• Lollo 03
    Äldre 9 Sep 11:19
    29881 visningar
    22 svar
    22
    29881

    Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?

    Hej allihopa!
    Här inne brukar ni vara duktiga på att ge råd så här kommer mitt dilemma:

    Jag är utbildad förskollärare ( 3 år i högskola), men känner att jag inte längre vill arbeta med detta. Jag har varit föräldraledig i 2½ år och alltså inte arbetat på ett tag.

    Den sista tiden som jag jobbade som förskollärare mådde jag mycket dåligt och var väl i princip på väg att bränna ut mig som det så vackert heter. Jag tvingade dock mig själv till att jobba vidare och graviditet och föräldraledigheten kom som ett brev på posten. Nu när det snart börjar bli dags för mig att ge mig ut i arbetslivet vet jag alltså inte längre vad jag ska göra.

    Jag är inte främmande för att tex studera igen, jag tror tex att jag kan söka kurser i högskolan och komma in på akademiska poäng. Nu till mina funderingar....

    Är det någon som vet om man bara får tillgodoräkna sig tidigare akademiska poäng ett visst antal år? Eller gäller de hur länge som helst? Tänkte alltså i så fall söka in på kurser på dessa...

    Ett program i högskolan som tilltalar mig är Personal och arbetslivsfrågor. Är det någon härinne som vet vad man rent konkret kan arbeta med när man är färdig med den utbildningen?

    Jag är ute efter ett yrke där man arbetar mer med människor och mindre med datorer om ni förstår vad jag menar. Jag har lätt för att "ta" folk, hög social kompetens, lätt för att prata inför folk, bra på att hålla i och organisera saker, lätt att utrycka mig i tal och skrift.

    Mina brister är tex datorer, ekonomi.
    Jag vill inte heller arbeta med för "tunga" yrken tex psykolog, socionom m.m

    Är det någon som skulle kunna ge förvirrade mig lite råd?
    Tack på förhand/Lollo

  • Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?
  • H27
    Äldre 9 Sep 13:04
    #0

    Hej Lollo!

    Jag håller också precis på att fundera över vad jag ska jobba med (eller vad jag ska bli när jag blir stor, som jag brukar säga!).
    Jag har kollat lite på PA-programmet som du nämner och i första hand brukar nog de som går ut programmet jobba som personaltjänstemän/konsulter, personalchefer m.m.. Men man kan ju rikta in sig på olika områden under utbildningen, kanske jobba med arbetsmiljöfrågor...?
    Det låter som att det skulle kunna passa dig och dina intressen.

    Tror inte att det finns någon gräns för hur länge du får tillgodoräkna dig dina akademiska poäng. De hör ju till din utbildning och den kan ju inte plötsligt bli ogiltig, om du förstår vad jag menar?

    Jag är inne på ungefär samma spår som du och är ännu ganska förvirrad om vad jag ska satsa på, så några konkreta råd är svåra att ge.

    Lycka till!

  • Nils
    Äldre 9 Sep 13:09
    #0

    Hej du!
    Du får ta dig en funderare,vad hade varit kul att göra?
    Finns det inget drömjobb?
    Kvinnliga poliser behövs har jag hört.
    Du vill inte starta något eget?
    Underklädes affär har lockat mig många gånger. Men jag har ett jobb jag stormtrivs med nu!
    Hoppas du hittar ett jobb som du kommer att trivas med!
    kram

  • syss
    Äldre 9 Sep 13:14
    #0

    Din akademiska poäng blir iallafall inte inaktuella så mycket kan jag säga. Själv jobbar jag med datorer och tycker att det är jättekul så något annat tips har jag inte.

    /m

  • AnnaM
    Äldre 9 Sep 13:44
    #0

    Så här har Lunds Universitet skrivit:
    "Vid beräkning av poäng ger all statlig och kommunal högskole/universitetsutbildning poäng (poäng från s k uppdragsutbildning medräknas ej). Varje poäng fr o m 21 och upp till högst 150, som inte är äldre än 10 år, tillgodoräknas. Om du har mer än 150 poäng deltar du i gruppen, men får meritpoäng för högst 150 poäng."

    Detta kan förstås vara olika på olika högskolor. Jag har också för mig att man inte kan söka till program på sina högskolepoäng utan endast till enstaka kurser.

    Lycka till!

  • Gudde
    Äldre 9 Sep 13:53
    #0

    Lollo 03! gå in på www.ams.se hemsida. Sök under Yrken/Studier. Där erbjuder man dig stöd att besvara viktiga frågor inför yrkesvalet, samt att du få hjälp med följande: "Här får Du frågor om fritidsaktiviteter eller om arbetsuppgifter i olika yrken. En del aktiviteter har du kanske aldrig funderat på eller haft möjlighet att pröva.
    Försök ändå ta ställning till hur du skulle tycka om dem". Hoppas att denna sida kan hjälpa dig inför ditt yrkesval.

  • Zarah
    Äldre 9 Sep 14:02
    #0

    Jag tänkte försöka söka till PAO till våren, (om jag lyckas plugga in matte C som man måste ha här i Sthlm iallafall, hjälp!)
    Man kan arbeta med ovan nämnda men även med personalutveckling, kompetensutveckling. Sen tror jag det är en rätt allmän linje, så vad man än inriktar sig på sen har man nog nytta av den. Jag tror ajg kommer ha nytta av min långa arbetslivserfarenhet där.
    Jag söker mest till den för jag tycker det verkar spännande med psykologin och sociologin i kombination med de övriga ämnena. Är inte 100 på vad jag vill bli när jag blir stor (och jag fyller ändå 30 i år....)Måste du ha det exakta målet färdigt för dig? Kanske kommer du underfund med det under tiden du läser?

    Jag tycker du ska kontakta det universitet du vill söka till och prata med en studievägledare.

    Kanske blir vi kurskamrater?

    /Zarah

  • Milko
    Äldre 9 Sep 14:04
    #0

    Bibliotekarie kanske?
    Omväxlande, socialt och det handlar mycket om att organisera och katalogisera. Det där med datorerna får man lära sig på utbildningen. Dessutom många som går i pension, så jobb kommer att finnas.

    Lycka till!

  • Tillie
    Äldre 9 Sep 15:49
    #0

    Hej Lollo!

    Jag läser Arbetsvetarprogrammet, det är en motsvarighet till PA-programmet men istället för psykologi, pedagogik eller sociologi läser man Arbetsvetenskap som huvudämne i sin fil. kand. eller fil. mag. Jag tycker det är jätteintressant med detta ämne så det är verkligen något jag rekommenderar. Både PA-programmet och Arbetsvetarprogrammet leder till jobb som t.ex. personaltjänstemän/handläggare/ansvarig, personalchef, rekryterare och likande. Man kan även söka till t.ex. arbetsmiljöverket eller arbetsförmedlingen. Man kunna jobba med egen firma som konsult i arbetsfrågor.
    Mitt program är dock uttänk till att vi ska få mellanchefsposter men det är ju inget man behöver följa till punkt och pricka.

    Du får gärna ställa fler frågor om du vill.

    Hoppas du hittar rätt

  • Lollo 03
    Äldre 9 Sep 17:42
    #0

    Hej tjejer!
    Tack för att ni har tagit er tid, det är gulligt av er.

    Jag har varit inne på ams sida och gjort intressetest och ett annat test som Gudde föreslog.

    Det visar väldigt tydligt att jag är väldigt social, och arbeten som tex yrkesvägledare och platsförmedlare kommer upp. Ironiskt att jag ska ge andra råd när jag inte vet vad jag vill göra själv! Men faktum är att det är precis något sådant arbete jag tror att jag skulle kunna tänka mig. Jag vill gärna vägleda och ge råd, samtidigt arbeta självständigt och ta reda på saker , fatta beslut m.m.

    Förskollärare kommer också upp men det är jag ju redan och det vill jag ju inte längre. Jag kan inte heller läsa ett helt program för jag kommer inte att komma in. Mina betyg räcker inte till. Det är kurser som jag skulle vilja läsa för att bli någonting.....

    Har idag varit i kontakt med två yrkesvägledare och jag tror att högskolepoäng varar i 10 år som Anna M skrev.

    Tycker dock inte att någon av dem har hjälpt mig speciellt mycket. Ska prata med en tredje person i morgon.

    Vad jag skulle vilja veta av er är om man tex läser kurser som till stor del motsvarar PA-linjen kan man då arbeta med att tex informera människor i olika företag om tex olika saker, jobba för att personalen ska må bra, hålla i utbildningar för dem, internutbilda dem osv

    Jag har svårt att förklara exakt vad jag menar eftersom jag inte riktigt själv vet vad man kan arbeta med. jag har tex 40p pedagogik och hade gärna läst tex sociologi, arbetsrätt, mer beteendevetenskap...

    Hur använder jag sedan dessa kunskaper i ett yrke undrar jag?

    Är ännu mer förvirrad just nu men tar gärna emot fler uppslag från er....

    /Lollo

  • Lollo 03
    Äldre 9 Sep 18:39
    #0

    Ett litet tillägg...jag vill inte jobba som biblotikarie eller polis.... Men tack för att ni försökte hjälpa mig.

    Till Zarah. Jag är också 30 i år och JA, jag vill gärna veta ganska exakt vad man kan arbeta med inom ett yrke för att veta att jag träffar rätt denna gång.

    Innan jag blev gravid läste jag nämligen en 1-årig utbildning inom reception och konferens. Och jag har kommit på att detta vill jag inte heller göra.....

    Detta gjorde jag mest för att jag var "tvungen" att komma i från mitt yrke. Jag sökte kurser också och kom in på sociologi på två högskolor, men tänkte vid det tillfället att det är bättre att " bli"något om ni förstår vad jag menar.
    Något jag kan ångra i dag....

    /Lollo

Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?