• brolen­carlss­on
    Äldre 5 May 17:03
    19251 visningar
    103 svar
    103
    19251

    Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??

    Hej!
    Ja är jätteklyven....jag gillar mitt namn jättemkt men vill även heta som min blivande.
    Har länge tänkt att ja ska behålla mitt efternamn som mellannamn...men ja vet inte..

    Blir det inte väl och jobbit att skriva hela namnet då?

    hur ska ni göra???

    Kul att se hur ni tänker kring detta!!!!

  • Svar på tråden Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??
  • EmmaSt­ina
    Äldre 5 May 17:08
    #1

    Jag har velat fram och tillbaka precis som du. Vi har båda ovanliga efternamn och min sambo kan/vill inte byta pga sitt företag. Första tanken var att jag ville behålla mitt namn, men tycker personligen att det inte är så skoj när vi har olika när vi är gifta. Blir jobbigt för eventuella framtida barn också. Så nu har jag bestämt mig för att ta mitt nuvarande efternamn som mellan namn och ta min sambos när vi gifter oss. I det vardagliga kommer jag använda bara mitt "tillgifta" efternamn.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 5 May 17:51
    #2

    Jag ska ta min fästmans namn, men eftersom det inte är svenskt så ska jag använda mitt gamla när jag söker jobb och så som mellannamn, enligt min vigselförrättare får man göra så. Om man däremot väljer att heta båda namnen måste man skriva under med båda och det orkar inte jag iaf :P 

  • Maalin­Johans­son
    Äldre 5 May 17:56
    #3

    Vi ska ta mitt efternamn. Vårat är ganska så lika. Han heter Larsson och jag Johansson. Så vi båda tyckte att mitt är finare, + att vi har ingen vidare kontakt med hans familj och ingen av oss vill vara "en larsson" bland dom.

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 5 May 18:23
    #4

    Jag ska ta min M2B efternamn och både han och jag tar mitt efternamn som andra namn. Man behöver inte hela tiden skriva sitt för-, mellan- och efternamn när man signerar nåt då det inte blir dubbla efternamn.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 5 May 18:25
    #5
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-05 18:23:37 följande:
    Jag ska ta min M2B efternamn och både han och jag tar mitt efternamn som andra namn. Man behöver inte hela tiden skriva sitt för-, mellan- och efternamn när man signerar nåt då det inte blir dubbla efternamn.
    Jaha, vår vigselförrättare sa nåt annat... 
  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 5 May 18:28
    #6

    Ens mellannamn är inte samma som efternamn. Vigselförrättaren har rätt, man kan välja valfritt att använda det men syftade mer på att TS skrev "Blir det inte väl och jobbit att skriva hela namnet då?" och då menar jag att man inte behöver skriva t.ex. Kristina Johansson Gunnarsson varenda gång man skriver under nåt. 

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 5 May 18:34
    #7
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-05 18:28:14 följande:
    Ens mellannamn är inte samma som efternamn. Vigselförrättaren har rätt, man kan välja valfritt att använda det men syftade mer på att TS skrev "Blir det inte väl och jobbit att skriva hela namnet då?" och då menar jag att man inte behöver skriva t.ex. Kristina Johansson Gunnarsson varenda gång man skriver under nåt. 
    Ok. Jag menade att han sa att om man heter Kristina Johansson Gunnarsson på pappret så ska man skriva under med båda namnen men är man inte folkbokförd med båda namnen kan man skriva som man vill. Är rätt säker på att det var det han sa :P 
  • Amejul­i
    Äldre 5 May 18:36
    #8

    Kan inte din blivande tänka sig att ta ditt då?

    Vi tar mitt namn.

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 5 May 18:41
    #9
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 18:34:04 följande:
    Ok. Jag menade att han sa att om man heter Kristina Johansson Gunnarsson på pappret så ska man skriva under med båda namnen men är man inte folkbokförd med båda namnen kan man skriva som man vill. Är rätt säker på att det var det han sa :P 
    Jaaaa du har helt rätt. :) Mellannamn är ju inte samma som andra namn. Jag är snurrig.
    Tacka vet jag wikipedia haha
    sv.wikipedia.org/wiki/Mellannamn 
  • Syster­Anna
    Äldre 5 May 18:44
    #10

    Vi har kombinerat våra efternamn, Martinsson och Sköld, till Martinsköld. Helt nybildat, min sambo byter namn i dagarna och jag byter i samban med vigseln.

Svar på tråden Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??