• Dejli
    Äldre 6 Apr 11:14
    7936 visningar
    28 svar
    28
    7936

    Bra medel mot mensvärk/pms?

    Har fått ändan ur och beställt en p-dator (Lady Comp) nu. Har tagit hormoner i olika varianter i många år nu, och har problem med både lust och slemhinnor. Inte roligt... eftersom det inte vore någon större katastrof om vi blev med barn så tänkte jag testa denna variant (även om tillverkaren menar att det ska vara lika säkert som hormoner).

    Slutade med Nuvaring för 4v sedan, och idag kom mensen som på beställning. Hade nog räknat med att det skulle ta ett tag innan den hoppade igång igen... det förklarar också varför jag velat strypa allt i min närhet de senaste dagarna. Suck... jag hade glömt att jag ibland hade pms:en from hell. Inte varje gång, men tre-fyra gånger om året, i kombination med mensvärk som fick mig att ligga på badrumsgolvet och kvida. De andra gångerna märktes den knappt av.

    Så... vad har ni att rekommendera mot detta? Ipren funkar bra mot värken, men pms? Jag blir arg, sur, förbannad, har stresskänslor i hela kroppen så jag knappt kan andas och tänker dumma tankar om att flytta ifrån sambon, sälja djuren och bosätta mig långt ifrån all civilisation. Typ...

  • Svar på tråden Bra medel mot mensvärk/pms?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 16:29
    #1

    Tja, äta choklad och se på film brukar jag göra, tycker det hjälper lite iaf. Och att de närmaste vet varför man blir en häxa varje månad så att de kan passa upp en så mycket det bara går :P Men jag undrar om det går att ta nåt som tex minskar ömhet i brösten och så, det är ju hopplöst att träna ibland... xD 

  • Zelmah
    Äldre 6 Apr 18:15
    #2

    usch, jag har också PMS från helvetet ungefär varannan gång. Jag blir helt sjuk. Det brukar börja 1-2 veckor innan mens och minskar halvägs in i blödardagarna som brukar vara ca 8-10 gagar. så jag kan alltså ha extrem PMS i 2,5 vecka om det vill sig riktigt illa, men oftast 1-2 veckor. ibland mår jag även lite dåligt vid ägglossningen också.

    Min PMS består i att jag blir deprimerad, trött och utmattad, huvudvärk, rygg- och magvärk, frossa och feberkänslor, humörsvängningar, aggressioner, lättirriterad och grinig, uppgivenhet och en känsla av meningslöshet och sorg. den fysiska smärtan är den minst jobbiga om man säger så... även fast ipren inte alltid hjälper.. och det gäler att vara snabb med tabletten, innan smärtan peakar s a s..

    Jag HATAR verkligen mens och jag blöder mycket och länge till råga på allt... trots detta har jag spiral vilket kanske inte är direkt idealiskt, men jag kan inte tänka mig ett annat p-medel.

    Det enda jag har läst om som hjälper mot PMS är vissa p-piller (Yaz, tex men man läser även om biverkningar som inte e kul) men jag vill inte proppa i mig massa hormoner och rubba min egen balans. Mådde inte bra av p-piller förr och vill inte riskera samma igen... Sen finns det olika naturläkemedel som sägs ska hjälpa, men jag har aldrig provat. Dyrt för mig just nu... då vill man vara säker på att det  verkligen funkar..
    Ett annat sättet att lindra allvarlig PMS är genom att äta antidepressiva under den period man har PMS. Alltså inte antidepressiva hela tiden utan kanske 1-2 veckor i månaden. Forskning har påvisat goda resultat för de kvinnor som fått sådan behandling. Men problemet är att få läkare har kunskap om och respekt för dessa kvinnoproblem, och forskningen är också bristfällig, vilket leder till att många kvinnor får gå och lida av dessa problem i tysthet.

    Själv skulle jag säkert kvala in bland de som har svår PMS och skulle säkert få antidepressiva utskrivet men jag är väldigt orolig för olika biverkningar och har tidigare i livet (när mamma dog) vägrat anti-deppmedecin p g a den rädslan och oron inför att äta piller. Själv har jag liksom inte orkat ta tag i mina PMS-besvär men om man kontaktar sjukvården kanske man skulle få hjälp... Men för mig underlättar det lite att jag i alla fall har börjat förstå VARFÖR jag mår som jag mår och att jag inte håller på att bli sinnessjuk... innan hade jag väldigt svårt för att identifiera orsaken till mitt mående och beteende och kunde ibland bli rädd för mig själv... hehe... Men som sagt det underlättar lite iaf att jag nu förstår varför, och så även min älskade. Ibland märker han det faktiskt före mig att jag börjar förändras i sinneslaget, då talar han om det för mig och det hjälper mig faktiskt lite på nåt konstigt sätt.

    Men ufff.... det är verkligen inte kul och det känns ibland väldigt orättvist... dessa j*kla hormoner.. förstår ditt lidande... men kanske du kan prata med en barnmorska eller en duktig gynekolog som kanske kan hjälpa dig på nåt sätt. Kanske det funkar jättebra med naturläkemedel t ex?

     

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 18:36
    #3

    Undrar hur mycket det krävs att få speciellt smärtstillande utskrivet, för ett tag sedan hade jag så ont att jag tog två alvedon forte och det hjälpte inte! (jag vet, man ska ta en, men jag kunde inte tänka klart då :P) 

  • Dejli
    Äldre 6 Apr 19:54
    #4

    Fast alvedon kan man ju ta två av... beroende på styrka alltså, men de vanliga receptfria. Jag tycker inte Alvedon hjälper mot krampen, men Ipren/motsvarande gör det. Dem ska man däremot bara ta en av :P

    Vet många som fått lite starkare utskrivet, det verkar inte vara särskilt svårt. Om du har problem så har du...

    Det finns ju en massa receptfria grejer mot pms, har någon provat? Femal balans, är det någon som testat? Till hästar kan man ge munkpeppar mot brunsthumör, kan det funka på människor?

    Jag har haft mycket mindre problem med pms och mensvärk när jag tagit hormoner, men jag har testat flera olika och jag vill inte vara med på det tåget längre. Mina slemhinnor är torra som Sahara, och jag har mycket sämre lust och i kombination blir det en bedrövelse... dessutom vill vi nog försöka skaffa barn inom något år, och då vill jag inte behöva vänta jättelänte på att hormonerna ska gå ur kroppen. Eller ja, nu gick det ju på en gång denna gången, men det vet man ju inte nästa gång. Dessutom har jag ju inte problem alltid, så att ta hormoner för den sakens skull vill jag nog inte göra...

  • Dejli
    Äldre 6 Apr 19:56
    #5

    Jag läste att du tog Alvedon fort (och undrade varför du inte tog dem långsamt:P). Forte har ju en annan styrka.

  • mamma5­6
    Äldre 6 Apr 20:00
    #6

    paracetamol hjälper inte, ska vara Naproxen, Voltaren Brufen mm. Var inte rädd för milda antidepressiva som man tar några dagar under menscykeln ,oftast med gott resultat OBS man måste få dess förskrivna av läkare!

  • hernam­eispek­ka
    Äldre 6 Apr 20:02
    #7
    förlovadflicka skrev 2011-04-06 16:29:31 följande:
    Tja, äta choklad och se på film brukar jag göra, tycker det hjälper lite iaf. Och att de närmaste vet varför man blir en häxa varje månad så att de kan passa upp en så mycket det bara går :P Men jag undrar om det går att ta nåt som tex minskar ömhet i brösten och så, det är ju hopplöst att träna ibland... xD 
    Detta gjorde jag innan. Äter nu Yaz p-piller för att slippa pms. Funkar jättebra för mig men om du är känslig mot hormoner kanske inte detta funkar.
  • Äldre 6 Apr 20:38
    #8

    Jättenattljusolja ska vara bra mot PMS. Ska pröva efter födseln, är gravid nu... Cyklo-F mot kraftig blödning och menskopp. Naproxen mot smärtan. Följer tråden för tips om PMS råd. Jag blir också ett monster... Fick utskrivet antidepressiva för det för många år sen, men kände mig som i en ostklocka. Inte kul... Graviditet är det som funkar bäst för mig

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 21:19
    #9
    Dejli skrev 2011-04-06 19:54:27 följande:
    Fast alvedon kan man ju ta två av... beroende på styrka alltså, men de vanliga receptfria. Jag tycker inte Alvedon hjälper mot krampen, men Ipren/motsvarande gör det. Dem ska man däremot bara ta en av :P

    Vet många som fått lite starkare utskrivet, det verkar inte vara särskilt svårt. Om du har problem så har du...

    Det finns ju en massa receptfria grejer mot pms, har någon provat? Femal balans, är det någon som testat? Till hästar kan man ge munkpeppar mot brunsthumör, kan det funka på människor?

    Jag har haft mycket mindre problem med pms och mensvärk när jag tagit hormoner, men jag har testat flera olika och jag vill inte vara med på det tåget längre. Mina slemhinnor är torra som Sahara, och jag har mycket sämre lust och i kombination blir det en bedrövelse... dessutom vill vi nog försöka skaffa barn inom något år, och då vill jag inte behöva vänta jättelänte på att hormonerna ska gå ur kroppen. Eller ja, nu gick det ju på en gång denna gången, men det vet man ju inte nästa gång. Dessutom har jag ju inte problem alltid, så att ta hormoner för den sakens skull vill jag nog inte göra...
    Mm, men alvedon forte är receptbelagda som vi råkade ha hemma och de ska man bara ta en av :P De är som två vanliga tror jag :P 
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 21:20
    #10
    hernameispekka skrev 2011-04-06 20:02:35 följande:
    Detta gjorde jag innan. Äter nu Yaz p-piller för att slippa pms. Funkar jättebra för mig men om du är känslig mot hormoner kanske inte detta funkar.
    Vet inte, har aldrig provat nåt sånt, är lite rädd, har läst om folk som börjat med p-piller och haft oavbruten mens i en månad, hur kul är det? :P 
Svar på tråden Bra medel mot mensvärk/pms?