• blutti­s
    Äldre 12 May 22:18
    17490 visningar
    40 svar
    40
    17490

    Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?

    Man ska ju inte bry sig om vad andra tycker, men jag är nyfiken nu. Jag och sambon funderar på att bilda ett nytt efternamn pga att vi inte kommer överens om dem vi har nu. Men jag är faktiskt lite rädd över hur de anhöriga ska reagera... Vi kommer båda från enkla och simpla släkten (och jag och sambon är lika enkla o simpla) och oroar mig lite över att dem ska tycka/tro att vi är "fina i kanten" som skapar nytt efternamn!

    Vad tycker ni? Är det löjligt att hitta på ett eget, nytt efternamn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?
  • donna
    Äldre 12 May 22:19
    #1

    om ni kan göra ett fint efternamn så varför inte

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 May 22:21
    #2

    Nej, det är inte löjligt alls.. men det är svårt! Vi kämpade med det i drygt ett år innan vi gav upp :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • blutti­s
    Äldre 12 May 22:23
    #3
    Pinkgrape skrev 2011-05-12 22:21:50 följande:
    Nej, det är inte löjligt alls.. men det är svårt! Vi kämpade med det i drygt ett år innan vi gav upp :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nej, gav ni upp! Tungan ute va trist att ni inte kunde komma på något... Vi har redan kommit på två stycket. Hade nog kunnat hitta på fler också om jag ansträngde mig, men dem här känns rätt bra. Det ena iaf!
  • Äldre 12 May 22:57
    #4

    Jag tycker det är bättre att skapa ett nytt än att någon inte blir nöjd, eller om man har en anledning. Jag tycker nog att det är lite töntigt om man bara vill göra det för att vara "cool". Men sen tycker jag det är töntigt med "kreativa" stavningar av vanliga namn också, typ zharah =sara

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 May 22:58
    #5
    bluttis skrev 2011-05-12 22:23:55 följande:
    Nej, gav ni upp! Tungan ute va trist att ni inte kunde komma på något... Vi har redan kommit på två stycket. Hade nog kunnat hitta på fler också om jag ansträngde mig, men dem här känns rätt bra. Det ena iaf!
    Oj, vad påhittiga ni är då :D Men vad skönt :)

    Vi hittade dock ett gammalt släktnamn :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sebast­iána
    Äldre 13 May 10:17
    #6

    Jag tycker inte att det är löjligt. Det har blivit väldigt populärt att göra just så.

    Däremot kan jag tänka mig att man om 50 år eller så kommer att tycka att det var löjligt, men å andra sidan kommer man nog att tycka att det mesta vi gör nu är löjligt.

  • nica83
    Äldre 13 May 10:21
    #7

    Varken eller... beror ju helt på vilket namn ni tar. Ska ni byta från Andersson o Petterson till "von Rosenstjerna" eller liknande kan jag tycka det är lite löjligt ;)

  • helsin­gebrud
    Äldre 13 May 10:24
    #8

    Jag vill att vi ska använda min sambos släktgårdsnamn ( ligger i Linde)


    men han vill ha kvar sitt vanliga tråkiga son namn ( sveriges vanligaste ) suck!

  • helsin­gebrud
    Äldre 13 May 10:26
    #9

    ska kanske förtydliga att han drev gården utanför Hemse till för 10 år sedan
    Då köpte hans föräldrar den av honom.
    Han är orolig att de ska sälja den då de inte har något intresse för den

    Jag tror dock att om den säljs så kommer nog han och hans bror försöka köpa tillbaka den

    Han säger att det är inge roligt att ha gårdsnamnet om gården sedan ska säljas!!

  • Sebast­iána
    Äldre 13 May 10:56
    #10
    nica83 skrev 2011-05-13 10:21:26 följande:
    Varken eller... beror ju helt på vilket namn ni tar. Ska ni byta från Andersson o Petterson till "von Rosenstjerna" eller liknande kan jag tycka det är lite löjligt ;)
    Undrar om man kan heta "von Petterson"
Svar på tråden Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?