• kubbsp­el
    Äldre 2 Jun 05:56
    11039 visningar
    8 svar
    8
    11039

    Skulder i äktenskapsförord?

    Hej!

    Min fråga är: Hur skriver man i ett äktenskapsförord för att inte skulder ska räknas vid bodelning?

    Lite förenklat kan man säga att både jag och min blivande har prylar för 50 000 och min blivande har dessutom en CSN-skuld på 100 000. Vad jag kan förstå, så om vi skulle skilja oss (vilket vi så klart hoppas aldrig ska hända), så skulle slutresultatet bli att hon har kvar sin skuld, får behålla alla sina grejer och att hon sedan får hälften av mina. Detta tycker både jag och min blivande är fel. Vi vill såklart att båda får behålla sina prylar för 50 000 och att min blivande har kvar sin skuld på 100 000.

    Alla mallar på nätet handlar bara om enskild egendom, men kan man skriva att en skuld ska vara "enskild egendom"? En skuld kan väl inte vara en egendom, eller...?

    PS: Behöver lite akuthjälp eftersom vi är ute i sista sekunden, och alla jurister är väl lediga nu när det är långhelg (och svindyra på vardagar ).

  • Svar på tråden Skulder i äktenskapsförord?
  • BrudiM­aj2012
    Äldre 2 Jun 08:57
    #1

    Hittade den här tråden, kanske kan hjälpa lite? :)
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2228166-1.html

  • Aniara­4
    Äldre 2 Jun 10:27
    #2

    Varför skulle hon behålla sina saker OCH få hälften av dina? Man delar väl alla saker rakt av?

    Skulder vet jag däremot inte hur det funkar med, det skulle vara intressant att få veta. Intuitivt skulle jag gissa att det borde vara skillnad mellan CSN-lån och t.ex. ett lån man tagit till en gemensam bostad, men jag har verkligen ingen aning om hur det egentligen är.

    Skulle ju kunna vara en bra deal för mig som har ett gigantiskt studielån och en tillkommande med stort sparkapital. Oskyldig

  • Äldre 2 Jun 10:56
    #3

    Är ni seriösa med att vilja ha ett förord så rekommenderar jag att ni vänder er till en jurist. Via t ex banken eller facket behöver det inte bli så dyrt som om man vänder sig till stans finaste advokatbyrå.

    Iaf, i en vanlig bodelning så räknas värdet av tillgångar ihop och värdet av skulder dras av, och sen delas resultatet. Man delar inte saker i sig utan värdet av dem (vilket iofs kan leda till att t ex en bil eller ett sommarhus behöver säljas för att man ska ha råd att lösa ut den andre). Men vill man undanta t ex CSN-lån eller något annat så får man skriva det som enskild egendom. På mig låter det som att om ni har  ganska jämna tillgångar i värde.

  • kubbsp­el
    Äldre 2 Jun 12:55
    #4

    Hej och tack för snabbt svar.

    @BrudiMaj2012:
    > Hittade den här tråden, kanske kan hjälpa lite? :)

    Tack, där verkar ju vara någon som har lyckats med att undanta ett lån från giftorättsgodset, så då borde det väl gå åtminstone...

    @Anne:
    > Via t ex banken eller facket behöver det inte bli så dyrt

    Heh, min bank ville ha över tre tusen för att skriva ett äktenskapsförord. Hur som helst så brinner det i knutarna.

    > Men vill man undanta t ex CSN-lån eller något annat så får man skriva det som enskild egendom.

    Ja det är det jag funderar på, kan ett lån/skuld verkligen vara en enskild egendom? Eller heter det nåt annat? "Enskilda skulder" kanske?

  • DavidB­rent
    Äldre 2 Jun 12:58
    #5

    Det ni i äktenskapsförordet klassar som egen egendom räknas som just det och ska inte delas vid eventuell bodelning. Resten kallas giftorättsgods och det är det som delas lika. I äktenskapsförordet kan ni då bara skriva att just den här skulden inte ska räknas av på giftorättsgodset utan att ni delar 50/50 på det.

    Jag vet inte när ni ska gifta er men äktenskapsförordet gäller så länge ni lämnar in den till domstol senast en månad efter vigsel (ÄktB 7:3) så ni kanske inte har så bråttom ändå och kan ta det till en jurist nästa vecka?

  • Äldre 2 Jun 13:44
    #6

    det juridiska begreppet är enskild egendom.

    Och visst, det kan se ut som mycket pengar i det korta perspektivet. Men viktat mot värdet av egendomen det gället eller mot besväret att en dag vara djupt oense så är det inte mycket, jag lovar. Och tycker ni det ändå så är det kanske inte så viktigt att få det korrekt? 

  • kubbsp­el
    Äldre 2 Jun 14:39
    #7

    > det juridiska begreppet är enskild egendom.

    Ok, tack. Då räknar jag bara upp skulderna på samma sätt som tillgångarna.

    > Och visst, det kan se ut som mycket pengar i det korta perspektivet. Men viktat mot värdet av egendomen det
    > gället eller mot besväret att en dag vara djupt oense så är det inte mycket, jag lovar.

    Jag tänker så här att om vi nån gång skulle skiljas (hoppas inte), så skiljs vi förhoppningsvis som vänner så pass att var och en kan få det man känner är sitt. Genom äktenskapsförordet försöker vi se till att det inte finns något att vinna på att bråka om det, och då minskar frestelsen att börja bråka.

    (Sedan så är siffrorna fingerade och det finns ett par tillgångar med i äktenskapsförordet också, men det var det här jag var osäker på.)

  • onthep­rowl
    Äldre 18 Sep 17:11
    #8

    Ser att tråden börjar bli något gammal men jag bumpar för att klargöra för kommande läsare.

    Skulder kan INTE göras "enskilda" i ett äktenskapsförord! Däremot följer av 11:2 st. 2 att vissa skulder, som är att hänföra till enskild egendom, skall särbehandlas vid andelsberäkningen vid bodelning (se Teleman, Äktenskapsförord, s. 46) och även vid lottläggningen avseende gemensam bostad enligt 11:8 om bostaden är enskild p.g.a. äktenskapsförord.

    Departementschefen uttalade sig i förarbetena till äktenskapsbalken om just studieskulder och påpekade orimligheten i att ge makar täckning för sådana skulder eftersom de är att se som en sorts framtida investering och att värdet av lånen (den förhöjda framtida inkomsten) kan tillgodogöras först efter bodelningen.

    Skiljs man som ovänner och inte kan komma överens om studieskulderna är det emellertid möjligt att söka jämkning enligt 12:1 ÄktB.

Svar på tråden Skulder i äktenskapsförord?