfarlig drog och inget annat.

    Jag har varit intresserad av träning och hälsa i flera år och stabilt vägt 69 kg till mina 168 cm. Inför bröllopet drabbades jag dock av fåfänga och bestämde mig för att "tajta till mig". Mindre skräpmat och större ansträngning vid varje träningspass, mer behövdes inte. Nu väger jag 65 kg och är mäkta stolt över mina vältränade armar, finns bildbevis i mitt galleri! Flört

    Jag tycker det verkar vara en helt hysterisk industri kring detta med bröllop, bantning och skönhet. Ju mer jag läser här på BT desto mer illamående blir jag. Det är pulverbantning, pillerbantning och andra hälsovådliga "quick-fixar" som folk ägnar sig åt. Dessutom är det inte klokt hur normala svenska tjejer plötsligt kan förvandlas till hollywood-bimbos när det vankas bröllop. Trådar i stil med "Bröstförstoring", "Läppförstoring", "Ta bort bekymmersrynkan mellan ögonen", "vaxa håret i ansiktet" etc etc. Dessa tycker jag att ni i redaktionen bör hålla koll på och försöka avstyra! Folk hetsar varandra till alla möjliga farliga och onödiga ingrepp!!

Svar på tråden Bantar du för att komma i form till bröllopet?