• glada august­ibrude­n
    Äldre 7 Jun 12:27
    121240 visningar
    98 svar
    98
    121240

    Ge pengar till brudparet....Hur mycket?

    Vi är bjudna på ett bröllop där brudparet önskar sig pengar till sin bröllopsresa.


    Men HUR MYCKET ska man ge? Finns det någon etikettsgräns eller hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?
  • Äldre 9 Jun 21:09
    #81
    anne på grönkulla skrev 2011-06-09 20:56:44 följande:
    Vad brudparet/värdparet väljer att lägga på sin fest har jag som gäst inte ansvar för
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-09 21:08:05 följande:
    Håller fullständigt med dig, dessutom brukar man ju spara länge inför sitt bröllop (om det ska vara påkostat). Då kan det ju inte ligga på gästerna att ta hänsyn till vad bröllopet kostar! Man måste fundera på hur mkt man själv KAN lägga utan att det tär på ens ekonomi Glad Alla har vi olika inkomster & budget, då måste ju bröllopsgåvan vara individuell & inget krav på minimum bellop!
  • Nu tusan ska jag bli fru
    Äldre 9 Jun 21:12
    #82

    Haha nej iof det har ni rätt i, usch och fy... avskyr det där med pengar....

  • My Weddin­g 2011
    Äldre 9 Jun 21:15
    #83

    på lördag gifter sig min bästa väninna och de önskar sej bidrag till resa... de har angett ticket som butik om man vill köpa presentkort, så att de inte ska få massa olika bolag...

    jag och min sambo kommer att ge dem 500:- i presentkort, samt ytterligare en present som jag ville ge lite extra då jag är tärna... presenten är väl värd närmare 500:- också...

  • Annika David
    Äldre 9 Jun 21:20
    #84

    När vi har varit på bröllop där paret önskat sig pengar så har vi gett ca 1000:-, men det var inte jättenära vänner till oss...hade det varit det hade vi nog lagt mer.


    Bröllop 2011-07-02
  • Kattpo­et
    Äldre 9 Jun 22:09
    #85
    Nu tusan ska jag bli fru skrev 2011-06-09 20:49:11 följande:
    Hur mycket kostade bröllopet per gäst då? =)
    Om du ska verkligen veta det, mat och fika kostnaden per gäst på vårat bröllop  var 150 kr  allt som allt  och på löftes förnyelsen   50 kr per person.  Så  våra gäster gav för mycket, vi kanske borde lämnat tillbaka  lite av pengarna.

    Fast mina gäster  visste inte om kuvertkostanden eftersom in min vänkrets så trycker vi inte  konstnaden i nyllet på folk eftersom vi alla inte har löner på  25000 kr efter skatt vissa av oss  har bara  8000 kr efter skatt, istället  ger vi efter förmåga och blir glada för vad folk ger oss eftersom det oftas  är givet med tanke bakom det. 

    Det faktiskt skönt att ha en vänkrets där kärlek är viktigare än pengar, du kanske borde prova på det en dag. 
  • Nu tusan ska jag bli fru
    Äldre 9 Jun 22:24
    #86
    Kattpoet skrev 2011-06-09 22:09:30 följande:
    Om du ska verkligen veta det, mat och fika kostnaden per gäst på vårat bröllop  var 150 kr  allt som allt  och på löftes förnyelsen   50 kr per person.  Så  våra gäster gav för mycket, vi kanske borde lämnat tillbaka  lite av pengarna.

    Fast mina gäster  visste inte om kuvertkostanden eftersom in min vänkrets så trycker vi inte  konstnaden i nyllet på folk eftersom vi alla inte har löner på  25000 kr efter skatt vissa av oss  har bara  8000 kr efter skatt, istället  ger vi efter förmåga och blir glada för vad folk ger oss eftersom det oftas  är givet med tanke bakom det. 

    Det faktiskt skönt att ha en vänkrets där kärlek är viktigare än pengar, du kanske borde prova på det en dag. 
    "Det faktiskt skönt att ha en vänkrets där kärlek är viktigare än pengar, du kanske borde prova på det en dag."

    aouch - jag menade inget illa. förlåt om jag uttryckte mig på ett sätt som du tog illa upp. alla bröllop jag varit på har man gett minst 1000 kr (per par) därför blev jag förvånad över att en del ger mindre.

    -

    vill bara förtydliga att vi varken ska på bröllopsresa eller önskar oss några pengar eller så från våra gäster utan lägger varje litet öre på festen och att det ska bli en underbar upplevelse för oss och våra gäster, fylld med en massa sång, musik och inte minst kärlek. Vi har bett våra gäster att lägga pengar på ett boende till sig själva så att de kan vara med oss hela natten istället för att lägga pengar på bröllopspresent.

    Ursäkta att jag uttryckte mig plumpt.

     
  • Kattpo­et
    Äldre 9 Jun 23:40
    #87

    Jag tror att denna rädlsa idag  att inte visa sig lika generös som  alla andra gör att folk idag ger mer än de har råd med, jag som  värdinna skullle bli ledsen om jag visste någon hade satts sig i skuld eller inte hade mat för dagen  bara för att  jag fått en gåva.

    1000 kr i min värld är 2/3 av min matbudget  i en månad  eller  2 busskort  eller   räkningarna betalda, det inget man bara ger iväg och ingen vän skulle låta mig ge så mycket  eftersom de vet  det finns ingen möjlighet för oss att ge så  mycket. 

  • baby freeze
    Äldre 10 Jun 08:22
    #88

    Jag håller med dig Kattpoet.
    Jag vet inte om det är rädslan för att verka snål eller fattig som har blivit större/vanligare, eller om man måste spendera mer för att visa att man har pengar och är generös?

    OK, om det var så att jag blev bjuden till någon som jag visste inte hade så gott om pengar, så skulle jag kunna tänka mig att ge en lite rejälare slant, men bara om jag kan ge anonymt. Jag vill faktiskt inte riskera att få någon annan att känna att de gett för lite.
    Det är lite av en kulturell grej, för jag var på ett irakiskt bröllop, och där är gåvotrissandet en väntad del av festen. Men i den tradition som jag själv kommer ifrån, så är det oacceptabelt att försöka överglänsa någon annan med värdefullare gåvor/mer pengar.

  • MuBu
    Äldre 10 Jun 08:57
    #89

    Vi ska på bröllop nu nästa vecka.
    Och läser man i denna tråden så verkar det som vi är jättesnåla.
    Brudparet önskar sig också pengar till sin kommande bröllopsresa.
    Då jag går på föräldrapenning just nu så har vi gett 400 kr tillsammans.
    Det är vad vi känner att vi klarar av att ge just nu utan att bli ruinerade.

  • loluna
    Äldre 10 Jun 09:06
    #90
    MuBu skrev 2011-06-10 08:57:07 följande:
    Vi ska på bröllop nu nästa vecka.
    Och läser man i denna tråden så verkar det som vi är jättesnåla.
    Brudparet önskar sig också pengar till sin kommande bröllopsresa.
    Då jag går på föräldrapenning just nu så har vi gett 400 kr tillsammans.
    Det är vad vi känner att vi klarar av att ge just nu utan att bli ruinerade.
    Jag går inte pä föräldrapenning, men jag spederar hellre pengar på mina barn än på någon jag inte känner alls (makens släkt). jag tror också att det blir 400kr för oss bägge.
  • Äldre 10 Jun 09:10
    #91

    Jag har varit på 2 bröllop dens enaste tiden där brudparet önskar sig pengar o har då gett 500 kr per par. det är vad de flesta jag känner har gett också. har man pengar o kan o vill betala mer så kan man ju såklart göra det, men skulle inte tro att det är något brudparet förväntar sig! Det vore lite fräckt isånnafall! det kostar ju ofta för gästen att gå på själva bröllopet också med transport, övernattning om man inte bor i samma stad, nya kläder enligt klädkod tex.
    Tycker också som flera skrivit att man ger det man själv känner att man har råd med!!

  • majfli­cka
    Äldre 11 Jun 17:18
    #92

    Vi har varit på några bröllop där brudparet önskat sig pengar/bidrag till bröllopsresa. Vi har dock alltid valt att gå ihop med några andra o ge ngt annat istället, presentkort på fin restaurang el ngn upplevelse. Ngn sak känns inte vettigt att ge då paret singnalerat att de inte önskar ngt sådant. Precis som man inte måste följa en önskelista kan man ju frångå detta önskemål om man tycker man kommit på ngt roligt paret skulle uppskatta. Det är roligare att ge också än pengar. Observera att jag inte på ngt sätt säger att det är fel att ge pengar bara att jag inte tycker det är så roligt ;) Så länge vi har idéer kring presenter tänker vi envist fortsätta inte ge pengar ;)

    Tycker inte det finns ngn kutym riktigt kring summan man ger o jag tycker verkligen inte man behöver matcha vad ens kuvert kostat. Man får lägga efter egen plånbok helt enkelt. Vi brukar som par lägga mellan 800kr och 1500 kr beroende på omkostander t ex ev boende samt hur nära vi är paret.

  • c4trin
    Äldre 11 Jun 23:29
    #93

    Vi fick allt från 150 kr och uppåt i brällopspresent (önskade oss presentkort på Ticket och pengar till resa och en kamera)..


    Hur mycket man ger beror väl lite på hur nära man står brudparet och så. Men nära vänner lugger väl på ca 400-600 nåt verkar de som :D


    Själc hade jag nog lagt 500 iaf :)


  • Happy7­2
    Äldre 21 Jun 05:51
    #94

    Vi önskar oss också bidrag till vår resa. Först och främst för att vi inte har råd annars eftersom våra sparade pengar går till bröllopet, vilket vi INTE ångrar, att gifta sig är det viktigaste!! Resa en bonus.....sen är det de här att vi redan har slagit ihop två hem till ett och har Massor med saker och hushållsgeråd!! Spelar ingen roll hur mycket man får ,vi är nog mest glada över att inte få Ännu en salladskål odyl...

  • LisaEl­eonor
    Äldre 21 Jun 09:22
    #95

    Vi önskar oss bidrag till en resa och tanken med det var lite att alla kan ge vad de kan. Har flera kompisar som är i par där båda är studenter, klart att de inte kan ge 1000 spänn, knappt ens 500. Därför kände jag att det kunde vara bra med ett sånt bidrag eftersom de verkligen kan ge vad de vill och kan.

    Vi önskar oss också en speciell servis och den är ganska dyr. Så vi känner att bidrag till resan kan bli en lite billigare allternativ.

    Men som svar till trådstartaren. Om jag gick på ett bröllop med en nära gäst skulle nog vi lägga upp till 1000 kr. Var det inte någon lika närstående så skulle vi nog lägga oss lite längre.

  • Helena Mikael
    Äldre 21 Jun 12:55
    #96

    Hej!
    Vi har önskat oss resepengar i bröllopspresent.
    Anledning: Vi behöver inget annat, vi ska på resan oavsett men är inte beroende av gästerna för at komma iväg. Men hellre en slant att shoppa för i USA istället för saker vi inte behöver på hemmaplan.
    Helst vill vi inte ha något alls, att alla kommer på vårt bröllop är present nog.
    Men om man nu vill lägga pengar på oss, så ser vi helst att man gör det på ett sätt vi själva kan shoppa för.

    Sen bryr vi oss inte om dem så kommer med 50:- eller 500:-
    För oss handlar det inte om det.

    Det handlar enbart om att vi inte vill ha massa "saker".

    Det finns miljader olika anledningar till varför man önskar sig resechekcar/pengar till sin resa.
    Men om det är det som folk önskar sig är det de man bör ge enl min åsikt.

    Vet inte hur andra gör på sina bröllop, men av respekt till våra gäster öppnas inget inför alla andra.
    Utan det öppnas i lugn och ro på hemmaplan efter bröllopet.
    På det viset behöver ingen känna sig snål eller skamsen.

    Tänk på att ni är helt fantastiska som tackat Ja till bröllopet! Det är gästerna som gör hela dagen :)

    //Snart Fru H!!! :):)

  • Willow­field
    Äldre 21 Jun 13:35
    #97

    Vi önskar oss pengar istället för paket, Har gjort ett paket i tre våningar som ser ut som flera presenter, där man kan lägga sina kuvert eller rena pengar, Blir det en tjuga eller hundringar har ingen betydelse vi har även sagt att de som vill lägga pengar i ett kuvert med namn gör så de som inte vill ha sitt namn med av ngn anledning lägger enbart en slant.
    Det är inte storleken på mynten som räknas utan tanken tycker jag och resebidrag passor oss bättre då vi båda befinner oss på 50 och över sträcket med hus osv och helt enkelt inte kan få plats med en enda sak till.. 

  • Äldre 12 Dec 12:17
    #98

    I kulturer där det är standard att ge pengar istället för gåvor till bröllopet så brukar gästerna tänka att de ger ungefär vad deras kuvert kostar. Hålls bröllopsfesten på ett slott där kuvertpriset kan tänkas vara 1500kr/person så är det lämpligt att ge det. Hålls det i en lada med inhyrd catering så är såklart kuvertpriset lägre och då är 500kr/person tillräckligt. Lägre skulle jag säga är snålt. Din ekonomi handlar om prioriteringar och att fira någons bröllop borde ligga på topp om du verkligen önskar delta. Utöver den kostnaden så har ju paret ofta betalat för underhållning, florist, dekor, fotograf, filmare, eventuellt vissa transporter, sina utstyrslar, smink, hår, ringar, bröllopsresa mm och lagt en massa tid på hela upplägget. Etikettsmässigt så följer gästen det bröllopsparet önskar sig i sin inbjudan eller så tackar en artigt nej till inbjudan så att paret kan bjuda en gäst som vill fira dem istället. Att önska pengar istället för saker är logiskt om paret redan har ett gemensamt hem och därmed inte har behov av mindre saker, men däremot större satsningar eller en bröllopsresa. Och i många kulturer är det etikettsstandard att önska pengar för att friare avgöra vad som ska införskaffas. Tänk på att bjuda till som gäst och inte hålla så hårt i plånboken, det är inte charmigt när det är en lyckans dag som ska firas!

Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?