• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 15 Jun 14:37
    2530 visningar
    4 svar
    4
    2530

    Allt om London

    Resan denna gång blir London
    Jag funderar dock lite på ja...allt möjligt. Men tex vad är det billigaste alternativet att ta sig med tunnelbana? Finns ju massa olika förslag. Sist vi var där löste vi kort över dagen. Men måste finnas ett billigare alternativ väl? Hittade något på denna länken 
    www.raileurope.com/activities/london-travel-card/index.html
    Men vad innebär dessa zoner? Är det långt ut på landet de gäller?
    Kanske finns det fler som tänker åka till London denna sommaren och då kan vi ju ge varandra tips  

  • Svar på tråden Allt om London
  • Polven­ton
    Äldre 6 Jul 12:53
    #1

    Hej TS!

    Jag har länge bott i London och tycker mig ha ganska bra koll på tunnelbanesystemet och dess biljetter. Hjälper dig gärna men det hade varit bra att veta var ni ska bo, vad ni ska göra, hur länge ni ska vara där och hur många resor per dag ni räknar med?

     

  • vickan­ofilip
    Äldre 6 Jul 19:59
    #2

    v


    Polventon skrev 2011-07-06 12:53:09 följande:
    Hej TS!

    Jag har länge bott i London och tycker mig ha ganska bra koll på tunnelbanesystemet och dess biljetter. Hjälper dig gärna men det hade varit bra att veta var ni ska bo, vad ni ska göra, hur länge ni ska vara där och hur många resor per dag ni räknar med?

     
    Vi ska till London to-sö i augusti och landar på london city airport och ska till hotellet som ligger i Bloomsbury/russel square.. hur tar vi oss dit och hur ska vi billigast ta oss runt sen i stan? vi ska till towern också.. när är bäst att åka dit? vi vill hemskt gärna se hampton court .. hur tar man sig dit? vill ha all info du bara kan ge.. gärna bra webbsidor och annan bra turistinfo! var i london bor du?
  • Polven­ton
    Äldre 6 Jul 21:19
    #3

    Ang. biljetter för tunnelbanan m.m. så skulle jag rekommendera att skaffa Oyster cards som ni laddar med pengar. Man måste betala £5 deposit, men den får man tillbaka om man lämnar tillbaka kortet innan man åker hem. Det smarta med Oysters är att de har "Daily Price Capping" vilket betyder att man aldrig betalar mer än vad ett daily travelcard skulle ha kostat - och de dagar ni inte åker så mycket så betalar ni bara för de resor ni gör.

    Från London City Airport tar ni er till Bloomsbury genom att ta Docklands Light Railway (tunnelbana huvudsakligen ovan jord) till Bank och där byter ni till Central Line som ni åker till Holborn. Ev. kan ni byta tunnelbana till Piccadilly Line och åka till Russel Square med, men det beror på var hotellet är.

    Till Hampton Court kan man ta tåg från Waterloo. Mer info finns på den här hemsidan
    www.hrp.org.uk/HamptonCourtPalace/planyourvisit/gettingthere.aspx

    Towern har jag aldrig varit på faktiskt, men jag skulle tippa på tidigt på förmiddagen - under sommarmånaderna är det ganska fullt överallt.  

    Nedan har jag klippt in en Londonguide jag skickat till bekanta som ville ha lite insidertips. Kanske hjälper det er med! 

    LONDONGUIDE

    Shopping
    För vanlig shopping på kedjorna är området kring Oxford Street (Tunnelbana Marble Arch/Bond St/Oxford Circus) den största shoppinggatan i Centrala London. Här finns bland annat TopShops huvudbutik. Andra bra, mer lokala, shoppinggator är Kensington High Street (High Street Kensington) och King's Road (Sloane Square). I västra London (White City/Sheperd's Bush) finns ett ENORMT nytt shoppingscentrum som heter Westfield som har alla kedjor och också en designavdelning som heter The Village. Jag tror jag har hört att det är det största i hela Europa. De har alla affärer som finns på Oxford Street men är oftast lugnare, i alla fall på vardagarna.

    Marknader
    Det finns ju flera mysiga marknader i London. Området kring Brick Lane (Aldgate East/Liverpool Street Station) har mycket nya designers och konstutsällningar, här finns också mycket indiska restauranger och en underbar, världskänd bagelrestaurang -  Beigel Bake - längst upp på gatan. Mest action är det här på söndagar. 

    I Camden (Camden) är det marknad varje dag i Camden Lock Market, här finns både hysteriskt turistiga delar och de som är mer alternativa och unika. 

    På Portobello Road i Notting Hill (Notting Hill Gate) är det marknad på torsdagar. På väg från tunnelbanan till Portobello Road finns en italiensk glassbar med den godaste glassen - Gelato Mio (37-39 Pembridge Road). Och på 208-212 Westbourne Grove som är en tvärgata till Portobello Road finns Daylesford Organic, en mysig mataffär och café.


    Mat och fika
    Det finns flera stora kedjor med god mat för en billig penning som exempelvis Wagamama, Busaba Ethai, Pizza Express och Nandos. För lite mer lyx finns Nahm, en thailändsk restaurang med Michelinstjärna och underbara smaker vid Hyde Park och en mysig grekisk restaurant i Chalk Farm som heter Lemonia. Här finns adress och en review. Man måste boka innan.

    Om man vill ha snabb fika har apotekskedjan (!) Boots Meal Deals med en macka/wrap/sallad, en dricka och snacks (chips/nötter/choklad/kaka/frukt m.m) för £3.49. Inte någon kulinarisk upplevelse, men bra och billigt att ta med sig! 
  • Polven­ton
    Äldre 16 Oct 21:43
    #4

    Åkte ni till London Hoffsennanen och vickanofilip? Hur var det?

Svar på tråden Allt om London