• glada august­ibrude­n
    Äldre 7 Jun 12:27
    121250 visningar
    98 svar
    98
    121250

    Ge pengar till brudparet....Hur mycket?

    Vi är bjudna på ett bröllop där brudparet önskar sig pengar till sin bröllopsresa.


    Men HUR MYCKET ska man ge? Finns det någon etikettsgräns eller hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?
  • Aqwe
    Äldre 7 Jun 12:34
    #1

    Jag ogillar när brudpar enbart önskar sig pengar (som eventuellt ska gå till deras bröllopsresa). Som gäst blir man naturligtvis väldigt osäker och drar hellre till med slantar för att vara säker på att det ska vara "nog". DÄRFÖR skulle jag köpa en vanlig bröllopspresent - och prislappen tas bort naturligtvis. Känns girigt att önska sig pengar. Vem vill lämna en bröllopspresent med prislapp på?

     

  • Sandri­na
    Äldre 7 Jun 12:37
    #2

    Tänk på hur mycket du skulle lagt på en "vanlig" bröllopspresent! Tror inte det finns någon ettikettsgräns utan man ger väl det man känner att man vill och har möjlighet till.
    Om du vart på bröllop tidigare, hur mycket har du handlat för då, t.ex.
    Man har ju olika ekonomiska möjligheter beroede på om man pluggar eller jobbar, om du är själv eller om ni är fler som ska ge t.ex.
    Som sagt är det svårt att säga en bestämd summa när man har olika möjligheter.

  • Sandri­na
    Äldre 7 Jun 12:41
    #3
    Aqwe skrev 2011-06-07 12:34:36 följande:
    Jag ogillar när brudpar enbart önskar sig pengar (som eventuellt ska gå till deras bröllopsresa). Som gäst blir man naturligtvis väldigt osäker och drar hellre till med slantar för att vara säker på att det ska vara "nog". DÄRFÖR skulle jag köpa en vanlig bröllopspresent - och prislappen tas bort naturligtvis. Känns girigt att önska sig pengar. Vem vill lämna en bröllopspresent med prislapp på?

     
    Fast det är väl bättre att ge brudparet de dom önskar sig istället för att köpa något bara för att. Om deras högsta önskan är att få åka på en bröllopsresa istället för att få 5 brödrostar och 10 porslinskåla så är det väl roligare att bidra till en resa!?
    Det går ju att köpa värdecheckar hos en resebyrå om man nu tvivlar på sina vänner och tror att dom kommer använda pengarna till något annat.
  • Sommar­brud
    Äldre 7 Jun 12:43
    #4

    Vi önskar oss pengar, och det finns inga regler på hur mkt/lite man ger. Jag tror vi kommer få väldigt blandat. Så ge det du känner att du kan ge. Vi gav några vänner som gifte sig 500 kr förra året. Vet att vissa gav mer vissa mindre.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 7 Jun 12:44
    #5

    Jag tycker däremot inte alls att det är girigt, utan jag tycker det kan vara ett mycket bra alternativ. De som önskar sig pengar har ofta en bra anledning till det, tex till bröllopsresan. Det verkar vara väldigt vanligt. De finns dock de som önskar sig även till annat, tex för kunna bygga ut/renovera huset eller liknande. Alla har vi olika behov och hål som behöver fyllas. Jag skulle bli tokig om vi fick massa bröllopspresenter, då vi inte har användning eller plats för något. Då skulle jag föredra så lite som en 50-lapp i bidrag till en resa framför en onödig pryl.

    Hur mycket man ska ge vet jag dock inte. Det beror väl lite på hur nära man står brudparet och vilka förutsättningar man har. Vi har ganska tight ekonomi, så skulle vi gå på ett sådant bröllop och det var tex min syster som skulle gifta sig, så skulle vi nog lägga kring 500kr var, men om det var våra vänner skulle vi nog stanna på kring 300kr var, alltså jag och min sambo. Det är alltså hur vi skulle ha resonerat med tanke på vår ekonomiska situation. Jag tänker då att vi borde lägga lika mycket som vi skulle lagt på en present.

    Känner man att man kan avvara mycket pengar, så är det väl bara att ösa på med kosing. Vill man inte att de ska veta vem det är ifrån, för att man antingen tycker att det kanske är lite i underkant eller i överkant, så kan man ju lägga pengarna i ett omärkt kuvert och bara droppa av på festen. De flesta har ju någon uppsamlingsplats för sådant på festen.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MagicB­ride
    Äldre 7 Jun 12:45
    #6

    Vi önskade oss bidrag till resan i bröllopspresent och jag tror snittet för vad folk la var 500 per par. alltså 250 per person. Sen fanns där givetvis de som både la mer och mindre


  • Aqwe
    Äldre 7 Jun 12:46
    #7
    Sandrina skrev 2011-06-07 12:41:00 följande:
    Fast det är väl bättre att ge brudparet de dom önskar sig istället för att köpa något bara för att. Om deras högsta önskan är att få åka på en bröllopsresa istället för att få 5 brödrostar och 10 porslinskåla så är det väl roligare att bidra till en resa!?
    Det går ju att köpa värdecheckar hos en resebyrå om man nu tvivlar på sina vänner och tror att dom kommer använda pengarna till något annat.
    Jag tycker inte att gästerna ska bekosta burdparets bröllopsresa. Jag tycker att det hör till att få en bröllopspresent av sina gäster, inte pengar direkt i handen. En gåva som brudparet tillsammans får öppna och det är min åsikt - som jag förmodligen inte är ensam om att ha.

    Blir inte brudparet nöjd med presenten får de helt enkelt sälja den vidare.
  • Sandri­na
    Äldre 7 Jun 12:50
    #8
    Aqwe skrev 2011-06-07 12:46:15 följande:
    Jag tycker inte att gästerna ska bekosta burdparets bröllopsresa. Jag tycker att det hör till att få en bröllopspresent av sina gäster, inte pengar direkt i handen. En gåva som brudparet tillsammans får öppna och det är min åsikt - som jag förmodligen inte är ensam om att ha.

    Blir inte brudparet nöjd med presenten får de helt enkelt sälja den vidare.
    Okej, så du lägger alltså hellre flera hundra kronor på en sak bara för att som personen som får inte kommer uppskatta och kanske inte ens behålla istället för att ge dom en resa som dom kan få uppleva tillsammans och minnas resten av livet!?
    Tack och lov att mina gäster inte resonerade som dig och faktisk gav oss fina gåvor som vi önskat oss (inte pengar till en resa) och inte någon present som dom själva tyckte var fin!
  • Loche
    Äldre 7 Jun 12:52
    #9

    Vi har önskat oss valfritt bidrag till bröllopsresa. Glad Bland våra gäster finns fattiga studenter, arbetslösa och sjukskrivna lika väl som de som har gott ställt och vi vill inte att någon ska känna sig tvingad att bidra med en bestämd summa utan att var och en kan lägga bidrag utifrån vad de anser sig ha råd med.

    Vi kommer att ha en söt liten låda där man får lämna sitt bidrag.

    Vi gifter oss båda i mogen ålder och behöver absolut INGENTING i prylväg! Har fått många positiva reaktioner på vårt önskemål eftersom gästerna slipper ut och jaga i affärer och fundera över vad de ska hitta på till present. Glad

    Jag personligen avskyr presentöppningar där brudparet står och tackar och ser glada ut för alla presenter när det ofta tydligt lyser igenom att vissa presenter inte var alls vad de önskade sig eller behöver.

  • Linn89
    Äldre 7 Jun 12:53
    #10

    Vi önskar oss också pengar till bröllopsresa. Vi har löst det såhär: Min pappa håller i ett konto där de som vill ge pengar får sätta in den summan de vill ge. Sedan skrivs ett kort eller liknande med de som har vart med och gett och pengarna. På så vis behöver ingen känna någon press över vilken summa de ska ge även om de bara har råd/vill lägga 50kr.

Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?